Projectendatabase onderwijsonderzoek

Welkom in de projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database vindt u alle onderzoeksprojecten van het NRO, aangevuld met onderzoeksprojecten van andere organisaties. Meer informatie over deze database.

Het effect van een digitaal ondersteund voorleesprogramma DIVO – OnderwijsBewijs

Titel
Een experiment ter bepaling van het effect van langdurig gebruik van een digitaal ondersteund voorleesprogramma (DIVO) op de woordenschat, het verhaalbegrip en beginnend lezen in groep 1, 2 en 3.
Onderwijssectori
De sector waar het project zich op focust. Een project kan op meerdere sectoren betrekking hebben.
basisonderwijs
Thema
Domeinspecifieke aspecten van onderwijs en vakdidactiek - lezen en schrijven, ICT en onderwijs, OnderwijsBewijs
Organisatiei
Door welke organisatie wordt het project uitgezet. NB: dit is niet per definitie hetzelfde als de instelling van uitvoering.
Onderwijs Bewijs
Instelling projectleider
Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, Pedagogiek en Onderwijskunde
Naam projectleider
Prof. dr. R.J. Bosker
Statusi
Indicator of het project reeds afgerond, lopend, of nog aankomend is.
Afgerond
Looptijd
2-4-2009 t/m 31-12-2012
Programma
Projectnummer
ODB08025

Digitaal voorlezen

Leerlingen die drie jaar achtereen, groepsgewijs digitaal worden voorgelezen, leren meer woorden en hebben een beter begrip van verhalen. Dat blijkt uit het onderzoek naar het zogenoemde DIVO-programma.
Digitaal voorlezen (DIVO) betekent dat een aantal gedigitaliseerde prentenboeken via een groot beeldscherm wordt voorgelezen. De leerkracht stelt tijdens en na afloop van het verhaal vragen ter verduidelijking van de woorden en de verhaallijn. Ook wordt gebruikgemaakt van computers, waarmee de woordenschat wordt geoefend.

Woordenschat breidt meetbaar uit

Het onderzoek werd uitgevoerd in groep 1 tot en met groep 3 van zeven basisscholen. Gekeken werd naar het effect op de taalontwikkeling van de kinderen, oftewel het leren van woorden en begrippen en de ontwikkeling van het verhaalbegrip. Deze vaardigheden zijn van groot belang voor het (begrijpend) leren lezen.
DIVO blijkt de woordenschat van leerlingen meetbaar uit te breiden. Leerlingen die meededen aan het DIVO-programma begrijpen ook verhalen beter en kunnen beter relaties leggen tussen verhaalelementen dan leerlingen die reguliere lessen volgen. Er kon in het onderzoek niet worden aangetoond dat DIVO de algemene taalvaardigheid en het begrijpend lezen bevordert.

Relevante link(s)

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.