Projectendatabase onderwijsonderzoek

Welkom in de projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database vindt u alle onderzoeksprojecten van het NRO, aangevuld met onderzoeksprojecten van andere organisaties. Meer informatie over deze database.

Cognitieve verschillen bij voorstellingen van getallen in het onderwijs in wiskunde

Titel
The transition to symbolic number processing: Cognitive differences in interaction with education
Onderwijssectori
De sector waar het project zich op focust. Een project kan op meerdere sectoren betrekking hebben.
basisonderwijs, vve
Thema
Domeinspecifieke aspecten van onderwijs en vakdidactiek - rekenen en wiskunde
Organisatiei
Door welke organisatie wordt het project uitgezet. NB: dit is niet per definitie hetzelfde als de instelling van uitvoering.
NRO
Instelling projectleider
Universiteit Utrecht
Naam projectleider
Prof. dr. J.E.H. van Luit
Statusi
Indicator of het project reeds afgerond, lopend, of nog aankomend is.
Afgerond
Looptijd
1-9-2009 t/m 1-9-2014
Programma
Samenhangende onderzoeksprojecten
Projectnummer
411-07-110
Het onderzoek richt zich op de rol van niet-symbolische voorstellingen van getallen en de onderliggende cognitieve factoren in de vroege ontwikkeling van wiskunde. Eerder onderzoek heeft de belangrijke rol van de mentale presentaties en activiteiten van getallen verwaarloosd. Er is weinig bekend over de typische ontwikkeling van deze pre-wiskundige vaardigheden en de gevolgen voor verdere ontwikkeling van wiskunde en nog minder over de gevolgen van atypische ontwikkeling, dwz langzamer of helemaal geen ontwikkeling. Dit project zal de overgang van niet-symbolische naar symbolische presentatie van getallen en de gevolgen hiervan voor kind-afhankelijke kenmerken van verdere ontwikkeling van prestaties in wiskunde in het onderwijs onderzoeken.
Relevante link(s)
Gerelateerde projecten

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.