Overzicht lopend corona-gerelateerd onderwijsonderzoek
Welk corona-gerelateerd onderwijsonderzoek wordt nu uitgevoerd? (onderwijs)onderzoekers en onderwijsprofessionals hebben hierover massaal input gegeven via het online formulier. Bedankt hiervoor!
Op deze webpagina brengen wij per thema en onderwijssector in kaart waar en door wie al (kleinschalig) onderzoek uitgevoerd wordt naar corona-gerelateerde onderwijsvraagstukken / afstandsonderwijs.
Aandachtspunten vooraf:
- Deze webpagina is in ontwikkeling en wordt continu aangevuld met nieuwe informatie.
- Het onderzoek dat op deze pagina gepresenteerd wordt, is niet allemaal NRO-onderzoek. Er is nu vooral gestreefd naar het schetsen van een zo volledig mogelijk beeld van welke onderzoeken door welke sectoren wordt uitgevoerd.
- Heeft u interesse in een onderzoek of wilt u uw eigen onderzoek afstemmen, neem vooral contact op met de onderzoekers van de verschillende instellingen.
Laatste update: 19 november 2020
Spring direct naar één van de thema’s ↓
- Onderwijskwaliteit en professionele ontwikkeling van docenten, de leeropbrengsten en de leertijd
- Het wegvallen van overgangsnormen / de eindtoets in het basisonderwijs of het eindexamen in het voortgezet onderwijs
- Toegankelijkheid/kansengelijkheid van het onderwijs
- De mogelijkheden van het afstandsonderwijs voor thuiszitters
- Werkdruk en het welzijn van leraren / docenten
- Het welzijn van leerlingen / studenten
- Beleid en organisatie van de school / instelling en de administratieve lasten
- Kennis en vaardigheden van docenten en/of leerlingen / studenten over digitaal leren en de middelen die scholen / opleidingen hebben (laptops, digitale leermiddelen etc.)
- Kansen van digitaal leren om de kwaliteit van het onderwijs / het leren van leerlingen in de toekomst mogelijk te versterken
- Doorstroom binnen en tussen onderwijssectoren (en praktijkonderdelen)
- Aansluiting op de arbeidsmarkt / stages van (eind)examenkandidaten in het VO, MBO en HO in 2020 en 2021
- Overige thema’s
Onderwijskwaliteit en professionele ontwikkeling van docenten, de leeropbrengsten en de leertijd
PO
- Veranderingen in het onderwijsleerproces van leerlingen tijdens de (gedeeltelijke) sluiting van scholen
Universiteit Twente en Universiteit Leiden - Onderzoeksprogramma naar veerkrachtigheid van online/hybride onderwijs
Universiteit Twente - Kwantitatief onderwijsdata-onderzoek naar de consequenties van COVID-19 op de leergroei van leerlingen in het basisonderwijs gerelateerd aan beleidskeuzes gemaakt door scholen/besturen
ROA, Maastricht University - Vragenlijstonderzoek bij 94 personeelsleden op 56 po scholen over het wegvallen van de eindtoets en de impact van de corona-crisis op het onderwijs aan (kwetsbare) leerlingen in de hogere klassen van de basisschool
Universiteit van Amsterdam - Vragenlijst en interviewonderzoek naar de vormgeving van afstandsonderwijs, de kansengelijkheid en de inclusieve leeromgeving en de relatie met het welbevinden van leerlingen
Universiteit van Amsterdam - Onderzoek op basis van toetsgegevens naar het effect van afstandsleren op leerresultaten in het PO
Stichting Cito, afdeling Onderzoek, Kennis & Innovatie. - Onderzoek op basis van toetsgegevens naar mogelijke achterstanden naar aanleiding van de eerste schoolsluiting in Nederland
University of Oxford - Onderzoek op basis van LVS-gegevens en interviews naar de impact van de coronamaatregelen op ontwikkeling van begrijpend lezen
Expertisecentrum Nederlands
VO
- Math@Distance: vragenlijstonderzoek naar wiskundeonderwijs op afstand
Universiteit Utrecht - Onderzoeksprogramma naar veerkrachtigheid van online/hybride onderwijs
Universiteit Twente - Vragenlijstonderzoek onder studenten en medewerkers over ervaringen met afstandsonderwijs
Radboud Docenten Academie - Vragenlijst over meningen, ideeën en behoeften van leerlingen over het afstandsonderwijs en de heropening van de scholen
Radboud Universiteit Nijmegen - Onderzoek naar de impact van de corona-maatregelen op de kwaliteit van het onderwijs, de mogelijke waardedaling van het diploma, de toegankelijkheid van het onderwijs en het welzijn van de leerlingen
UNICEF - Digitaal vragenlijstonderzoek naar leeractiviteiten, leeropbrengsten en veranderende opvattingen en overtuigingen over onderwijs en de rol van de docent door de corona-crisis
Landstede Groep
MBO
- Onderzoek door middel van surveys en interviews naar de werkzaamheden van studenten in de gezondheidszorgsector tijdens de Covid-19 crisis
Maastricht University - Vragenlijstonderzoek (ad hoc) onder studenten en medewerkers over ervaringen met afstandsonderwijs
Koning Willem 1 College - Vragenlijstonderzoek bij docenten en studenten van het MBO college Airport naar hun ervaringen mbt contact, persoonlijke ervaring, inhoud en persoonlijke ontwikkeling in de context van het online onderwijs
Mbo College Airport ROC van Amsterdam - Verschillende onderzoeksopzetten naar het wegvallen van het eindexamen, het welzijn van docenten, het welzijn van studenten, de prestaties van studenten, de waardering van de online tools
Noorderpoort - Case study: betrokkenheid, het welbevinden en de student-docent relatie in het online onderwijs bij ROC Twente
ROC van Twente - Sectoronderzoek middels vragenlijsten, interviews en documentatieonderzoek naar de ontwikkelingen in het mbo in coronatijd
Turner
HO
- Case study: studentervaringen met blended en volledig online onderwijs
Universiteit Utrecht - Onderzoek naar de studieresultaten en studievoortgang van studenten aan de VU in tijden van corona
VU Amsterdam - Onderzoek door middel van surveys en interviews naar de werkzaamheden van studenten in de gezondheidszorgsector tijdens de Covid-19 crisis
Maastricht University - Vragenlijstonderzoek naar (veranderende) leeropbrengsten van online onderwijs onder docenten in het mbo
Aeres Hogeschool Wageningen en Open Universiteit - Onderzoek naar de ervaringen met online lesgeven, de veerkracht van studenten tijdens de corona-crisis en het opbouwen van een digitale community
Hanze University of Applied Sciences - Interview- en vragenlijstonderzoek onder docenten, studenten en management naar de effecten van de corona-crisis op de Hanzehogeschool als inclusieve leergemeenschap
Hanzehogeschool Groningen - Kwalitatief onderzoek naar gevolgen van aanpassingen in onderwijs en toetsing op het leerproces en leerresultaten van studenten in het HBO
Hogeschool Saxion - Vragenlijstonderzoek aan de hogeschool Rotterdam onder docenten en studenten
Hogeschool Rotterdam - Een vragenlijststudie naar peer-feedback door studenten in MOOC’s
OU, Heidelberg University, Universiteit Maastricht, TU Delft e.a. - Survey en focusgroeponderzoek naar ervaringen van docenten en studenten met online onderwijs aan de UvA
Universiteit van Amsterdam - Onderzoek naar implementatie van digitaal e-learning skills platform en practicum platform LabBuddy – effecten op leerervaring en kwaliteit eindproducten
Universiteit Leiden - Onderzoek op basis van studentvolgsysteem: Studievoortgang ten tijden van corona-maatregelen
Hogeschool Leiden - Kwantitatief onderzoek o.b.v. administratiedata naar de leerprestaties van studenten van de VU in coronatijd vergeleken met dezelfde prestaties voor de corona-crisis
Vrije Universiteit Amsterdam - Mixed method onderzoek naar de transitie naar online onderwijs aan Wageningen University in Nederland
Wageningen University & Research - Vragenlijstonderzoek naar studievertraging onder studenten in het hoger-onderwijs
ResearchNed
WO
Sectoroverstijgend
- Monitor Hybride Onderwijs po en vo – online vragenlijstonderzoek naar manieren waarop scholen uitvoering gegeven hebben aan onderwijs op afstand en wat de impact hiervan is geweest
PO-raad - Interview- en vragenlijstonderzoek naar vormgeving afstandsleren door docenten, de professionele ontwikkeling van docenten, het effect van de corona-maatregelen op stress en welbevinden van docenten en de gevolgen voor leerlingen in het po, vo, spo, svo en mbo
Rijksuniversiteit Groningen - Vragenlijstonderzoek over de kwaliteit en toegankelijkheid van het afstandsonderwijs en de gevolgen voor de (studie)loopbaan onder studenten in Nederland
Landelijke Studentenvakbond - Logboek en interviewonderzoek naar de (veranderende) ervaringen van leraren in afstandsonderwijs, en de mogelijkheden voor de toekomst onder docenten in alle sectoren, verspreid via het SPRONG-voorwaarts consortium
Fontys Lerarenopleiding Tilburg - Onderzoek op basis van LVS-gegevens en interviews naar de impact van de coronamaatregelen op ontwikkeling van begrijpend lezen
Expertisecentrum Nederlands
Het wegvallen van overgangsnormen / de eindtoets in het basisonderwijs of het eindexamen in het voortgezet onderwijs
PO
- Vragenlijstonderzoek bij 94 personeelsleden op 56 po scholen over het wegvallen van de eindtoets en de impact van de corona-crisis op het onderwijs aan (kwetsbare) leerlingen in de hogere klassen van de basisschool
Universiteit van Amsterdam
VO
HO
- Kwantitatief onderzoek o.b.v. administratiedata naar de leerprestaties van studenten van de VU in coronatijd vergeleken met dezelfde prestaties voor de corona-crisis
Vrije Universiteit Amsterdam - Data-simulatieset om (mogelijke) gevolgen van de Covid-19 maatregelen op de studentenaantallen en samenstelling van de studentengemeenschap aan de VU
Vrije Universiteit Amsterdam
Toegankelijkheid/kansengelijkheid van het onderwijs
PO
- Enquête onderzoek naar digitaal onderwijs: wat is er nodig om groeiende ongelijkheid te voorkomen?
Amsterdam VUMC, VU - Mixed method onderzoek naar verschillen in onderwijskansen als gevolg van de schoolsluiting tijdens de covid-19 crisis in scholen van de Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht
Universiteit Utrecht - Vragenlijst en interviewonderzoek naar de vormgeving van afstandsonderwijs, de kansengelijkheid en de inclusieve leeromgeving en de relatie met het welbevinden van leerlingen
Universiteit van Amsterdam - Vragenlijstonderzoek bij 94 personeelsleden op 56 po scholen over het wegvallen van de eindtoets en de impact van de corona-crisis op het onderwijs aan (kwetsbare) leerlingen in de hogere klassen van de basisschool
Universiteit van Amsterdam - Vragenlijstonderzoek onder ouders en leerlingen over de rol en self-efficacy in begeleiding van huiswerk, uitgevoerd op scholen (po en vo) in Rotterdam
Hogeschool Rotterdam - Onderzoek op basis van toetsgegevens naar mogelijke achterstanden naar aanleiding van de eerste schoolsluiting in Nederland
University of Oxford - Vragenlijstonderzoek onder leerlingen, ouders en professionals naar verwachte achterstanden door de schoolsluiting
Zeer Makkelijk
VO
- Analyse van digitale paraatheid van scholen en studenten in verschillende landen voor corona op basis van ICILS en TALIS data
Universiteit van Amsterdam - Kansen in Crisis: hoe geven scholen vorm aan educatief partnerschap?
Universiteit van Amsterdam, Universiteit Nijmegen, BMC, VO-raad - Onderzoek naar de impact van de corona-maatregelen op de kwaliteit van het onderwijs, de mogelijke waardedaling van het diploma, de toegankelijkheid van het onderwijs en het welzijn van de leerlingen
UNICEF - Vragenlijstonderzoek onder leerlingen, ouders en professionals naar verwachte achterstanden door de schoolsluiting
Zeer Makkelijk
MBO
- Vragenlijstonderzoek naar de benodigde ondersteuning van kwestbare jongeren in het mbo
Save the Children
HO
- Interview- en vragenlijstonderzoek onder docenten, studenten en management naar de effecten van de corona-crisis op de Hanzehogeschool als inclusieve leergemeenschap
Hanzehogeschool Groningen - Vragenlijstonderzoek aan de hogeschool Rotterdam onder docenten en studenten
Hogeschool Rotterdam - Survey en focusgroeponderzoek naar ervaringen van docenten en studenten met online onderwijs aan de UvA
Universiteit van Amsterdam
WO
- Corona transition and student learning at TU Eindhoven
Eindhoven University of Technology
Sectoroverstijgend
- Vragenlijstonderzoek naar de korte- en langetermijneffecten van thuisscholing tijdens de coronacrisis op kansenongelijkheid in het onderwijs
Universiteit van Amsterdam en Maastricht University - Vragenlijstonderzoek over de kwaliteit en toegankelijkheid van het afstandsonderwijs en de gevolgen voor de (studie)loopbaan onder studenten in Nederland
Landelijke Studentenvakbond
De mogelijkheden van het afstandsonderwijs voor thuiszitters
VO
- Kansen in Crisis: hoe geven scholen vorm aan educatief partnerschap?
Universiteit van Amsterdam, Universiteit Nijmegen, BMC, VO-raad
HO
- Mixed method onderzoek naar de transitie naar online onderwijs aan Wageningen University in Nederland
Wageningen University & Research
Sectoroverstijgend
Werkdruk en het welzijn van leraren / docenten
MBO
HO
- Multimethod instellingsbreed onderzoek naar de impact van de coronacrisis op onderwijskwaliteit, competenties, welzijn en organisatie
Hogeschool van Amsterdam - Interview- en vragenlijstonderzoek onder docenten, studenten en management naar de effecten van de corona-crisis op de Hanzehogeschool als inclusieve leergemeenschap
Hanzehogeschool Groningen - Vragenlijstonderzoek aan de hogeschool Rotterdam onder docenten en studenten
Hogeschool Rotterdam - Online enquête onderzoek de relatie tussen (gepercipieerde) kenmerken van de thuiswerk- en thuisstudeersituatie, de persoon, copingstrategieën en consequenties voor werk, studie en gezondheid en welzijn
NHL Stenden Hogeschool - Online vragenlijst- en focusgroeponderzoek naar uitdagingen waar studenten en docenten in het Hoger onderwijs mee kampen in het online onderwijs tijdens de corona-crisis. Geleerde lessen voor docenten en wensen van studenten voor de toekomst
Universiteit Utrecht - Mixed method onderzoek naar de transitie naar online onderwijs aan Wageningen University in Nederland
Wageningen University & Research
Sectoroverstijgend
- Online vragenlijst onderzoek aangevuld met interviews naar de eerdere ervaringen van docenten (alle sectoren) met digitaal leren in relatie tot hun ervaringen, behoeften en ondersteuning nu bij het verzorgen van afstandsonderwijs. Tevens inzicht in stressoren en positieve aspecten van afstandsonderwijs die deze docenten in de toekomst willen blijven toepassen
ICLON, Universiteit Leiden - Interview- en vragenlijstonderzoek naar vormgeving afstandsleren door docenten, de professionele ontwikkeling van docenten, het effect van de corona-maatregelen op stress en welbevinden van docenten en de gevolgen voor leerlingen in het po, vo, spo, svo en mbo
Rijksuniversiteit Groningen
Het welzijn van leerlingen / studenten
PO
- Vragenlijst en interviewonderzoek naar de vormgeving van afstandsonderwijs, de kansengelijkheid en de inclusieve leeromgeving en de relatie met het welbevinden van leerlingen
Universiteit van Amsterdam - Een online vragenlijststudie naar de psychologische basisbehoeften van leerlingen in po en vo – percepties van ouders
POINT-werkplaats & Nederlands Jeugdinstituut
VO
- Een online vragenlijststudie naar de psychologische basisbehoeften van leerlingen in po en vo – percepties van ouders
POINT-werkplaats & Nederlands Jeugdinstituut - Onderzoek naar de impact van de corona-maatregelen op de kwaliteit van het onderwijs, de mogelijke waardedaling van het diploma, de toegankelijkheid van het onderwijs en het welzijn van de leerlingen
UNICEF
MBO
- Vragenlijstonderzoek (ad hoc) onder studenten en medewerkers over ervaringen van afstandsonderwijs
Koning Willem 1 College - Verschillende onderzoeksopzetten naar het wegvallen van het eindexamen, het welzijn van docenten, het welzijn van studenten, de prestaties van studenten, de waardering van de online tools
Noorderpoort - Sectoronderzoek middels vragenlijsten, interviews en documentatieonderzoek naar de ontwikkelingen in het mbo in coronatijd
Turner - Vragenlijstonderzoek naar de benodigde ondersteuning van kwestbare jongeren in het mbo
Save the Children
HO
- Interview- en vragenlijstonderzoek onder docenten, studenten en management naar de effecten van de corona-crisis op de Hanzehogeschool als inclusieve leergemeenschap
Hanzehogeschool Groningen - Online enquête onderzoek de relatie tussen (gepercipieerde) kenmerken van de thuiswerk- en thuisstudeersituatie, de persoon, copingstrategieën en consequenties voor werk, studie en gezondheid en welzijn
NHL Stenden Hogeschool - Interviews onder studenten, docenten en studentenbegeleiders over studentenwelzijn aan de RuG
Rijksuniversiteit Groningen - Survey en focusgroeponderzoek naar ervaringen van docenten en studenten met online onderwijs aan de UvA
Universiteit van Amsterdam - Online vragenlijst- en focusgroeponderzoek naar uitdagingen waar studenten en docenten in het Hoger onderwijs mee kampen in het online onderwijs tijdens de corona-crisis. Geleerde lessen voor docenten en wensen van studenten voor de toekomst
Universiteit Utrecht - Mixed method onderzoek naar de transitie naar online onderwijs aan Wageningen University in Nederland
Wageningen University & Research - Mixed method onderzoek naar de transitie naar online onderwijs aan Wageningen University in Nederland
Wageningen University & Research - Evaluatie van eHealth modules voor studenten in het hoger onderwijs als handvatten bij het omgaan met de COVID-19 situatie
Universiteit van Amsterdam
WO
- Evaluatie van eHealth modules voor studenten in het hoger onderwijs als handvatten bij het omgaan met de COVID-19 situatie
Universiteit van Amsterdam
Sectoroverstijgend
- Vragenlijstonderzoek naar de korte- en langetermijneffecten van thuisscholing tijdens de coronacrisis op kansenongelijkheid in het onderwijs
Universiteit van Amsterdam en Maastricht University - Monitor en vragenlijstonderzoek Unicef en universiteit Leiden naar risico’s voor kinderen tijdens verschillende fases van de corona-crisis
Universiteit Leiden
Beleid en organisatie van de school / instelling en de administratieve lasten
PO
- Interviewstudie onder bestuurders, schoolleiders en leraren naar de rol van (persoonlijke-, school- en organisatie-) waarden bij afwegingen die scholen maken in crisistijd
Penta Nova - Dagboekstudie naar sturingsrelaties tussen scholen en schoolbesturen, en de (veranderende) positie van schoolleiders
Radboud Universiteit Nijmegen
VO
MBO
- Governance en verantwoording tijdens en na Corona in het mbo: position paper en workshop
Tias /TiU (met ECBO) - Sectoronderzoek middels vragenlijsten, interviews en documentatieonderzoek naar de ontwikkelingen in het mbo in coronatijd
Turner
HO
- Multimethod instellingsbreed onderzoek naar de impact van de coronacrisis op onderwijskwaliteit, competenties, welzijn en organisatie
Hogeschool van Amsterdam - Interview- en vragenlijstonderzoek onder docenten, studenten en management naar de effecten van de corona-crisis op de Hanzehogeschool als inclusieve leergemeenschap
Hanzehogeschool Groningen - Observatie-onderzoek naar de ontwikkeling van zelforganisatie van opleidingsteams aan de Zuyd Hogeschool
Zuyd Hogeschool
Kennis en vaardigheden van docenten en/of leerlingen / studenten over digitaal leren en de middelen die scholen / opleidingen hebben (laptops, digitale leermiddelen etc.).
PO
- Enquête onderzoek naar digitaal onderwijs: wat is er nodig om groeiende ongelijkheid te voorkomen?
Amsterdam VUMC, VU - Onderzoek aan de hand van vragenlijsten en gesprekken naar de ontwikkeling van digitale geletterdheid tijdens corona periode
Kennisnet
VO
- Analyse van digitale paraatheid van scholen en studenten in verschillende landen voor corona op basis van ICILS en TALIS data
Universiteit van Amsterdam - Onderzoek aan de hand van vragenlijsten en gesprekken naar de ontwikkeling van digitale geletterdheid tijdens corona periode
Kennisnet - Onderzoek naar de impact van de corona-maatregelen op de kwaliteit van het onderwijs, de mogelijke waardedaling van het diploma, de toegankelijkheid van het onderwijs en het welzijn van de leerlingen
UNICEF
MBO
- Monitor Leren en lesgeven met ICT in het mbo en hbo: onderzoek naar de perceptie van ICT-vaardigheid van docenten en hun ervaringen met de inzet van ICT voor differentiatie en zelfregulatie bij studenten
HAN/ iXperium Centre of Expertise Leren met ict - Verschillende onderzoeksopzetten naar het wegvallen van het eindexamen, het welzijn van docenten, het welzijn van studenten, de prestaties van studenten, de waardering van de online tools
Noorderpoort
HO
- Monitor Leren en lesgeven met ICT in het mbo en hbo: onderzoek naar de perceptie van ICT-vaardigheid van docenten en hun ervaringen met de inzet van ICT voor differentiatie en zelfregulatie bij studenten
HAN/ iXperium Centre of Expertise Leren met ict - Multimethod instellingsbreed onderzoek naar de impact van de coronacrisis op onderwijskwaliteit, competenties, welzijn en organisatie
Hogeschool van Amsterdam - Onderzoek naar de ervaringen met online lesgeven, de veerkracht van studenten tijdens de corona-crisis en het opbouwen van een digitale community
Hanze University of Applied Sciences - Longitudinaal online vragenlijst onderzoek aangevuld met interviews, naar de match tussen leerdoel, gekozen tool en interactieve kwaliteit van het gerealiseerde onderwijs
NHL Stenden Hogeschool - Interventiestudie naar de invloed van afstandsonderwijs op zelfregulatie van studenten in hoger onderwijs
Maastricht University - Vragenlijststudie naar zelfregulatiestrategiëen van studenten in het biomedisch domein, aangevuld met interviews over hun hulpbronnen en belemmeringen
Onderwijscentrum UMC Utrecht (faculteit Geneeskunde, UU)
Sectoroverstijgend
- Teachers’ online teaching expectations and experiences during the Covid19-pandemic in the Netherlands
Hogeschool Utrecht - Online vragenlijst onderzoek aangevuld met interviews naar de eerdere ervaringen van docenten (alle sectoren) met digitaal leren in relatie tot hun ervaringen, behoeften en ondersteuning nu bij het verzorgen van afstandsonderwijs. Tevens inzicht in stressoren en positieve aspecten van afstandsonderwijs die deze docenten in de toekomst willen blijven toepassen
ICLON, Universiteit Leiden - Interview- en vragenlijstonderzoek naar vormgeving afstandsleren door docenten, de professionele ontwikkeling van docenten, het effect van de corona-maatregelen op stress en welbevinden van docenten en de gevolgen voor leerlingen in het po, vo, spo, svo en mbo
Rijksuniversiteit Groningen
Kansen van digitaal leren om de kwaliteit van het onderwijs / het leren van leerlingen in de toekomst mogelijk te versterken
PO
- Monitor Leren en lesgeven met ICT in het mbo en hbo: vragenlijstonderzoek naar de perceptie van ICT-vaardigheid van docenten en hun ervaringen met de inzet van ICT voor differentiatie en zelfregulatie bij studenten
Onderzoekswerkplaats leren met ICT
MBO
- Vragenlijstonderzoek naar (veranderende) leeropbrengsten van online onderwijs onder docenten in het mbo
Aeres Hogeschool Wageningen en Open Universiteit
HO
- Interview- en vragenlijstonderzoek onder docenten, studenten en management naar de effecten van de corona-crisis op de Hanzehogeschool als inclusieve leergemeenschap
Hanzehogeschool Groningen - Onderzoek naar de ervaringen met online lesgeven, de veerkracht van studenten tijdens de corona-crisis en het opbouwen van een digitale community
Hanze University of Applied Sciences - Case study onderzoek naar de impact van waarden van betrokkenen bij online proctoring software (software voor het faciliteren van toezicht op afstand tijdens toetsen)
Kenniscentrum Leren en Innoveren Hogeschool Utrecht - Online vragenlijst- en focusgroeponderzoek naar uitdagingen waar studenten en docenten in het Hoger onderwijs mee kampen in het online onderwijs tijdens de corona-crisis. Geleerde lessen voor docenten en wensen van studenten voor de toekomst
Universiteit Utrecht - Group Concept Map studie naar wat studenten en docenten van de Zuyd Hogeschool als waardevol ervaren in het afstandsonderwijs en wat zij daarvan willen behouden in de toekomst
Zuyd Hogeschool - Mixed method onderzoek naar de transitie naar online onderwijs aan Wageningen University in Nederland
Wageningen University & Research
Sectoroverstijgend
Doorstroom binnen en tussen onderwijssectoren (en praktijkonderdelen)
HO
- Onderzoek naar de studieresultaten en studievoortgang van studenten aan de VU in tijden van corona
VU Amsterdam - Kwantitatief onderzoek o.b.v. administratiedata naar de leerprestaties van studenten van de VU in coronatijd vergeleken met dezelfde prestaties voor de corona-crisis
Vrije Universiteit Amsterdam - Data-simulatieset om (mogelijke) gevolgen van de Covid-19 maatregelen op de studentenaantallen en samenstelling van de studentengemeenschap aan de VU
Vrije Universiteit Amsterdam
Aansluiting op de arbeidsmarkt / stages van (eind)examenkandidaten in het VO, MBO en HO in 2020 en 2021
MBO
- Vragenlijstonderzoek naar (veranderende) leeropbrengsten van online onderwijs onder docenten in het mbo
Aeres Hogeschool Wageningen en Open Universiteit - Kwantitatief onderzoek naar de mate waarin recent mbo-gediplomeerden door de covid-19 crisis worden geraakt in hun arbeidsmarktpositie
ROA, Maastricht University
WO
- Survey research: the impact of COVID-19 on plans on international graduates in the Netherlands
Nuffic
Sectoroverstijgend
Overige thema’s
PO
- Online enquête onderzoek i.o. van de inspectie naar gevolgen voor denken over burgerschap (leerlingen) en over maatschappelijke opdracht onderwijs (leraren)
Universiteit van Amsterdam
VO
- Vragenlijstonderzoek onder studenten en medewerkers over ervaringen met afstandsonderwijs
Radboud Docenten Academie - Online enquête-onderzoek naar de gevolgen van de Covid19-pandemie voor het denken over burgerschap (leerlingen) en over de maatschappelijke opdracht van het onderwijs (leraren)
Universiteit van Amsterdam
HO
- Literatuur-, interview- en vragenlijstonderzoek naar de gevolgen van de corona-pandemie voor de “international classroom”
Radboud Universiteit Nijmegen - Focusgroep onderzoek naar de totstandkoming van intra-professioneel leren en samenwerking van artsen al dan niet in opleiding to specialist (A(N)IOS) tijdens een grootschalige crisis
Radboudumc Health Academy - Hoe zorgen we dat universiteiten investeren in publieke infrastructuur voor onderwijs?
Rijksuniversiteit Groningen - Professionaliseren op het gebied van onderwijsinnovatie met ICT: analyse van bouwstenen.
Universiteit Twente
Sectoroverstijgend