Kiki Varekamp en Christiaan Veldman winnen NRO-verbindingsprijs voor leraren 2017 voor toepassen onderzoek binnen de school

Kiki Varekamp en Christiaan Veldman, geschiedenisdocenten aan het Wolfert Tweetalig, zijn tijdens het NRO-congres op 1 november tot winnaar uitgeroepen van de NRO-verbindingsprijs voor leraren (NRO-onderwijsprijs) 2017. Het duo ontving de prijs van € 2.000 voor hun lesconcept waarmee ze het historisch engagement bij leerlingen stimuleren. 

v.l.n.r. Mila Bosman, Lars Goertzen, Michael van Praag, Kiki Varekamp, Christiaan Veldman, Marijke Mullender-Wijnsma, Henriëtte Maassen van den Brink, Asifa Majid, Patricia Manko en  Katinka Baehr. © Elodie Burrillon | http://hucopix.com
v.l.n.r. Mila Bosman, Lars Goertzen, Michael van Praag, Kiki Varekamp, Christiaan Veldman, Marijke Mullender-Wijnsma, Henriëtte Maassen van den Brink, Asifa Majid, Patricia Manko en Katinka Baehr. © Elodie Burrillon | http://hucopix.com

De jury maakte tijdens het NRO-congres bekend de inzending van Varekamp en Veldman en te belonen met de NRO-onderwijsprijs van € 2.000. Vlak daarvoor koos ook het publiek op basis van de nominatievideo’s van alle genomineerden voor Varekamp en Veldman als publiekswinnaar. Hiervoor mochten zij een oorkonde in ontvangst nemen.

Over de winnaars

Erkenning van de persoonlijke identiteit van leerlingen is nodig om te komen tot hoogwaardig geschiedenisonderwijs (Barton, 2009). Geschiedenisdocenten Veldman en Varekamp namen dit gegeven als basis voor de ontwikkeling van twee kennismakingslessen geschiedenis voor leerlingen van het Wolfert Tweetalig. Met de ‘Circles of Proximity Task’ brengen de leerlingen historische thema’s of gebeurtenissen in kaart die het dichtst bij hen staan. Met een korte vragenlijst lichten de leerlingen daarna hun voorkeuren toe.

De jury stelt vast dat leerlingen zich in toenemende mate betrokken voelen bij het vak door deze aandacht voor hun eigen identiteit en die van hun medeleerlingen. Veldman en Varekamp ontwikkelden een simpel doch doeltreffend concept om historisch engagement te stimuleren. De ontwikkelaars werken aan een duurzame integratie van het initiatief in hun onderbouwcurriculum.

Lees het volledige juryrapport

De NRO-onderwijsprijs waardeert het gebruik van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek door het onderwijs. Een deskundige jury nomineerde drie kandidaten. De twee andere genomineerde kandidaten waren:

  • Mila Bosman (Hout- en Meubileringscollege (HMC), Rotterdam) – Atelier: Maken en leren in een makerspace.
  • Lars Goertzen (OBS De Droomboom, Heerlen) – Missie naar Mars. Een interactief en innovatief leerarrangement waarbij wereldoriëntatie en talentontwikkeling samenkomen.

Jury

De jury van de NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers bestond uit:  

  • Wilfried Admiraal (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit Leiden) 
  • Henriëtte Maassen van den Brink (voorzitter van de Onderwijsraad)  
  • Dick van der Wateren (docent natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem).  

Voor de NRO-verbindingsprijs voor leraren werd deze jury uitgebreid met: 

  • Liesbeth Breek (docente Frans aan het Petrus Canisius College Alkmaar) 
  • Erna Winter (leerkracht BS Joseph Roosendaal) 
  • Erna de Wolff (docente gezondheidszorg Albeda College Rotterdam). 

Voorzitter van beide jury’s was Henriëtte Maassen van den Brink, voorzitter van de Onderwijsraad.

De NRO-verbindingsprijs voor leraren is een initiatief van het NRO in samenwerking met de PO-raad, VO-raad, MBO-raad en de Onderwijscoöperatie. Naast de NRO-onderwijsprijs werd tijdens het congres ook de NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers uitgereikt, bestemd voor de wetenschapper wiens onderzoek op doeltreffende manier is vertaald naar een product of activiteit voor de onderwijspraktijk of het onderwijsbeleid.