Zelfregulatie op de ontwikkeling van beginnende geletterdheid in de kleuterklas

Projectnummer
411-07-217
Titel
Co-constructive literacy development in kindergarten
Programma
Samenhangende onderzoeksprojecten
Organisatie
NRO
Looptijd
1-12-2009 t/m 1-12-2014
Onderwijssector
basisonderwijs
Thema
Domeinspecifieke aspecten van onderwijs en vakdidactiek - lezen en schrijven, ICT en onderwijs
Status
Afgerond
In dit onderzoek worden de effecten van zelfregulatie op de ontwikkeling van beginnende geletterdheid onderzocht, waarbij getracht wordt de overgang van groep 2 naar groep 3 te faciliteren. In een longitudinale studie (n=109, 8 scholen, groep 2, 3, 4) is de relatie tussen zelfregulatie, fonologisch bewustzijn, beginnende geletterdheid en omgevingsfactoren onderzocht. In vervolgonderzoek wordt bestaande software ingezet en verrijkt met leerkracht-gemedieerde zelfregulatie activiteiten. De aannames zijn dat (1) ICT effectief kan zijn om beginnende geletterdheid te stimuleren, en dat (2) leerkrachten een grote toegevoegde waarde kunnen hebben door het integreren van de software in hun dagelijkse praktijk, met aandacht voor zelfregulatie.

Projectleider

Naam projectleider
Instelling projectleider
Prof. dr. P.C.J. Segers
Radboud Universiteit Nijmegen
Relevante link(s)
Gerelateerde projecten

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.