Tutorlezen: zo krijg ik mijn lezers naar een hoger niveau

Pieter-Jan Ruiter met twee van zijn leerlingen.

Tutorlezen, waarbij leerlingen in koppels lezen oefenen, helpt echt om het leesniveau van zwakkere lezers te verbeteren. Leraar Pieter-Jan Ruiter kwam deze kennis tegen op de Kennisrotonde en past het sinds kort toe in zijn klas. “Ik vind het vooral handig dat ik nu precies weet hoe je tutorlezen op de juiste manier inzet, want anders werkt het niet.”

Net op het moment dat Pieter-Jan Ruiter naar een manier zocht om zwakkere lezers in zijn klas verder te helpen, werd hij attent gemaakt op de Kennisrotonde. Zo kwam de leraar bovenbouw op Montessori Terbregge in Rotterdam bij het antwoord dat hij nodig had: tutorlezen helpt bij de ontwikkeling van begrijpend lezen. Zijn duo-partner was het er snel mee eens: doen! Ruiter: “Het handige van de Kennisrotonde is dat het antwoord concrete aanwijzingen bevat. Tutorlezen past goed bij ons onderwijs. In de bovenbouw zitten leerlingen van groep 6, 7 en 8 bij elkaar. Ze verschillen van niveau en daardoor kunnen we goed koppels maken van sterke en zwakkere lezers. Ook hebben we een eigen bibliotheek, zodat het gemakkelijk is om een geschikt boek uit te kiezen.”

Nu andere collega’s zien hoe wij tutorlezen toepassen, gaan zij het ook doen

Leraren inspireren elkaar

“Onze school werkt aan een eigentijds onderwijsmodel’, legt hij uit. “We verdelen de dag in drieën: werken aan doelen, persoonsvorming en projectonderwijs. Zelfstandig werken is een belangrijk onderdeel en tutorlezen past daar goed in.” Ruiter heeft het zo georganiseerd dat leerlingen twee keer per week samen oefenen met lezen. Ze geven zelf aan wanneer ze ermee aan de slag willen door een strookje af te scheuren. Zo weet hij hoe vaak ze geoefend hebben. “En de leerlingen vinden het leuk. Nu andere collega’s zien hoe wij tutorlezen toepassen, gaan zij het ook inzetten.”

Kennis benutten en op zoek gaan

Ruiter, die na zijn opleiding aan de academische pabo een master in onderwijskunde haalde, staat met plezier voor de klas. Het montessorionderwijs past beter bij hem dan traditioneel klassikaal onderwijs, vindt hij. Op zijn school hebben leraren ieder hun eigen specialisatie waar collega’s een beroep op kunnen doen. “Mijn tip: ga op zoek naar informatie als je met een onderwijsprobleem zit en blijf proberen als iets niet werkt. Benut ook kennis buiten je organisatie, bijvoorbeeld bij Didactief of de Kennisrotonde. En kijk vooral eens bij een ander in de les.”
De jonge leraar is nog op zoek naar manieren om leerlingen beter te leren plannen, een belangrijke vaardigheid bij zelfstandig leren. Wellicht stelt hij er een vraag over bij de Kennisrotonde.

Lees meer over tutorlezen op de Kennisrotonde

De vraag op de Kennisrotonde die Pieter-Jan Ruiter inspireerde, luidde:  Welk effect heeft tutorlezen op de ontwikkeling van technische leesvaardigheid? Het antwoord: Tutorlezen is een effectieve aanvulling op de klassikale leesinstructie. Het bevordert vloeiend lezen en heeft een positief effect op onder andere leesmotivatie en zelfvertrouwen. Wil tutorlezen effectief zijn dan zal het meerdere malen per week in korte sessies moeten plaatsvinden.

Al meer dan 300 leraren en andere onderwijsprofessionals stelden een vraag aan de Kennisrotonde.
Bekijk alle antwoorden. Zit jouw vraag er niet bij? Stel ‘m meteen!

Dit is een artikel in een serie over toepassing van antwoorden van de Kennisrotonde in de onderwijspraktijk. Wil jij vertellen over jouw ervaring? Mail naar info@kennisrotonde.nl