Onderzoek naar relaties tussen fysieke activiteit en leerprestaties

NWO-projectnummer:405-15-410
Titel onderzoeksproject:Learning by Moving
Looptijd:01/04/2015 tot 17/04/2018
Status:Lopend
Laatste bewerking:07/08/2017

In de afgelopen decennia is de belangstelling voor de relatie tussen fysieke activiteit en leerprestaties gegroeid. Enkele onderzoeken, uitgevoerd op dwarsdoorsneden van groepen schoolgaande kinderen, hebben geresulteerd in bewijs met positieve associaties, maar niet in causale relaties. Een belangrijke rol in de relatie tussen fysieke activiteit en leerprestaties wordt toegekend aan uitvoerende functies.

  1. Het eerste doel van deze studie is om causale effecten van fysieke activiteit op
    (a) een breed scala van uitvoerende functies kinderen van basisscholen (bijvoorbeeld werkgeheugen, inhibitie, cognitieve flexibiliteit en planning) te onderzoeken, en (b) meerdere domeinen van leerprestaties (wiskunde, spelling, lezen).
  2. Het tweede doel is om causale relaties tussen de uitvoerende functies en leerprestaties te bestuderen.
  3. Het derde doel is om effecten van twee op schoolwerk gebaseerde lichamelijke activiteiten te onderzoeken naar uitvoerende functies en leerprestaties.

Een literatuuronderzoek zal worden uitgevoerd, waaronder een meta-analyse van bestaande literatuur en de beschikbare databases.
De resultaten van het eerste deel van de studie (gericht op eerste twee doelstellingen) zal inzicht geven in de optimale frequentie, duur en intensiteit van lichamelijke activiteit en zal worden gebruikt voor het ontwikkelen en implementeren van een cluster RCT op 24 basisscholen (gericht op derde doelstelling). Deelnemende scholen worden willekeurig toegewezen aan een buitenactiviteit of een coördinerende oefening. De RCT zal effecten van verschillende soorten interventies op de leerprestaties laten zien. Functionele en structurele neuro-imaging zal inzicht geven in de onderliggende mechanismen over effecten van lichaamsbeweging op de hersenen van de schoolgaande kinderen. Belangrijk is dat onze RCT inzicht geeft in de haalbaarheid van de uitvoering op Nederlandse basisscholen.

Projectleider(s)

NaamInstellingE-mail
Prof. dr. C. VisscherUniversitair Medisch Centrum Groningenc.visscher@rug.nl

Publicatie(s)

Relevante links(s)