Bewegen en leerprestaties
Er zijn aanwijzingen dat bewegen invloed heeft op cognitieve onderwijsprestaties (bijvoorbeeld op het terrein van taal en rekenen) en op verzuim en schooluitval.
Maar hoe steekt die relatie tussen bewegen en leerprestaties nu precies in elkaar? En wat zijn de eventuele werkzame factoren? Dat wordt in dit programma onderzocht voor het po, vo en mbo.
Oftewel: als je schoolprestaties wil verbeteren met behulp van beweging, welk type activiteit is dan het meest effectief? En hoe vaak, hoe lang en hoe intensief moet je kinderen of studenten dan laten bewegen? De inzichten uit dit programma moeten leiden tot aanbevelingen voor beleid en tot handreikingen voor de onderwijspraktijk.
-
Toegekende projecten
In totaal zijn er drie projecten toegekend.
-
Aanvullende informatie
Bewegen is goed voor de gezondheid van kinderen. Maar worden ze er ook slimmer van? Een grootschalige studie bracht de effecten van bewegingsonderwijs in kaart op onder andere een aantal cognitieve vaardigheden van kinderen, zoals aandacht en werkgeheugen, en hun schoolprestaties bij rekenen, spelling en lezen.
Publicaties
Sport en bewegen op school hebben een positieve invloed op onder meer de hersenstructuur van kinderen, en op hun executieve functies zoals werkgeheugen en planningsvaardigheden. Maar wat is precies het effect op de schoolprestaties? Dit literatuuronderzoek kon geen (duidelijk) positief effect vinden, maar er is in elk geval ook geen negatief effect. Deze studie legde de basis voor al het onderzoek binnen het NRO-programma Bewegen en leerprestaties.