Monica Koster en Renske Bouwer winnen NRO-VOR-praktijkprijs 2016 voor vertaling onderzoek naar onderwijspraktijk

Monica Koster en Renske Bouwer, onderzoekers aan de Universiteit Utrecht, zijn tijdens het NRO-congres op 2 november tot winnaars uitgroepen van de NRO-VOR-praktijkprijs 2016. Koster en Bouwer ontvingen de prijs van € 2.000 voor de doeltreffende wijze waarop zij hun onderzoek hebben vertaald naar de onderwijspraktijk.  Ze ontwikkelden samen met leerkrachtenteams het lesprogramma Tekster voor schrijfvaardigheid in de bovenbouw van het basisonderwijs. Leerlingen bleken na vier maanden met Tekster te hebben gewerkt 1 ½ leerjaar vooruit in schrijfvaardigheid te zijn gegaan.

De NROVOR-praktijkprijs onderstreept het belang van onderzoek met relevantie voor de onderwijspraktijk. Een deskundige jury nomineerde uit 16 inzendingen drie kandidaten. De twee andere genomineerde kandidaten waren:

  • Joris Hoeboer (Haagse Hogeschool) – Een beweegparcours als praktisch alternatief voor een motoriektest in het bewegingsonderwijs
  • Lia Voerman (Universiteit Utrecht) en Frans Faber – Didactisch Coachen: Hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen
Jurywinnaars Renske Bouwer (links) en Monica Koster (rechts). Foto: Edwin Weers

De jury maakte tijdens het NRO-congres bekend de inzending van Monica Koster en Renske Bouwer te belonen met de NRO-VOR-praktijkprijs van € 2.000. Vlak daarvoor koos het publiek op basis van filmpresentaties van de genomineerden Lia Voerman en Frans Faber als publiekswinnaars. Zij mochten een oorkonde in ontvangst nemen.

Over de jurywinnaars

Monica Koster en Renske Bouwer baseerden het lesprogramma Tekster op bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek over effectieve schrijfdidactieken. Naast lesmateriaal en docentenhandleidingen ontwikkelden de onderzoekers ook een training voor leerkrachten, inclusief videomateriaal. De resultaten zijn indrukwekkend: leerlingen zijn in vier maanden tijd 1 ½ leerjaar vooruit gegaan. De jury is verheugd om te zien dat het onderzoek naar de effectiviteit zulke mooie resultaten heeft opgeleverd. De jury is onder de indruk van de prachtige opzet en vormgeving, die de fantasie van leerlingen zeker zal prikkelen.

Lees het volledige juryrapport

Publiekswinnaar Lia Voerman. Foto: Edwin Weers

Over de publiekswinnaar

Goede feedback geven die leerlingen aanzet tot leren is een van de meest essentiële vaardigheden van het leraarschap, en tegelijk een van de moeilijkste. Er zijn weinig leraren die deze vaardigheid goed beheersen. Lia Voerman deed promotieonderzoek naar de manier waarop docenten zo feedback kunnen geven aan hun leerlingen, dat die leerlingen er echt iets aan hebben.

Op basis daarvan schreef ze samen met Frans Faber het boek Didactisch Coachen. In het boek is een praktische vertaling gemaakt van de theoretische inzichten. Het boek gaat in op verschillende soorten feedback, vragen en aanwijzingen. Op de bijbehorende kaartenwaaier staan de belangrijkste elementen, die de docent tijdens de les kan gebruiken.

Jury

De jury van de NRO-VOR-praktijkprijs bestond uit Agnes Wolbert (voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer – voorzitter), Monique Volman (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de VOR), Dick van der Wateren (docent natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem, wetenschapper, auteur en edublogger).

De NRO-verbindingsprijzen: de NRO-onderwijsprijs en NRO-VOR-praktijkprijs

De NRO-VOR-praktijkprijs is een initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de Vereniging voor Onderwijs Research. De prijs werd dit jaar voor de tweede maal uitgereikt; vorig jaar wonnen Linda van den Bergh en Anje Ros de prijs.

Naast de NRO-onderwijsprijs werd tijdens het congres ook voor het eerst de NRO-onderwijsprijs uitgereikt, bestemd voor de leraar die op doeltreffende wijze binnen de school gebruik maakt van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek.