Cognitieve verschillen bij voorstellingen van getallen in het onderwijs in wiskunde

Projectnummer
411-07-110
Titel
The transition to symbolic number processing: Cognitive differences in interaction with education
Programma
Samenhangende onderzoeksprojecten
Organisatie
NRO
Looptijd
1-9-2009 t/m 1-9-2014
Onderwijssector
basisonderwijs, vve
Thema
Domeinspecifieke aspecten van onderwijs en vakdidactiek - rekenen en wiskunde
Status
Afgerond
Het onderzoek richt zich op de rol van niet-symbolische voorstellingen van getallen en de onderliggende cognitieve factoren in de vroege ontwikkeling van wiskunde. Eerder onderzoek heeft de belangrijke rol van de mentale presentaties en activiteiten van getallen verwaarloosd. Er is weinig bekend over de typische ontwikkeling van deze pre-wiskundige vaardigheden en de gevolgen voor verdere ontwikkeling van wiskunde en nog minder over de gevolgen van atypische ontwikkeling, dwz langzamer of helemaal geen ontwikkeling. Dit project zal de overgang van niet-symbolische naar symbolische presentatie van getallen en de gevolgen hiervan voor kind-afhankelijke kenmerken van verdere ontwikkeling van prestaties in wiskunde in het onderwijs onderzoeken.

Projectleider

Naam projectleider
Instelling projectleider
Prof. dr. J.E.H. van Luit
Universiteit Utrecht
Relevante link(s)
Gerelateerde projecten

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.