Projectendatabase onderwijsonderzoek

Welkom in de projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database vindt u alle onderzoeksprojecten van het NRO, aangevuld met onderzoeksprojecten van andere organisaties. Meer informatie over deze database.

Het effect van Taallijn bij peuters en kleuters – OnderwijsBewijs

Titel
Onderzoek naar het effect van Taallijn bij peuters en kleuters
Onderwijssectori
De sector waar het project zich op focust. Een project kan op meerdere sectoren betrekking hebben.
vve, basisonderwijs
Thema
OnderwijsBewijs
Organisatiei
Door welke organisatie wordt het project uitgezet. NB: dit is niet per definitie hetzelfde als de instelling van uitvoering.
Onderwijs Bewijs
Instelling projectleider
Expertisecentrum Nederlands
Naam projectleider
Prof. dr. L.T.W. Verhoeven
Statusi
Indicator of het project reeds afgerond, lopend, of nog aankomend is.
Afgerond
Looptijd
1-4-2009 t/m 31-12-2014
Programma
Projectnummer
ODB08075

Het gebruik van de methode Taallijn in combinatie met een programma voor voor- en vroegschoolse educatie heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van de expressieve woordenschat bij kleuters. Kinderen actief betrekken bij (taal)activiteiten, praten over taal en regelmatig interactief voorlezen uit een prentenboek, blijkt een goede manier om de taalvaardigheid te vergroten.

Taalprestaties van kinderen uit verschillende sociaal-economische groepen

Taallijn is een methode die de taalontwikkeling van jonge kinderen op de peuterspeelzaal en in groep 1 en 2 van het primair onderwijs beoogt te stimuleren. In dit longitudinale onderzoek werd gekeken of Taallijn een positieve invloed heeft op de taalprestaties van kinderen uit verschillende sociaal-economische groepen.
Er zijn twee groepen kinderen onderzocht, peuters en kleuters. De experimentele groepen werkten met Taallijn in combinatie met een regulier programma voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). De peuters die de Taallijn-methode kregen, werden drie keer in een jaar getoetst, de kleuters twee keer. Hun vaardigheden en vooruitgang werden vergeleken met controlegroepen die alleen met een VVE-programma werkten.

Taallijn in combinatie met VVE-programma succesvol bij kleuters

Bij de peuters bleek er geen verschil te zijn in woordenschat tussen de interventiegroep en de controlegroep. Het gebruik van Taallijn in combinatie met een VVE-programma bleek even effectief als het gebruik van een VVE-programma alleen. Taallijn in combinatie met een VVE-programma was wel succesvol bij de kleuters. De expressieve woordenschat (woorden die een kind niet alleen begrijpt maar ook kan gebruiken) van de interventiegroepen groeide sneller dan die van de controlegroepen. Dit positieve effect bij de kleuters kan mogelijk verklaard worden door het feit dat Taallijn in groep 1 en 2 intensiever werd ingezet: vijf dagen in plaats van drie dagen. Daarnaast vermoeden de onderzoekers dat de oudere kinderen beter kunnen aansluiten bij het niveau van de interventie en er daarom meer van profiteren.
Net als bij de peuters had Taallijn bij de kleuters geen invloed op de receptieve woordenschat, het begrijpen van woorden maar ze nog niet kunnen gebruiken. Ook op fonologisch bewustzijn, afzonderlijke klanken in een woord kunnen horen, verschilden de resultaten van de interventiegroepen en de controlegroepen niet.

Relevante link(s)

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.