Projectendatabase onderwijsonderzoek

Welkom bij de Projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database staan alle lopende en afgeronde onderzoeksprojecten van het NRO en zijn voorlopers. Daarnaast bevat de database rapportages over onderwijs van andere organisaties.

Lees meer informatie en achtergronden op de pagina Over de Projectendatabase.

Bekijk hoe u handig kunt Zoeken in de Projectendatabase.

1996 resultaten
  • Onbedoelde effecten van selectie op de diversiteit van de geneeskundestudentenpopulatie en de...

    Afgerond | 1 april 2019 t/m 31 mei 2023 | Amsterdam UMC - Locatie VUmc

    In Nederland melden zich circa drie keer zoveel kandidaten aan voor de geneeskundeopleiding als het aantal opleidingsplaatsen dat beschikbaar is (8400 gegadigden voor 2800 plaatsen). Sinds 2000 is de centrale loting geleidelijk vervangen door decentrale selectieprocedures, die door de...

    Lees meer

  • ??Op pad met zij-instromers: vele wegen naar de klas?

    vo | Aankomend | 1 februari 2024 t/m 1 februari 2028 | Universiteit Utrecht
  • 'Life is tough but so are you'. Bevorderen van mentale veerkracht van studenten aan de...

    Afgerond | 1 april 2019 t/m 21 december 2023 | Rijksuniversiteit Groningen

    Dit project gaat in op de veerkracht van aanstaande leraren, en op de bronnen en strategieën die aanstaande leraren kunnen inzetten om hun veerkracht te ontwikkelen. Het onderzoek laat zien dat zowel aanstaande leraren als lerarenopleiders het belang van veerkracht en de verdere...

    Lees meer

  • 'Moeilijk' gedrag van jonge kinderen op school: bouwen aan een positieve relatie met ieder kind.

    basisonderwijs | Afgerond | 16 augustus 2021 t/m 1 juni 2023 | Hogeschool iPabo

    Playing-2-gether (Vancraeyveldt e.a. 2015) is een evidence-based programma om kleuterleerkrachten te ondersteunen bij het versterken van relaties met kinderen met 'moeilijk' gedrag. In dit project is het programma doorontwikkeld naar groep 3 en 4, om ondersteuning van kwetsbare kinderen te...

    Lees meer

  • ‘Het narratief zelfportret’ als educatief model voor verdieping van persoonsvorming in een (ped...

    hbo, wo | Afgerond | 1 mei 2020 t/m 30 november 2021 | Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

    Het studieonderdeel Leerteamleren op HUpabo is gericht op ontwikkeling van zelfreflectie en waardenbewuste professionalisering. Doel is bewustwording van persoonlijke waarden en deze leren verbinden met de professionele identiteit. Binnen Leerteamleren beoogt ‘Het Zelfportret’ als...

    Lees meer

  • ‘Hologramonderwijs in 'ontwikkeling’

    Afgerond | 1 mei 2018 t/m 31 oktober 2019 | Radboud Universiteit Nijmegen

    De Radboud Universiteit Nijmegen beoogt binnen de leerlijn Neuroscience door augmented reality en digitale hologrammen het onderwijs te verrijken en effectiever te maken. Daarvoor wordt GreyMapp in het onderwijs ingevoerd. GreyMapp is een interactieve applicatie die de anatomie van het...

    Lees meer

  • ‘Iedereen aan het werk!’ Betrokkenheid in de klas als collectief proces.

    vo | Afgerond | 1 april 2021 t/m 31 oktober 2022 | Rijksuniversiteit Groningen

    Hoewel betrokkenheid meestal wordt gezien als een individueel construct, is het ook een collectief proces. In de empirische literatuur over betrokkenheid onderzochten we: definities van betrokkenheid als collectief proces de ontstaansmechanismen ervan de rol van leraren Uit de...

    Lees meer

  • ‘Leuk en leerzaam? Gamification in digitale oefenprogramma’s’

    Afgerond | 1 mei 2019 t/m 31 oktober 2019 | Universiteit Utrecht

    Leerlingen in het primair, voortgezet en middelbaar onderwijs (po, vo en mbo) hebben voldoende oefening nodig om vaardigheid te verwerven in de vakken taal, rekenen en wiskunde. Om leerlingen te verleiden vaker te oefenen worden digitale oefenprogramma’s met spelelementen (gamification)...

    Lees meer

  • "‘T PASST WEL! Talentgericht Professionaliseren rondom kinderen met ASS Ten aanzien van Welbevinden...

    basisonderwijs | Afgerond | Hanzehogeschool Groningen

    Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) komen te vaak in de problemen in het onderwijs, waarbij een deel van de kinderen zelfs uit het onderwijs valt. Dit heeft mogelijkerwijs te maken met twee duidelijke knelpunten van het beleid van passend onderwijs. Ten eerste is passend...

    Lees meer

  • "Iedereen naar de club! Van aangepast sporten naar georganiseerd sporten voor kinderen met...

    basisonderwijs, vo | Afgerond | Windesheim

    Hoewel er diverse landelijke en lokale initiatieven zijn om kinderen met fysieke en mentale problemen te stimuleren tot deelname aan sport activiteiten participeren kinderen met psychosociale problemen weinig tot niet in (aangepaste) sportactiviteiten. Zowel ouders, hulpverleners...

    Lees meer

  • “Beat the Clock, turn the lock!” Educational escape rooms to accelerate the energy transition

    hbo | Afgerond | 1 september 2022 t/m 31 augustus 2023 | Hanzehogeschool Groningen

    WORKING ON SOCIETAL ISSUES/ CENTER OF EXPERTISE ENERGY/ MASTER ENERGY FOR SOCIETYEnergy transition is key to achieving a sustainable future. In this transition, an often neglected pillar is raising awareness and educating youth on the benefits, complexities, and urgency of renewable energy...

    Lees meer

  • “Impact first”: Co-creation of real, international social enterprises in education

    hbo, wo | Afgerond | 1 mei 2019 t/m 30 december 2020 | Fontys Hogeschool

    Theme: Open ThemeAlternative forms of business like social enterprise are growing rapidly. We believe that our International Business curriculum should reflect this development. Based on this, Fontys International Business School Venlo has started a pilot in this academic year where...

    Lees meer

  • “Nibud” Studentenonderzoek

    hbo, wo | Afgerond | NIBUD

    nog nader te bepalen

    Lees meer

  • (Audit)onderzoek OV-boetes

    hbo, wo | Afgerond | Hypercube

    Voor elk van de maatregelen uit het pakket ov-boetemaatregelen vaststellen in hoeverre het bijdraagt aan minder ov-boetes. Daarnaast ook nagaan of er rond het pakket aan maatregen nog iets verbeterd kan worden.

    Lees meer

  • (Beter) Leren te leren en te voelen: De introductie van een "wellbeing" module binnen het hoger...

    hbo, wo | Afgerond | 1 juli 2018 t/m 29 april 2020 | Maastricht University

    Het bevorderen van studiesucces staat hoog op de maatschappelijke agenda. De afgelopen jaren hebben universiteiten/hogescholen in dit kader diverse maatregelingen geïntroduceerd om ‘studiesucces’ te bevorderen en om studenten inhoudelijk (qua kennis/vaardigheden) zo goed mogelijk voor te...

    Lees meer

  • 1+1=3 ’t PASST Samen: Professionaliseren van leerkrachten en jeugdhulpverleners in het vormgeven...

    basisonderwijs | Lopend | Hanzehogeschool Groningen

    De Wet passend onderwijs (2014) zou er voor moeten zorgen dat alle kinderen een goedeonderwijsplek krijgen. Echter, voor leerlingen met autismespectrumstoornis (ASS) diesubstantiële ondersteuning nodig hebben, is dat lastig te realiseren. Zij laten problemen zienin hun betrokkenheid bij de...

    Lees meer

  • 10-14 onderwijs

    basisonderwijs, vo | Afgerond | Inspectie van het Onderwijs

    Om de onderwijskwaliteit op de diverse instellingen voor 10-14 onderwijs in Nederland te kunnen waarborgen, is het nodig dat er een goede wettelijke verankering komt van deze specifieke onderwijssoort voor leerlingen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar. Alleen op basis daarvan kan de...

    Lees meer

  • 100 Dagen Feedbackgeletterdheid

    hbo | Afgerond | 23 augustus 2021 t/m 26 augustus 2023 | Fontys Hogeschool

    In onze opleidingsvisie van FHKE (Pabo en Master Leren en Innoveren) speelt het geven van effectieve feedback een cruciale rol. Feedback is belangrijk omdat dit studenten helpt om zelf de regie over het leren te kunnen nemen. We merken echter dat met name startende studenten regelmatig...

    Lees meer

  • 100 Dagen thuiskomen in Taal

    hbo | Afgerond | 1 oktober 2021 t/m 31 maart 2023 | Hogeschool Rotterdam - Rotterdam University of Applied Sciences

    Hoe zorg je dat studenten niet uitvallen in de eerste 100 dagen van hun studie? Twee factoren blijken van invloed op studiesucces en vermijden van uitval in de eerste 100 dagen: taalvaardigheid en ‘sense of belonging’ (de mate waarin een student zich thuis voelt). Wanneer een student zich...

    Lees meer

  • 1e peiling aantal leerlingen uit Oekraine in funderend onderwijs

    basisonderwijs, vo | Afgerond | ResearchNed

    Dit rapport laat de resultaten zien van de 1e peiling onder schoolleiders naar de opvang van Oekraïense ontheemden in het primair- en voortgezet onderwijs. In zowel het primair als het voortgezet onderwijs laten de DUO-gegevens een lager aantal leerlingen zien dan de gegevens uit de...

    Lees meer

  • 2e peiling aantal leerlingen uit Oekraine in funderend onderwijs

    basisonderwijs, vo | Afgerond | ResearchNed

    Dit rapport laat de resultaten zien van de 2e peiling onder schoolleiders naar de opvang van Oekraïense ontheemden in het primair- en voortgezet onderwijs. Drie op de tien basisscholen die deze vragenlijst invulden, waarvan het merendeel (95%) een reguliere school was, vangt leerlingen uit...

    Lees meer

  • 3D anatomie met behulp van echografie in het curriculaire onderwijs

    Lopend | 1 mei 2022 t/m 31 oktober 2023 | Universiteit Leiden

    Het begrijpen van de menselijke anatomie in 3 dimensies is een uitdaging voor studenten. Er staat echter druk op het dissectie onderwijs op de snijzaal: de gouden standaard om 3D anatomie aan te leren. Er is dus behoefte aan andere onderwijsmethoden om het 3D onderwijs te ondersteunen...

    Lees meer

  • 3e peiling aantal leerlingen uit Oekraïne in funderend onderwijs

    basisonderwijs, vo | Afgerond | ResearchNed

    Dit rapport laat de resultaten zien van de 3e peiling onder schoolleiders naar de opvang van Oekraïense ontheemden in het primair- en voortgezet onderwijs. Uit de peiling blijkt dat dertig procent van de po-scholen leerlingen uit Oekraïne opvangt. In het voortgezet onderwijs gaat het om 35...

    Lees meer

  • 4e peiling aantal leerlingen uit Oekraïne in funderend onderwijs

    basisonderwijs, vo | Afgerond | ResearchNed

    Dit rapport laat de resultaten zien van de 4e peiling onder schoolleiders naar de opvang van Oekraïense ontheemden in het primair- en voortgezet onderwijs. Uit het onderzoek blijkt dat iets minder dan dertig procent van de po-scholen leerlingen uit Oekraïne opvangt. In het voortgezet...

    Lees meer