Hoe zorgen we dat universiteiten investeren in publieke infrastructuur voor onderwijs?

Doelgroep: fundamenteel
Onderwijssector: wo
Thema’s:

  • De werkdruk en het welzijn van leraren / docenten.

Samenvatting

Openheid en interactie zijn verenigbaar met onderwijs op afstand, maar vereisen ook dat we investeren in open en openbare platforms. Als we weg willen blijven van de productie-consumptie relatie tussen universiteiten en studenten, betekent dit ook dat we aandacht moeten besteden aan de platforms die we gebruiken.

De commerciële logica van de grote techbedrijven zit in de tools ingebouwd, en deze bepalen ook deels welke onderwijsvormen mogelijk zijn. Om maar een aspect toe te lichten: een belangrijke waarde van universitaire vorming is pluriformiteit. De platforms van deze bedrijven zijn juist zo gebouwd dat men zich in één enkele omgeving bevindt, met een aantal gestandaardiseerde vormen van expressie en interactie. Dit werkt juist uniformiteit en conformiteit in de hand.

Als we vinden dat powerpoint het academisch discours heeft verarmd, wat zal dan het effect zijn als we alle onderwijs via hetzelfde stramien van Blackboard of ‘G suite for education’ vormgeven? Hoe zorgen we dat universiteiten investeren in publieke infrastructuur voor onderwijs?

Instelling: Rijksuniversiteit Groningen
Contactgegevens: Anne Beaulieu j.a.beaulieu@rug.nl

« terug naar het overzicht lopend corona-gerelateerd onderwijsonderzoek