Meld je aan: bijeenkomsten Leren van gedrag

Leren van Gedrag

In het schooljaar 2019-2020 worden 25 Lerenvangedrag-ontmoetingen georganiseerd door het PI consortium van het kennisplatform Leren van gedrag.

Geplande bijeenkomsten

Op woensdag 1 april 2020 van 15.00 tot 17.00 uur is er weer een kennisdelingsbijeenkomst van “Leren van Gedrag”. Dit keer is het thema “Executieve functies”. Zijn hulpmiddelen of trainingen, die claimen executieve functies te verbeteren, effectief?

Ben jij op zoek naar oplossingen voor  moeilijk  gedrag van leerlingen? Ben je benieuwd naar kennis en ervaringen  van onderzoekers en collega’s? Heb je zelf expertise en succeservaringen die je wilt delen? Kom dan gratis naar deze bijeenkomst en neem gerust iemand mee!

Het kennisplatform: ‘Leren van gedrag’ organiseert ontmoetingen tussen wetenschappers, praktijkdeskundigen en gedrag-specialisten die hun kennis willen delen en samen op zoek gaan naar antwoorden op vragen uit de praktijk. Alle thema’s in de bijeenkomsten zijn gericht op het omgaan met moeilijk (interpreteerbaar) gedrag.

Datum: woensdag 1 april 2020 15.00 – 17.00 uur
Locatie: Entrea onderwijs “De Hertog” (Hertog Reinaldlaan 80, 4001 RC Tiel)
Aanmelden: Meld je nu aan via e.keun@entreaonderwijs.nl of marlies.vankerkhof@entreaonderwijs.nl

Executieve functies en Sensorische prikkelverwerking

De onderzoekers richten zich op 2 belangrijke cognitieve functies. Sensorische prikkelverwerking (SP), het verwerken en reageren op prikkels uit de omgeving en de executieve functies (EF), het kunnen reguleren van het gedrag.

Steeds vaker worden, bijvoorbeeld op school, interventies ingezet waarvan verondersteld wordt dat ze deze functies stimuleren. Een voorbeeld hiervan is de inzet van hulpmiddelen zoals wiebelkussens, tangles en dempende koptelefoons. Zijn dergelijke interventies effectief? Zo ja, op welke domeinen zijn de interventies effectief? Mogen we bijvoorbeeld effecten verwachten op het gebied van SP en/of EF, maar ook op andere domeinen van functioneren, zoals op het lezen en rekenen? Welke componenten van de interventies dragen bij aan de effectiviteit? En zijn de interventies voor alle kinderen effectief, of maakt het nog uit op welke leeftijd een kind de interventie aangeboden krijgt? Antwoorden op deze vragen helpen professionals te beslissen welke SP en/of EF interventies effectief zijn bij kinderen, wat ze beter niet kunnen doen en welke effecten ze kunnen verwachten. (P. Hurks en C. Resch, universiteit Maastricht).

Meer informatie
Het laatste nieuws vind je op de website van Lecso.

U kunt ook reageren en meedenken over de kennisdelingsactiviteiten. Op LinkedIn is een gespreksgroep ‘Leren van gedrag’ gestart waarvoor u zich kunt aanmelden.

» Het kennisplatform Leren van gedrag maakt onderdeel uit van het NRO-onderzoeksprogramma Gedrag en passend onderwijs.