Projectendatabase onderwijsonderzoek

Welkom in de projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database vindt u alle onderzoeksprojecten van het NRO, aangevuld met onderzoeksprojecten van andere organisaties. Meer informatie over deze database.

De rol van veerkracht en toekomstperspectief in het omgaan met stress en zelfgereguleerd leren van leraren en leerlingen

Projectnummer
40.5.18300.042
Titel
The role of resilience and future time perspective in teachers' and students' dealing with stress and self-regulated learning
Programma
Organisatie
NRO
Looptijd
1-7-2019 t/m 31-8-2023
Onderwijssector
vo
Thema
Een leven lang leren
Status
Lopend

Om succesvol om te kunnen gaan met de snelle veranderingen in de 21e eeuw, moeten zowel leerlingen als leraren hun leren kunnen reguleren. De regulatie van emoties is een belangrijk proces voorafgaand aan ZGL-gedrag zoals plannen, inzet en voortgang monitoren. Veel leersituaties zijn namelijk potentieel stressvol voor leerlingen en leraren. De voorgestelde samenhangende onderzoeksprojecten hebben tot doel een model te ontwikkelen, testen en toepassen, dat verklaart hoe lerenden (vertegenwoordigd door leraren in Project 1 en leerlingen in Project 2) omgaan met dagelijks ervaren stress. Dit wordt gedaan op basis van twee factoren die tot op heden onvoldoende zijn bestudeerd in zelfregulatieonderzoek: toekomstperspectief en veerkracht. Beide samenhangende projecten zullen eerst de relaties onderzoeken tussen trek-achtige interpersoonlijke verschillen en de dagelijkse intrapersoonlijke verschillen in ervaren stress, toekomstperspectief, veerkracht en ZGL-gedrag. Daarna wordt het model getest door interventies gericht op toekomstperspectief en veerkracht van leerlingen en leraren om ervaren stress te verminderen en ZGL-gedrag te bevorderen. Vervolgens worden de data uit beide projecten gecombineerd om te onderzoeken of de relaties voor leerlingen en leraren hetzelfde zijn. Het onderzoek zal ook een methodologische bijdrage leveren door gebruik te maken van ‘ecological momentary assessment’ (EMA) van stress, emotionele ervaringen, toekomstperspectief, veerkracht en ZGL-gedrag. EMA levert de mogelijkheid om intrapersoonlijke verschillen te meten in hoe leerlingen en leraren reageren op verschillende stressoren. Daarnaast maakt EMA het mogelijk om veerkracht te operationaliseren als de daadwerkelijke impact en emotionele hersteltijd na stressvolle gebeurtenissen, zoals deze plaatsvinden in het dagelijks leven. Bovendien kan met EMA ZGL-gedrag beter worden voorspeld.​

Projectleider

Naam projectleider
Instelling projectleider
Prof. dr. T.T.D. Peetsma
Universiteit van Amsterdam
Relevante link(s)

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.