Docente Rodica Ernst wint NRO-onderwijsprijs 2016 voor toepassen onderzoek binnen de school

Rodica Ernst, docente aan het Udens College, is tijdens het NRO-congres op 2 november tot winnaar uitgroepen van de NRO-onderwijsprijs 2016. Ernst en haar META-team ontvingen de prijs van € 2.000 voor de doeltreffende wijze waarop ze als onderwijsprofessionals binnen de school gebruik maakten van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Met hun META-methode hebben zij een sterk middel gecreëerd voor het verbeteren van leerprestaties, zelfregulatie, leerstrategieën en motivatie van de leerlingen.

De NRO-onderwijsprijs waardeert het gebruik van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek door het onderwijs. Een deskundige jury nomineerde uit 13 inzendingen drie kandidaten. De twee andere genomineerde kandidaten waren:

  • Petra Husmann-Verweij (OBS De Boeier, Lelystad) – Rekengesprekken voeren
  • Karin Nijman (Ichthus Lyceum, Driehuis) en Inge Verstraete – Handboek Leren Leren voor het Voortgezet Onderwijs – 5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk
Jurywinnaar Rodica Ernst. Foto: Edwin Weers

De jury maakte tijdens het NRO-congres bekend de inzending van Rodica Ernst te belonen met de NRO-onderwijsprijs van € 2.000. Vlak daarvoor koos het publiek op basis van filmpresentaties van de genomineerden Karin Nijman en Inge Verstraete als publiekswinnaar. Zij mochten een oorkonde in ontvangst nemen.

Over de jurywinnaar

Om leerlingen gestructureerd in stappen te laten denken, hebben Rodica Ernst en haar team de META-methode ontwikkeld. Deze bestaat uit het werken met een META-kaart, mindmappen en het bespreken van metacognitieve stellingen. De methode is een belangrijk hulpmiddel voor zowel de leraar en leerling. De jury vindt de META-methode inspirerend en zeer waardevol. De theoretische basis is vertaald naar veel praktische voorbeelden die toepasbaar zijn voor alle havo- en vwo-scholen bij wiskunde en M&O. De methode heeft inmiddels vele docenten enthousiast gemaakt, en veel leerlingen hebben er baat bij.

Lees het volledige juryrapport

Publiekswinnaar Karin Nijman. Foto: Edwin Weers

Over de publiekswinnaar

Karin Nijman en Inge Verstraete ontwikkelden het Handboek leren leren, een praktische gids over leren en leerprocessen voor het voortgezet onderwijs. Een naslagwerk waarin de belangrijkste theoretische en wetenschappelijke inzichten over leren zijn verzameld en ondergebracht in 5 krachtige leerprincipes, namelijk zelfregulatie, metacognitie, leerstrategieën, leermeesters en een rijke leeromgeving.

Deze leerprincipes zijn vertaald naar de dagelijkse onderwijspraktijk in de vorm van tips, werkvormen en inspiratiebladen. Dit boek is ook bedoeld als aanzet tot reflectie op leren.

Jury

De jury van de NRO-onderwijsprijs bestond uit:

  • Agnes Wolbert (voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer – voorzitter)
  • Monique Volman (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de VOR)
  • Dick van der Wateren (docent natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem, wetenschapper, auteur en edublogger)
  • Liesbeth Breek (docente Frans en onderwijsontwikkelaar Petrus Canisius College Alkmaar, auteur lesmethode Frans en docententrainer)
  • Cordula Rooijendijk (directeur en leerkracht Montessorischool De Amstel in Amsterdam)
  • Erna de Wolff (docente gezondheidszorg Albeda College Rotterdam en onderwijsontwikkelaar)

De NRO-verbindingsprijzen: de NRO-onderwijsprijs en NRO-VOR-praktijkprijs

De NRO-onderwijsprijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt, en is een initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) in samenwerking met de PO-raad en de VO-raad.

Naast de NRO-onderwijsprijs werd tijdens het congres ook de NRO-VOR-praktijkprijs uitgereikt, bestemd voor de wetenschapper wiens onderzoek op doeltreffende manier is vertaald naar een product of activiteit voor de onderwijspraktijk of het onderwijsbeleid.