Animaties antwoorden

Wetenschappelijke antwoorden op vragen uit de onderwijspraktijk

Op 28 juni 2017 was de Kennisrotonde aanwezig op de Onderzoeksconferentie 2017 van Kennisnet en het NRO. Tijdens deze conferentie worden onderwijsprofessionals gevoed met de meest actuele wetenschappelijke inzichten met betrekking tot ict in het onderwijs. Onderzoekers vertellen over actuele theorieën en geven voorbeelden van praktische toepassingen over wat wel en niet werkt.

Veel onderwijsprofessionals lopen er in het dagelijkse werk tegenaan dat ze een vraag hebben over de actuele praktijk. Vragen zoals: ‘Is het voor de taalontwikkeling van kinderen beter dat kinderen met de hand leren schrijven of is typen beter?’ en ‘Over welke kennis en vaardigheden op ict-gebied moeten leerlingen beschikken als zij uitstromen uit het praktijkonderwijs en hoe kunnen zij die verwerven?’

Het zijn vragen waar onderwijsprofessionals graag een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op willen, zodat ze een goed beargumenteerd standpunt kunnen innemen. De dagelijkse praktijk van het onderwijs betekent echter dat er weinig tijd is om zelf in wetenschappelijk onderzoek te duiken.
Bij de Kennisrotonde kunnen onderwijsprofessionals terecht voor de beantwoording van actuele kennisvragen uit en over het onderwijs. Er zijn het afgelopen jaar bij de Kennisrotonde al meer dan 250 vragen gesteld door onderwijsprofessionals, wat betekent dat er al een schat aan wetenschappelijke antwoorden beschikbaar is.

Benieuwd hoe de Kennisrotonde bovenstaande ict-vragen heeft beantwoord? Bekijk de animaties bovenaan deze pagina voor het antwoord.

Nieuwsgierig naar de andere antwoorden op vragen gesteld aan de Kennisrotonde? Bekijk hier alle kennisvragen uit en over het onderwijs.
Stond jouw vraag er niet tussen? Stel ‘m vandaag nog via het online vraagformulier.