Vragenlijstonderzoek naar de korte- en langetermijneffecten van thuisscholing tijdens de coronacrisis op kansenongelijkheid in het onderwijs

Doelgroep: overkoepelend

Onderwijssector: po en vo

Meetniveau: leerling/student

Lokaal/nationaal: internationaal

Thema’s:

  • De toegankelijkheid/kansengelijkheid van het onderwijs
  • Het welzijn van leerlingen / studenten

Samenvatting

Dr. Thijs Bol en collega’s (prof. dr. Barbara Belfi en Prof. dr. Lex Borghans) doen onderzoek naar de effecten van onderwijs op afstand op sociale ongelijkheid en onderwijsresultaten. Het onderzoek ‘thuisonderwijs in de Corona-crisis’ geeft inzicht in de ervaringen en verschillen daarin van leerlingen van verschillende leeftijden en onderwijsniveaus (in po en vo) met het thuisonderwijs. Het focust op de mate van ondersteuning van ouders van verschillende opleidingsniveaus. In een later stadium kunnen deze gegevens gekoppeld kunnen worden aan data over leerwinst.

Eerste resultaten:

• Kinderen maken zich meer zorgen door de crisis en sommigen geven aan eenzaam te zijn (ongeveer 15-20% in vo en po). Verder geeft een relatief grote groep aan dat ze zich verveeld hebben en school gemist hebben. Dit vinden we voor zowel po als vo en er zijn geen grote verschillen tussen leeftijden of onderwijsniveaus (vmbo, havo, etc). Kinderen hebben wel heel verschillende ondersteuning gekregen van hun ouders, met name omdat sommige ouders aangeven niet goed hebben kunnen helpen. Hier zit veel ongelijkheid: met name hoogopgeleide ouders voelen zich goed in staat, laagopgeleide ouders voelen zich slecht in staat. Laag opgeleide ouders lijken ook minder te helpen. Dit kan mogelijk grote effecten hebben op de leerwinst van leerlingen, maar dit is iets wat we volgend schooljaar pas goed kunnen beantwoorden.

• Scholen moeten nu goed in kaart brengen welke leerlingen het thuis moeilijk hebben gehad en ervoor zorgen dat deze kinderen extra ondersteuning krijgen op het moment dat er weer een schoolsluiting komt. Een meer algemene les is om kinderen actief op te zoeken. Veel scholen deden dit, maar niet allemaal. Ga er niet vanuit dat ouders het wel snappen, ook in het po geven veel ouders aan dat de stof voor hen te lastig is. Het grootste probleem met thuisonderwijs zit niet in de materiele zaken (computer, etc), maar juist in de immateriële zaken (ouderhulp). Zet daar op in als er weer een schoolsluiting komt: hoe kunnen we leerlingen op afstand toch ondersteunen. Een oplossing kan zijn om selectief leerlingen wel naar school te laten gaan—zelfs als ouders zeggen dat het met thuisonderwijs wel goed gaat kan je als school proactief onderwijs aanbieden. In het vo moeten de grote verschillen die ik vind in het schoolaanbod tussen vmbo (erg weinig aanbod) en vwo (erg veel aanbod) gelijk worden getrokken zodat kinderen in verschillende tracks gelijke kansen hebben. Een manier om dit te bereiken is duidelijke richtlijnen op te gaan stellen voor een volgende schoolsluiting (hoeveel uren digitaal, hoeveel contact met mentor, etc).

Zie voor meer informatie:

https://www.uva.nl/shared-content/faculteiten/nl/faculteit-der-maatscha…

https://decorrespondent.nl/11217/deze-socioloog-onderzocht-het-effect-v…

Instellingen: Universiteit van Amsterdam en Maastricht University

Contactgegevens: Dr. Thijs Bol, T.Bol@uva.nl

« terug naar het overzicht lopend corona-gerelateerd onderwijsonderzoek