Video games voor kritisch burgerschap in het voortgezet onderwijs – OnderwijsBewijs

Projectnummer
ODB10019
Titel
Kritisch burgerschap
Programma
Organisatie
Onderwijs Bewijs
Looptijd
1-1-2011 t/m 31-12-2012
Onderwijssector
vo
Thema
ICT en onderwijs, Leren en onderwijzen, Maatschappelijke context van het onderwijs, Onderwijsaanbod, OnderwijsBewijs
Status
Afgerond

Games voor kritisch burgerschap

Kunnen games helpen leerlingen beter kritisch te laten reflecteren bij burgerschap? Of: kunnen leerlingen de kritische reflectie component van burgerschap beter onder de knie krijgen met het spelen van games? Die vraag werd in dit project onderzocht door leerlingen uit het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs te laten spelen met games als PING, On the ground reporter en Fate. Deze games hebben een zogenoemd immersief karakter: ze laten de leerlingen dilemma’s echt als dilemma’s “aan den lijve” ervaren.

Onderzoeksmethode

Leerlingen in de experimentele groep leerden de gebeurtenissen en dilemma’s waarmee ze in de games werden geconfronteerd te bekijken vanuit de journalistieke vragen wie, wat, hoe, wanneer en waarom. De onderzoekers hoopten dat zij zo leerden de gebeurtenissen vanuit verschillende standpunten te bezien en open te staan voor andermans argumenten. In de controlegroep werd dezelfde methode gevolgd, maar dan zonder games.

Resultaten

Er zijn geen verschillen in leerwinst gevonden op de kritische reflectie component van burgerschap tussen de experimentele groep en de controlegroep, noch op de componenten vaardigheden en attitude. Wel waren er verschillen in kennis over maatschappelijk handelen en kennis over conflicten: de scores van de controlegroep namen toe, terwijl de scores van de experimentele groep afnamen.

Over het algemeen kon de effectiviteit van de lessenreeks niet worden aangetoond: zowel de leerlingen uit de controlegroep als de experimentele groep scoorden niet hoger dan de leerlingen in de nulmeting. Alleen boekten beide groepen wel leerwinst bij het aspect kennis over verschillen. Daarnaast hebben de leerlingen in de controlegroep hun logboek zorgvuldiger ingevuld en zijn zij waarschijnlijk gerichter met de journalistieke vragen bezig geweest dan de leerlingen in de experimentele groep. Het lijkt alsof de leerlingen die de games speelden de link met de vragen en opdrachten uit hun logboek niet zagen omdat ze te gefocust waren op het spelen van de games.

Projectleider

Naam projectleider
Instelling projectleider
I. Verheul
Game Onderwijs Onderzoek
Relevante link(s)

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.