Aflevering 5 Expeditieblog – Portret Bregje en Wouter

De Expeditie Lerarenagenda is al een aardig eind op weg, maar wie zijn de Expeditiegangers eigenlijk? In een portretserie komen ze aan het woord, twee aan twee. Ze vertellen steeds over dezelfde onderwerpen, maar geven daar hun eigen invulling aan. In dit tweede duo-portret: Bregje de Vries en Wouter Schenke.

Type onderzoeker

Wouter: “Ik ben een praktijkgerichte onderzoeker. Waar je dat aan kunt zien? Aan mijn publicatielijst bijvoorbeeld, daar staan relatief veel Nederlandstalige publicaties op. Ik maak bij een rapport ook vaak een handreiking voor leraren of schoolleiders, waarin ik kort maar krachtig de belangrijkste resultaten van het onderzoek beschrijf. Verder houd ik ervan om overzicht te creëren, voor de details heb ik collega’s nodig.”

Bregje: “Dat herken ik wel, ik denk ook vanuit de grote lijnen en vanuit ideeën. Daarnaast is onderzoek doen voor mij echt een talige activiteit, zeker kwalitatief onderzoek. Het is continu proberen om de dingen adequaat in woorden te vatten. Data verzamelen betekent voor mij steeds meer: vertrekken vanuit de verhalen van mensen. Als ik interviews houd, probeer ik mensen verhalen te laten vertellen, over wat ze ervaren en voelen, over hun voorgeschiedenis enzovoort.”

De leraar maakt het verschil

Wouter: “Tot vijf jaar geleden stond ik zelf voor de klas als leraar aardrijkskunde op een vo-school. Mijn achtergrond als leraar heeft zeker invloed op hoe ik in de Expeditie sta. Ik vind dat ons onderzoek de leraar aangaat en moet raken; dat probeer ik bij alle activiteiten van het Expeditieteam te bewaken. Het mooie van het leraarschap vind ik het zien groeien van de leerlingen, helemaal als je ze een paar jaar achter elkaar in de klas hebt. Leerlingen écht zien, dat is cruciaal. Mijn mentor uit klas 3 was wat dat betreft een groot voorbeeld voor me, zij gaf me het gevoel dat ze me echt zag, door bijvoorbeeld af en toe een praatje te maken aan het begin van de les.”

Bregje: “Ah! Zo’n leraar had ik ook. Ik zat op een dag echt snipverkouden met tranende ogen in de klas, en ik weet nog goed dat mijn leraar Frans tegen me zei: “Wat fantastisch dat jij hier toch zit!” Deze leraar – maar eigenlijk alle leraren die ik heb gehad – zie ik nog zo voor me en ze hebben op hun manier allemaal iets achtergelaten. Als ik zelf zou gaan lesgeven, zou ik Nederlands willen geven. Ik ben dol op lezen en ik schrik ervan hoe weinig kinderen dat nog doen tegenwoordig. Ze krijgen zo weinig verhalen mee! Dat is erg jammer, want ik merk het aan mezelf: lezen helpt echt enorm om mezelf goed uit te drukken.”

Mee op Expeditie

Wouter: “Toen ik in de NRO-nieuwsbrief over de Expeditie Lerarenagenda las, wist ik meteen: dat is iets voor mij. Het past niet alleen bij mij omdat ik ervan houd met brede blik naar de dingen te kijken, maar ook bij mijn inhoudelijke expertise. Ik heb al veel onderzoek gedaan naar het leraarschap. Daarnaast is het natuurlijk heel leuk om samen te werken met mensen van andere instituten.”

Bregje: “De Expeditie is inderdaad echt iets voor mensen die van overzicht houden. Dus ik dacht ook meteen: dat wil ik! Het is echt anders dan anders om als persoon op een call te reageren, in plaats van om de inhoud, zoals meestal bij NRO-aanvragen. De selectieprocedure sprak me ook erg aan. Een essay schrijven om een jury te overtuigen, past helemaal bij mij en mijn narratieve manier van denken en kijken. ”

Wouter Schenke (1981)

Studie
Sociale geografie en eerstegraads lerarenopleiding aan de Universiteit Utrecht.

Proefschrift in één zin
Connecting Practice-Based Research and School Development. Cross-professional Collaboration in Secondary Education (2015): over hoe hechte samenwerking tussen schoolleiders, leraren en onderzoekers leidt tot schoolontwikkeling dankzij de input van onderzoek.

Bregje de Vries (1971)

Studie
Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht.

Proefschrift in één zin
Opportunities for reflection: E-mail and the web in the primary classroom (2004): over hoe je leerlingen met eenvoudig beschikbare ICT-toepassingen als e-mail en internet kunt laten reflecteren tijdens en na de les op wat ze gedaan en geleerd hebben, wat kan bijdragen aan onder andere meer betekenisvolle kennisconstructie.