De NRO-VOR-praktijkprijs

De NRO-VOR-praktijkprijs is bestemd voor een wetenschapper wiens onderzoek op doeltreffende manier is vertaald naar een product of activiteit voor de onderwijspraktijk of het onderwijsbeleid.

  • Heb je als wetenschapper in het afgelopen jaar relevant onderzoek vertaald naar de onderwijspraktijk?
  • Voorziet het ontwikkelde product of de activiteit in een behoefte van onderwijsprofessionals en scholen?
  • Is een brede doelgroep betrokken bij ontwikkeling, beoordeling en onderhoud, ook op de langere termijn?

Nederlandse onderzoekers of consortia van onderzoekers en onderwijsprofessionals konden meedingen naar de NRO-VOR-praktijkprijs van 2000 euro. De jury beoordeelde de inzendingen van de NRO-VOR-praktijkprijs op wetenschappelijke kwaliteit, relevantie voor het onderwijs, bereik en kwaliteit, en duurzaamheid van de ontwikkelde producten. Tijdens het NRO-congres op 2 november 2016 maakte de jury de winnaar bekend. Het publiek koos een publiekswinnaar.

» Monica Koster en Renske Bouwer winnen NRO-VOR-praktijkprijs 2016 voor vertaling onderzoek naar onderwijspraktijk

» Bekijk de nominatievideo’s van de NRO-onderwijsprijs

» Lees het reglement van de NRO-VOR-praktijkprijs

» Ontdek wie de eerdere winnaars van de NRO-VOR-praktijkprijs zijn

Over het NRO en de NRO-verbindingsprijzen

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek werkt aan verbetering en vernieuwing van het onderwijs. Dat doet het NRO door onderwijsonderzoek te coördineren en te financieren, en door de verbinding tussen praktijk en onderzoek te verbeteren.

De NRO-VOR-praktijkprijs is in het leven geroepen, om het belang van onderzoek met relevantie voor de onderwijspraktijk te onderstrepen, en het streven naar kennisbenutting door onderzoekers te stimuleren. De NRO-VOR-praktijkprijs is een initiatief van het NRO en de Vereniging voor Onderwijs Research.

Parallel aan het traject van de NRO-VOR-praktijkprijs, vond ook de selectie en uitreiking van de NRO-onderwijsprijs plaats. Deze prijs werd uitgereikt aan een leraar of andere onderwijsprofessional, die op doeltreffende wijze gebruik maakt van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek.