Ontwikkelingspatronen van motivatie, zelfregulering en prestaties van leerlingen

Projectnummer
411-07-120
Titel
Development in motivation, self-regulation, and academic achievement for students in different learning contexts
Programma
Samenhangende onderzoeksprojecten
Organisatie
NRO
Looptijd
15-3-2009 t/m 31-12-2013
Onderwijssector
basisonderwijs, vo, mbo
Thema
Leren en onderwijzen
Status
Afgerond

Er is een positieve relatie gevonden tussen motivatie, zelfregulering en prestaties van leerlingen, maar er is nauwelijks onderzoek uitgevoerd naar de ontwikkelingspatronen in deze gebieden. Ook wordt steeds meer erkend dat de leercontext een belangrijke factor is in het verklaren van de motivatie van studenten. In dit onderzoek zijn de effecten van de verschillende leersituaties en interventies gericht op het bevorderen van zelfregulering voor de ontwikkeling van motivatie, zelfregulering en prestatie onderzocht voor studenten uit verschillende leeftijdsgroepen en met verschillende achtergronden. De resultaten bieden een uitgangspunt voor het verbeteren van de motivatie van studenten en de zelfregulering en daarmee hun kansen op een succesvolle toekomst in educatieve en professionele carrière.

Onderaan de pagina vindt u de vier deelprojecten die onder dit overkoepelende project vallen.

Projectleider

Naam projectleider
Instelling projectleider
Prof. dr. T.T.D. Peetsma
Universiteit van Amsterdam
Relevante link(s)
Gerelateerde projecten

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.