ICT-oplossing Bouw! voorkomt ernstige leesproblemen en dyslexie bij zwakke lezers in groep 2 en 3 – OnderwijsBewijs

Projectnummer
ODB08052
Titel
Bouw! voor problemen met voorbereidend en aanvankelijk lezen
Programma
Organisatie
Onderwijs Bewijs
Looptijd
9-9-2010 t/m 31-3-2013
Onderwijssector
basisonderwijs
Thema
Domeinspecifieke aspecten van onderwijs en vakdidactiek - lezen en schrijven, ICT en onderwijs, OnderwijsBewijs
Status
Afgerond

Bouw!

Bouw!, een computergestuurde leesinterventie helpt zwakke lezers onder begeleiding van een tutor leren lezen. Het programma werkt, mits goed geïmplementeerd, zo blijkt uit dit onderzoek. In twee studies is aangetoond dat Bouw! ernstige leesproblemen helpt voorkomen. Daarbij is het wel noodzakelijk dat de leerlingen langdurig en intensief oefenen en het programma afmaken. Leerlingen die de interventie niet volledig hadden afgerond, scoorden niet significant beter dan de controlegroep.

Studie 1: resultaten in groep 3

In één studie kregen leerlingen die zwak scoorden op (voorbereidende) leesvaardigheden uit groep 3 op school leesinterventie op de computer, met individuele begeleiding van niet-professionele tutors. Tutors kunnen ouderejaars leerlingen zijn, onderwijsassistenten, stagiaires of ouders. De interventie duurde ongeveer 1,5 jaar en vond maximaal vier keer per week tien minuten plaats buiten de les of tijdens het zelfstandig lezen. Direct na afloop, maar ook een jaar erna in groep 5, lazen leerlingen die aan Bouw! hadden meegedaan beter dan de controlegroep. De groep die het programma had gevolgd kon net zo goed lezen als de gemiddelde lezer.

Studie 2: resultaten in groep 2 – het voorkomen van dyslexie

In de andere studie volgden leerlingen die zwak scoorden op (voorbereidende) leesvaardigheden al in groep 2 het programma tot halverwege groep 4, in eerste instantie thuis met ouders als tutor, later op school. Een deel van hen had een zogenoemd dubbel risico, ze scoorden zwak op voorbereidende leesvaardigheden in groep 2 en hadden een grotere kans op dyslexie omdat dyslexie in hun familie voorkwam. Zowel de leerlingen met een enkel risico (geen dyslexie in de familie) als met een dubbel risico waren eind groep 4 duidelijk beter gaan lezen. Ook scoorden zij hoger op het lezen van pseudowoorden en tekst, en op spelling. Bij meer dan de helft van de leerlingen met een dubbel risico helpt Bouw! dyslexie voorkomen. De ‘gewone’ zwakke lezers hebben na deelname aan Bouw! nagenoeg geen leesproblemen meer. Het programma bleek ook het zelfvertrouwen en de taakoriëntatie te versterken.

Projectleider

Naam projectleider
Instelling projectleider
Prof. dr. D.A.V. van der Leij
Universiteit van Amsterdam
Relevante link(s)

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.