Omgaan met diversiteit en geloof in eigen kunnen van leraren

Projectnummer
411-12-036
Titel
Dealing with diversity in the classroom: The role of teacher self-efficacy
Programma
Organisatie
NRO
Looptijd
1-9-2013 t/m 31-12-2018
Onderwijssector
po
Thema
Opleiden en professionalisering van leraren
Status
Lopend

Geloof in eigen kunnen wordt gezien als een belangrijk leerkrachtkenmerk. Het is echter niet bekend:

  1. hoe self-efficacy verschilt in relatie tot individuele leerlingen;
  2. waar deze differentiële self-efficacy uit voortkomt en wat de invloed is van relatie-representaties;
  3. hoe deze de omgang met verschillen en leerlinguitkomsten beïnvloedt;
  4. of deze beïnvloed kan worden door relatie-gerichte reflectie.

Deze vraagstukken worden onderzocht in twee deelprojecten onder leerkrachten en leerlingen in groep 6-8. Het eerste deelproject richt zich op diversiteit in gedrag van leerlingen en het tweede op etnische diversiteit.

Projectleider

Naam projectleider
Instelling projectleider
Dr. H.M.Y. Koomen
Universiteit van Amsterdam
Relevante link(s)

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.