Marijke Mullender-Wijnsma wint NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers 2017 voor vertaling onderzoek naar onderwijspraktijk

Marijke Mullender-Wijnsma (Rijksuniversiteit Groningen) is tijdens het NRO-congres op 1 november tot winnaar uitgeroepen van de NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers (NRO-VOR-praktijkprijs) 2017. Zij ontving van Michael van Praag (Voorzitter van Nederlandse Sportraad) de prijs van € 2.000 voor de doeltreffende wijze waarop zij in haar onderzoek ‘Fit & Vaardig’ de onderwijspraktijk heeft betrokken. Met het lesprogramma ‘Fit & Vaardig op school’ boeken leerlingen een extra leerwinst op spelling en rekenen van vier maanden door drie maal per week bewegend taal- en rekenles te krijgen. 

v.l.n.r. Mila Bosman, Lars Goertzen, Michael van Praag, Kiki Varekamp, Christiaan Veldman, Marijke Mullender-Wijnsma, Henriëtte Maassen van den Brink, Asifa Majid, Patricia Manko en  Katinka Baehr. © Elodie Burrillon | http://hucopix.com
v.l.n.r. Mila Bosman, Lars Goertzen, Michael van Praag, Kiki Varekamp, Christiaan Veldman, Marijke Mullender-Wijnsma, Henriëtte Maassen van den Brink, Asifa Majid, Patricia Manko en Katinka Baehr. © Elodie Burrillon | http://hucopix.com

De NROVOR-praktijkprijs onderstreept het belang van onderzoek met relevantie voor de onderwijspraktijk. Een deskundige jury nomineerde twee kandidaten. De andere genomineerde kandidaat was:

  • Asifa Majid (Radboud Universiteit Nijmegen) – Taal der zintuigen. Kinderen leren over verschillende talen en culturen door zelf interactieve onderzoeksprojecten te doen.

De jury maakte tijdens het NRO-congres bekend de inzending van Marijke Mullender-Wijnsma te belonen met de NRO-VOR-praktijkprijs van € 2.000. Vlak daarvoor koos ook het publiek op basis van de nominatievideo’s van alle genomineerden voor Marijke Mullender-Wijnsma als publiekswinnaar. Hiervoor mocht zij een oorkonde in ontvangst nemen.

Over de winnaar

Behalve de geboekte extra leerwinst, konden de leerlingen zich na de Fit & Vaardig-les ook beter concentreren op hun taken in de les erna. Ook bleek dat kinderen het grootste deel van de lessen matig tot intensief aan het bewegen waren en na 1 jaar deelname minder kans hadden op overgewicht (groep 5). Na afloop van het onderzoek is het programma doorontwikkeld. Er is een online interactieve Fit & Vaardig app ontwikkeld die voor alle basisscholen beschikbaar is.

De jury is onder de indruk van de behaalde resultaten. Niet alleen cognitieve prestaties van de onderzoekgroep verbeterden significant, maar ook op taakgerichtheid, concentratie en gezondheid (BMI) werd vooruitgang geboekt. Dit innovatieve programma sluit daarmee aan bij onderwijsbeleid dat een oplossing zoekt voor het verbeteren van taal en rekenen én voor het meer laten bewegen van kinderen in de klas. Dat het team erin geslaagd is om het oefenen met rekenen en spelling leuk te maken voor leerlingen en leraren, verdient volgens de jury een extra pluim.

Lees het volledige juryrapport

Over de publiekswinnaar

Goede feedback geven die leerlingen aanzet tot leren is een van de meest essentiële vaardigheden van het leraarschap, en tegelijk een van de moeilijkste. Er zijn weinig leraren die deze vaardigheid goed beheersen. Lia Voerman deed promotieonderzoek naar de manier waarop docenten zo feedback kunnen geven aan hun leerlingen, dat die leerlingen er echt iets aan hebben.

Jury

De jury van de NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers bestond uit:

  • Wilfried Admiraal (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit Leiden) 
  • Henriëtte Maassen van den Brink (voorzitter van de Onderwijsraad)  
  • Dick van der Wateren (docent natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem).  

Voorzitter was Henriëtte Maassen van den Brink, voorzitter van de Onderwijsraad.

De NRO-VOR-praktijkprijs is een initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de Vereniging voor Onderwijs Research. De prijs werd dit jaar voor de derde maal uitgereikt. Naast de NRO-onderwijsprijs werd tijdens het congres ook de NRO-onderwijsprijs uitgereikt, bestemd voor de leraar die op doeltreffende wijze binnen de school gebruik maakt van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek.