Stimuleringsprogramma Lezen uitgaande van Instructie en Motivatie (SLIM) in het S(B)O – OnderwijsBewijs

Projectnummer
ODB08076
Titel
SLIM in het S(B)O
Programma
Organisatie
Onderwijs Bewijs
Looptijd
2-4-2009 t/m 31-12-2011
Onderwijssector
basisonderwijs
Thema
Domeinspecifieke aspecten van onderwijs en vakdidactiek - lezen en schrijven, Leerproblemen, OnderwijsBewijs
Status
Afgerond

Leesvaardigheid in het S(B)O

De leesvaardigheid van leerlingen in het S(B)O ontwikkelt zich maar langzaam. Daarom sluiten oefenteksten vaak niet aan bij de belevingswereld en interesses van deze leerlingen en verliezen zij het plezier in lezen. Om hun motivatie te verhogen is het Stimuleringsprogramma Lezen uitgaande van Instructie en Motivatie (SLIM) ontwikkeld, een systematische aanpak van het leesonderwijs in het SBO en het SO.

SLIM leidt niet tot betere resultaten

In een experiment is onderzocht of SLIM effect heeft op de motivatie en leesvaardigheid van leerlingen in het S(B)O. Twee groepen leerlingen deden mee, een experimentele groep die naast de methode Leeslijn met het programma SLIM werkte, en een controlegroep die alleen met Leeslijn werkte. Na afloop van het experiment bleek dat de leerlingen uit de experimentele groep niet meer vooruitgingen dan de leerlingen uit de controlegroep.

In het SBO presteerde de SLIM-groep niet beter dan de controlegroep op woord- en tekstlezen. Beide groepen gingen vooruit maar werken met SLIM leidde niet tot betere resultaten. In het SO, zowel binnen cluster 2 als binnen cluster 4, gingen de experimentele groepen wel meer vooruit op woordlezen. Een verklaring daarvoor is volgens de onderzoekers dat in het SO over het algemeen minder aandacht is voor leesonderwijs. Tijdens het experiment besteedden de scholen wel meer tijd en systematische aandacht aan leesvaardigheid. Maar dat bleek geen effect te hebben op het tekstlezen.

Grote verschillen

De onderzoekers merken op dat er grote verschillen zijn tussen de resultaten van de diverse scholen en groepen leerlingen; de leerlingpopulatie in het S(B)O is namelijk zeer heterogeen.

Of de motivatie vooruitging was lastig te beoordelen. De vragenlijst voor motivatie bleek voor een aantal leerlingen te moeilijk. Onder anderen leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis vonden het lastig vragen over mening of gevoel te beantwoorden. Leerlingen met een taalstoornis hadden moeite met abstracte formuleringen. De resultaten wezen uit dat de motivatie achteruitging, maar dit kwam niet overeen met de observaties en ervaringen van leerkrachten.

Projectleider

Naam projectleider
Instelling projectleider
Prof. dr. L.T.W. Verhoeven
Radboud Universiteit Nijmegen, Expertisecentrum Nederlands
Relevante link(s)

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.