Wetenschappelijk onderbouwd tutorlezen in de klas

Blog geschreven door Lisa Heij, leerkracht W.A. Scholtenschool

Extra oefenen met lezen voor een aantal leerlingen in mijn klas, daar was ik naar op zoek. Daarbij wilde ik graag meewerken aan de trial van de Kennisrotonde om een  antwoord toe te passen op mijn school. Na enig zoeken kwam ik uit bij de vraag (en het antwoord) over tutorlezen op basisscholen. Dit leek de perfecte manier om bovenstaande te combineren.

Vervolgens kwam stap twee: het uitwerken van mijn idee en alle informatie in combinatie met de onderwijspraktijk in mijn klas. Zoals te verwachten startte ik met het maken van een concept, een plan waarin ik zo goed mogelijk probeerde mijn klassensituatie en de informatie in het antwoord te combineren. Zo zou het behapbaar blijven en redelijk gemakkelijk uit te voeren zijn, maar wel verschil kunnen maken.

Uiteindelijk kwam ik uit op een plan waarbij vier leerlingen van groep acht drie keer per week vijftien minuten zouden lezen met vier leerlingen uit mijn groep drie. We zouden bestaand lesmateriaal van de leesmethode van groep drie gebruiken zodat de stof zou aansluiten bij het niveau van de leerlingen. Na drie weken zou ik de ‘koppels’ wisselen om hetzelfde nog eens drie weken te herhalen.

Gedurende de zes weken merkte ik een aantal dingen op. Ten eerste vonden de leerlingen dit erg leuk om te doen. Lezen met een leerling van groep acht is toch net iets spannender dan met een medeleerling of je juf. Ten tweede merkte ik dat het lastig was de koppels strak te controleren – waar ik normaal gesproken wel van houd. Het lezen vond namelijk plaats tijdens het ‘stilleesmoment’ aan het begin van de dag. De koppels zochten ieder een rustige plek in de school, terwijl ik bij mijn klas in mijn lokaal bleef.

Daardoor was er weinig tijd om te kijken hoe het tutorlezen precies ging en was het in een aardig grote mate afhankelijk van de zelfstandigheid van de leerlingen van groep acht. Daardoor was het ook moeilijk om te checken of de tutoren de techniek van het verbeteren zoals beschreven in het antwoord precies op de juiste manier toepasten. Een volgende keer zou ik daarom minder koppels tegelijk doen en een betere manier willen vinden om te controleren hoe het tutorlezen verloopt en zodat ik de tutoren beter kan begeleiden.

“Het feit dat het plan zo gemakkelijk te implementeren was is grotendeels te danken aan het uitgebreide en duidelijke antwoord dat op de website van de kennisrotonde stond.”

Concluderend kan ik wel zeggen dat ik positief ben, het was een uitprobeersel waarbij ik na afloop zeker een aantal verbeterpunten kon noemen. Maar de motivatie van mijn leerlingen en het toch wel vrij gemakkelijk te implementeren plan maakt dat ik dit als leerkracht zeker blijf gebruiken. Het feit dat het plan zo gemakkelijk te implementeren was is grotendeels te danken aan het uitgebreide en duidelijke antwoord dat op de website van de kennisrotonde stond. In het antwoord stond veel praktische informatie, compleet met links naar websites met nog meer informatie, waardoor ik mijn plan, voor mijn specifieke situatie, gemakkelijk kon maken en uitvoeren.

Lisa Heij

Lees meer over tutorlezen op de Kennisrotonde

De vraag op de Kennisrotonde die Lisa Heij inspireerde, luidde:  Welk effect heeft tutorlezen op de ontwikkeling van technische leesvaardigheid? Het antwoord: Tutorlezen is een effectieve aanvulling op de klassikale leesinstructie. Het bevordert vloeiend lezen en heeft een positief effect op onder andere leesmotivatie en zelfvertrouwen. Wil tutorlezen effectief zijn dan zal het meerdere malen per week in korte sessies moeten plaatsvinden.

Al meer dan 350 leraren en andere onderwijsprofessionals stelden een vraag aan de Kennisrotonde.
Bekijk alle antwoorden. Zit jouw vraag er niet bij? Stel ‘m meteen!

Wil jij vertellen over jouw ervaring? Mail naar info@kennisrotonde.nl