17 mei: studiemiddag ‘Executieve functies en het onderwijs. Over leren en ontplooiing van leerlingen van 8 – 18 jaar’

Waarom neemt een slimme tiener soms oliedomme beslissingen? En hoe komt het dat zelfs leerlingen in de eindexamenklassen vaak niet in staat zijn om op een verstandige manier hun studie te plannen? Hebben adolescenten wel de vaardigheden om regie te voeren over het eigen leerproces? Het antwoord is: dat heeft allemaal te maken met de executieve functies. In deze studiemiddag op vrijdag 17 mei 2019 in Amersfoort deelt hoogleraar Neuropsychologie Jelle Jolles zijn expertise en inzichten over de ontwikkeling en ontplooiing van 8 tot 18-jarigen in relatie tot de onderwijspraktijk.

Voor het opdoen van kennis en ervaringen zijn de executieve functies essentieel. Hoever een kind of adolescent is ontwikkeld in zijn executieve functies bepaalt de leermotivatie en studieprestaties. Denk hierbij aan de nieuwsgierigheid (‘Wow, wat is dat en hoe werkt dat?’), het zelfinzicht en de zelfregulatie.

Klik op de flyer voor een grotere weergave (pdf, opent in nieuw venster)

Ook gaat het om het vermogen om zich te concentreren en om het beheersen van impulsiviteit. De leerling heeft vaak nog onvoldoende zicht op het belang van de leerstof en kan zich niet goed verplaatsen in de bedoelingen van leraar of opvoeder. Ook kan hij of zij gewoonlijk nog slecht overzien wat de consequenties zijn van keuzen voor de toekomst (bijvoorbeeld de beslissing hoe en wanneer het huiswerk aan te pakken of de keuze voor een studieprofiel). Zelfs veel oudere tieners zijn nog wat impulsief en worden afgeleid door zaken die niets met de studie te maken hebben. Daardoor is het voor zo’n leerling niet makkelijk om de regie te voeren over het eigen leerproces.

Daarom is inzicht in de executieve functies en hun ontwikkeling waardevol voor professionals die zich richten op onderwijs, leren en/of ontplooiing: de leraar, de schoolpsycholoog of pedagoog, de studiebegeleider en coach. In deze studiemiddag deelt Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie, nieuwe wetenschappelijke inzichten in de ontwikkeling van executieve functies bij 8 tot 18-jarigen in relatie tot de onderwijspraktijk. De studiemiddag is erop gericht om onderwijsprofessionals praktische handvatten te geven, waarmee zij deze inzichten in de praktijk kunnen toepassen.

Voor wie

Professionals in onderwijs en/of opvoeding die dagelijks met jongeren werken, i.h.b. leerkrachten en intern begeleiders bovenbouw po, docenten vo en mbo, coaches, schoolpsychologen en pedagogen. De focus ligt deze middag op de pre-adolescent en adolescent, van 8 tot 18 jaar, in het regulier onderwijs. Participanten aan deze middag hebben interesse in de nieuwe kennis en inzichten die in de gedrags- en neurowetenschap zijn verworven over de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen en jeugdigen, en in de mogelijkheid om deze praktisch toe te passen.

Praktische informatie

  • Datum: vrijdag 10 mei 2019.
  • Tijd: van 13:30 tot 17:00 uur, inloop vanaf 13:00 uur.
  • Locatie: Eenhoorn Meeting Center Amersfoort, Barchman Wuytierslaan 2. Op 100 meter van het station, en met ruime parkeergelegenheid naast de vestiging.
  • Voor wie: professionals in onderwijs en/of opvoeding die dagelijks met jongeren werken, i.h.b. leerkrachten en intern begeleiders bovenbouw po, docenten vo en mbo, coaches, schoolpsychologen en pedagogen. De focus ligt deze middag op het regulier onderwijs.
  • Toegang: €165,- per persoon inclusief boek Het tienerbrein (2017) en boekje met take home messages, aanbevelingen, tips & trucs.
  • Inschrijven: is mogelijk via het digitale inschrijfformulier.
  • Contact: vragen over de studiemiddag kunt u stellen via info@breinplein.nl.
  • Meer lezen: http://www.neuropsy-academie.nl/studiemiddag-executieve-functies-en-het-onderwijs-17-mei-2019/