Motivatie, zelfregulering en schoolprestaties van leerlingen op het beroepsonderwijs

Projectnummer
411-07-123
Titel
Elevating motivation, self-regulation, and achievement of students in (pre-)vocational education by means of self-regulatory strategy development and behavioural consultation
Programma
Samenhangende onderzoeksprojecten
Organisatie
NRO
Looptijd
16-4-2009 t/m 15-4-2013
Onderwijssector
vo, mbo
Thema
Onderwijsontwerp en curriculumontwikkeling
Status
Afgerond

Het doel van deze studie is om motivatie te vergroten, zelfregulering te verbeteren en resultaten te bereiken van leerlingen in het (pre-)beroepsonderwijs door middel van een combinatie van een instructie op basis van een zelfregulerende strategie en van gedragsconsultatie. Deze interventies om motivatie, zelfregulering en schoolprestaties moeten leiden tot minder studievertraging en uitval.

Prince testte twee interventiemethoden onder VMBO-leerkrachten. Een combinatie van het aanleren van leerstrategieën met het optimaliseren van de pedagogische relatie tussen de leerkracht en de leerling bleek een positief effect te hebben op de motivatie van de leerlingen. Wanneer leerkrachten studenten leren plannen en evalueren, maar ook met collega’s overleggen over hoe ze hun lesgeven kunnen instellen op individuele behoeftes van leerlingen, heeft dit, zelfs op lange termijn, een positief effect op de motivatie van de leerlingen.

Pedagogische interactie bewerkstelligen

Uit het onderzoek concludeert Arnout Prince dat het langdurige positieve effecten op de motivatie van leerlingen heeft als leerkrachten samenwerken om een zo goed mogelijke pedagogische interactie met leerlingen te bewerkstelligen en als die leerkrachten daarin gesteund worden door onder meer de schooldirectie.

Het onderzoek van Prince onderstreept ook het belang van professionalisering van leerkrachten. ‘Aangezien de leerkrachten voortdurend de kwaliteit van de interactie met leerlingen moeten blijven monitoren, en hun interactie moeten blijven aanpassen aan voortdurend wijzigende situaties, is professionalisering van leerkrachten, het liefst schoolbreed georganiseerd en ondersteund, onmisbaar,’ aldus de onderzoeker.

Geen simpele opdracht

Prince laat verder zien dat het veranderen van het onderwijs geen simpele opdracht is. Een enkele docent kan geen langdurige verandering teweegbrengen. Doordat in het onderwijs vanaf meerdere niveaus invloed uitgeoefend wordt op de leerkrachten, is het belangrijk dat nieuwe, succesvolle aanpakken, bijvoorbeeld om de motivatie van leerlingen te stimuleren, met stevig draagvlak onder alle betrokkenen ingevoerd worden alvorens ze op lange termijn kunnen werken.

Projectleider

Naam projectleider
Instelling projectleider
Prof. dr. A.E.M.G. Minnaert
Rijksuniversiteit Groningen
Relevante link(s)
Gerelateerde projecten

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.