Nominaties NRO-VOR-Praktijkprijs 2015 bekend

Een deskundige jury heeft uit 19 inzendingen 3 nominaties gedaan voor de NRO-VOR-Praktijkprijs 2015: het duo Linda van den Bergh en Anje Ros, het Go-lab-consortium van Ton de Jong, en Mariëtte Lusse. Zij deden onderzoek naar respectievelijk feedback geven tijdens actief leren, onderzoekend leren met online laboratoria, en naar ouderbetrokkenheid.

De NRO-VOR-Praktijkprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan Nederlandse onderzoekers van wie het onderzoek op bijzondere wijze is vertaald naar een product of activiteit voor de onderwijspraktijk of het onderwijsbeleid. Bezoekers aan het NRO-congres kiezen de uiteindelijke winnaar.

De jury beoordeelde de 19 inzendingen op wetenschappelijke kwaliteit, de relevantie voor het onderwijs, impact en vernieuwing, het bereik, en de kwaliteit en duurzaamheid van de ontwikkelde producten. De producten stimuleren dat het onderwijs de kennis uit het onderzoek toepast in de praktijk. De juryleden letten er daarom in het bijzonder op of de ontwikkelde producten direct en eenvoudig bruikbaar zijn voor leraren en of ze een antwoord bieden op actuele vragen waar leraren mee worstelen.

De volgende kandidaten zijn door de jury genomineerd voor de NRO-VOR-Praktijkprijs.

Linda van den Bergh en Anje Ros - Feedback tijdens actief leren: professionalisering in theorie en praktijk
Linda van den Bergh en Anje Ros ontwikkelden, op basis van onderzoek naar het geven van feedback tijdens actief leren, een handboek en online studiemateriaal voor leerkrachten basisonderwijs en pabo-studenten. Concrete adviezen en tips, illustratieve video’s en handige checklists, onderbouwd met theorie, bieden leerkrachten een waardevol instrument om hun feedback aan leerlingen te verbeteren. Bij het testen van de aanpak bleek dat leerkrachten in korte tijd grote vooruitgang boekten. De jury vindt dat de onderzoekers erin geslaagd zijn een concrete handreiking te ontwikkelen waarmee leerkrachten een van de moeilijkste onderdelen van het leraarsvak, het geven van goede feedback, kunnen aanpakken.

Ton de Jong en het Go-lab-consortium -  Onderzoekend leren met online laboratoria voor techniekonderwijs (Go-lab)
Ton de Jong verrichtte onderzoek naar onder meer de effectiviteit van onderzoekend leren met online labs en simulaties. De resultaten uit zijn onderzoek zijn direct terug te vinden in de opzet van het internationale Go-lab, een online portal voor onderwijs in wetenschap, wiskunde en techniek, waarin onderzoekend leren wordt gestimuleerd met online laboratoria en simulaties. Go-lab bevat naast simulaties en video’s van experimenten een scala aan hulpmiddelen, zoals instrumenten voor het opstellen van hypotheses of een onderzoeksplan, die leraren kunnen gebruiken om een complete leeromgeving voor hun leerlingen te bouwen. De jury is onder de indruk van de prachtige laboratoria en de praktische toepasbaarheid van Go-lab, en is ervan overtuigd dat de online labs een sterke aanvulling bieden op de onderzoeksexperimenten die leerlingen in de klas uitvoeren.

Mariëtte Lusse - Handreiking voor samenwerken met ouders in het vo en mbo
Mariëtte Lusse onderzocht op welke manier scholen voor voortgezet onderwijs en voor middelbaar beroepsonderwijs de ouders van leerlingen op een effectieve manier bij de school kunnen betrekken, om zo het schoolsucces van de leerlingen te vergroten. Zij liet zien dat het mogelijk is in een achterstandswijk in Rotterdam-Zuid 95% van de ouders naar de middelbare school te krijgen voor een gesprek over hun eigen kind. De onderzoeker ontwikkelde samen met Annette Diender een handreiking voor scholen die is opgebouwd rond 10 succesfactoren om ouders bij de school te betrekken. Daarbij ontwikkelden ze online studiemateriaal. De jury is onder de indruk van het effect van de aanpak in Rotterdam en van de praktische insteek van de handreiking, waarmee scholen en leraren direct aan de slag kunnen.

Prijsuitreiking op 4 november

Tijdens het NRO-congres op 4 november 2015 presenteren de drie genomineerde kandidaten hun project met een filmpje. Bezoekers aan het congres stemmen vervolgens wie van de 3 genomineerden de prijs van € 2.000 in ontvangst mag nemen. Aanmelden voor het NRO-congres kan via www.nro-congres.nl/.

De jury

De jury bestond uit voorzitter Agnes Wolbert (voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer), Monique Volman (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de VOR) en Dick van der Wateren (leraar natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem, wetenschapper, auteur en edublogger). 

Over de NRO-VOR-Praktijkprijs

De NRO-VOR-Praktijkprijs onderstreept het belang van onderzoek met relevantie voor de onderwijspraktijk. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) willen onderzoekers stimuleren om te streven naar kennisbenutting. Ook willen ze onderwijsprofessionals stimuleren om gebruik te maken van wetenschappelijk onderzoek en producten die daarop zijn gebaseerd. Tot 1 september 2015 konden Nederlandse onderzoekers of consortia van onderzoekers en onderwijsprofessionals zich inschrijven om mee te dingen naar de NRO-VOR-Praktijkprijs. In aanmerking kwamen onderzoeken en daarop gebaseerde producten en activiteiten die op het moment van sluiting van de inschrijving niet ouder waren dan 24 maanden.