Missie en strategie

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft als doel om met kennis uit onderzoek de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs te verbeteren. Dat doet het NRO door onderwijsonderzoek te coördineren en te financieren, en door de resultaten uit dit onderzoek toegankelijk en bruikbaar te maken voor de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid.

Het NRO werkt daarbij vanuit een missie en een aantal kernwaarden. Deze zijn leidend bij alle activiteiten die het NRO onderneemt. Met zijn activiteiten richt het NRO zich op een aantal specifieke doelgroepen in het Nederlandse onderwijs.

De missie van het NRO luidt:

Met kennis uit onderzoek een bijdrage leveren aan versterking van de kwaliteit van het onderwijs.

Het NRO staat voor een ‘evidence-informed’ benadering van het onderwijs. Dat wil zeggen dat het NRO een wetenschappelijke onderbouwing van keuzes in het onderwijs belangrijk vindt en het gebruik van resultaten uit onderwijsonderzoek stimuleert. Hoe praktijkprofessionals, zoals leraren en schoolleiders, en beleidsmakers kennis uit onderzoek vervolgens inzetten, is afhankelijk van hoe zij deze kennis weten te verbinden met hun ervaringskennis en van de context waarin zij werken.

Kernwaarden

Het NRO heeft een aantal kernwaarden geformuleerd, die leidend zijn bij al zijn activiteiten:

  • Onafhankelijkheid. Het NRO is onafhankelijk. Dat wil zeggen dat de kennis die het NRO laat ontwikkelen en ontsluit ‘vrij van kleur’ is. Het NRO borgt deze onafhankelijkheid in zijn processen en governance.
  • Hoge wetenschappelijke kwaliteit. Onderzoek dat het NRO programmeert en financiert voldoet aan hoge kwaliteitseisen op het gebied van validiteit, betrouwbaarheid en transparantie. Dat geldt ook voor de kennis die het NRO ontsluit op zijn websites.
  • Verbinding. Het NRO heeft een belangrijke rol in de verbinding tussen wetenschap, onderwijspraktijk en onderwijsbeleid. Bij alle activiteiten streeft het NRO ernaar dat wetenschappers en praktijk- en beleidsprofessionals op een gelijkwaardige manier samenwerken.
  • Relevantie, bruikbaarheid en impact. Onderzoek dat het NRO financiert en toegankelijk maakt moet relevant en bruikbaar zijn voor wetenschap, beleid en praktijk. Door wetenschappers, beleidsmakers en praktijkprofessionals zoveel mogelijk te laten samenwerken vergroten we de kans op impact.

Doelgroepen

Het NRO richt zich bij zijn activiteiten met name op de volgende doelgroepen:

  1. Onderzoekers
  2. Onderwijsprofessionals: leraren, teamleiders, schoolleiders, (school)bestuurders en andere professionals in de school of onderwijsinstelling
  3. Lerarenopleiders
  4. Beleidsmakers

Kernactiviteiten

Het NRO werkt aan de versterking van de onderwijskwaliteit door:

  • Samen met onderzoekers, onderwijsprofessionals, lerarenopleiders en beleidsmakers de belangrijkste vraagstukken in het onderwijs te formuleren
  • Nieuw onderzoek naar die vraagstukken te programmeren, te financieren en te monitoren
  • Innovatiebeurzen in het onderwijs te financieren, waarmee onderwijsprofessionals de kwaliteit van hun onderwijs kunnen verbeteren
  • Bestaande kennis uit onderwijsonderzoek toegankelijk en bruikbaar te maken voor praktijkprofessionals, lerarenopleiders en beleidsmakers
  • Samenwerking tussen wetenschappers en onderwijsprofessionals te stimuleren, onder andere door de vorming van consortia bij het doen van onderwijsonderzoek
  • Te coördineren bij de opbouw van een landelijke infrastructuur voor (kennis uit) onderwijsonderzoek en onderwijsdata

Diensten

Het NRO heeft verschillende initiatieven genomen om de verspreiding en het gebruik van kennis uit onderzoek over onderwijs te stimuleren:

  • Onderwijskennis.nl

    Onderwijskennis.nl maakt kennis uit onderzoek toegankelijk voor leraren, schoolleiders en andere praktijkprofessionals en voor beleidsmakers. Op de website staan overzichten van de stand van de wetenschap over belangrijke onderwijsthema’s, aangevuld met kennisbronnen, handreikingen en praktische tips.

    Bezoek Onderwijskennis.nl

  • Kennisrotonde

    De Kennisrotonde is het online loket voor de beantwoording van jeugd- en onderwijsvragen met kennis uit onderzoek. Onderwijsprofessionals en beleidsmakers kunnen vragen indienen, waarop onderzoekers en kennismakelaars dan een wetenschappelijk gefundeerd antwoord formuleren.

    Bezoek de Kennisrotonde

  • Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)

    Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs geeft inzicht in de in- en doorstroom van leerlingen op groepsniveau in het (speciaal) basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Aanvullend rapporteert het NCO over de prestaties van leerlingen in het basisonderwijs bij spelling, begrijpend lezen en rekenen/wiskunde. Behalve scholen kunnen ook onderzoekers en beleidsmakers gebruikmaken van het uitgebreide NCO-databestand.

    Meer informatie over het NCO

  • Leidraden

    Het NRO heeft in 2021 en 2022 drie zogenoemde leidraden gemaakt voor het primair onderwijs (po). Dat zijn publicaties voor de onderwijspraktijk, waarin wetenschappers en onderwijsprofessionals kennis bundelen over belangrijke thema’s in goed leesbare rapporten met handreikingen, onderbouwde adviezen en aanbevelingen voor scholen. Inmiddels zijn ook de eerste leidraden voor het vo en mbo gepubliceerd. Vanaf 2023 worden meer leidraden ontwikkeld voor zowel het po, vo als mbo.

  • Kennistafels

    Voor enkele onderwijskundige thema's hebben het NRO en de PO-Raad landelijke kennistafels opgericht. Aan een kennistafel spreken onderwijsprofessionals, onderzoekers, opleiders en beleidsmakers over de kennisbehoefte van de onderwijspraktijk: wat zijn de belangrijkste kennisvragen? Welke kennis is al beschikbaar? Hoe kan die kennis het best worden ontsloten? En welk vervolgonderzoek is nodig?

  • Toegang tot wetenschappelijke literatuur

    Het NRO en de Koninklijke Bibliotheek bieden leraren een ruimere toegang tot wetenschappelijke artikelen over onderwijs, die gewoonlijk achter een betaalmuur zitten. De toolkit Toegang tot literatuur biedt tips voor het vinden, raadplegen, duiden en implementeren van inzichten uit onderwijsonderzoek.

Meer weten?