8 sept: symposium Embodied Cognition in Multimedia Learning

Twee onderzoeken naar embodied cognition presenteren hun resultaten op dit wetenschappelijk symposium. Het gaat om ‘belichaamde cognitie’ bij het leren rekenen, grammatica, natuurkundige concepten en taalverwerving.

Volgens theorieën van belichaamde cognitie (embodied cognition), zijn cognitieve processen gegrond in perceptie en actie. Er zijn aanwijzingen dat motorische activatie het leren van bijvoorbeeld taal kan bevorderen. In het NRO-project Yes Wii can wordt onderzocht of dat ook geldt wanneer motorische activatie wordt toegevoegd aan animaties, door het laten zien van gebaren in animaties, of het zelf maken van gebaren tijdens het zien van animaties (d.w.z. het volgen van de beweging in de animaties), of het zelf aansturen van animaties door middel van gebaren (met de Nintendo Wii).
De uitvoerders van dit onderzoek ontvingen van het Nationaal Initiatief Hersenen & Cognitie (NIHC) ook subsidie voor een onderzoeksproject over het observeren/maken van gebaren tijdens het leren van woorden.

Onderzoekers van het eerste uur zijn:

  • Harold Bekkering (neurocognitie Radboud Universiteit)
  • Marianne van den Hurk (onderwijswetenschap Radboud Universiteit)
  • Rolf Zwaan (Brein en Cognitie Erasmus Universiteit)
  • Fred Paas (onderwijspsychologie Erasmus Universiteit)
  • Tamara van Gog (onderwijspsychologie Universiteit Utrecht)

Tijdens het symposium worden 3 keynotes verzorgd. Deelnemers worden uitgenodigd hun eigen bevindingen te delen in een poster-/demosessie. De voertaal is Engels. Het is helaas niet meer mogelijk om u aan te melden voor het symposium. Meer informatie op de projectwebsite www.ecml.nl.