Projectendatabase onderwijsonderzoek

Welkom in de projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database vindt u alle onderzoeksprojecten van het NRO, aangevuld met onderzoeksprojecten van andere organisaties. Meer informatie over deze database.

Leescoaches in het voortgezet onderwijs – OnderwijsBewijs

Titel
Leescoaches VO
Onderwijssectori
De sector waar het project zich op focust. Een project kan op meerdere sectoren betrekking hebben.
vo, mbo
Thema
Domeinspecifieke aspecten van onderwijs en vakdidactiek - lezen en schrijven, OnderwijsBewijs
Organisatiei
Door welke organisatie wordt het project uitgezet. NB: dit is niet per definitie hetzelfde als de instelling van uitvoering.
Onderwijs Bewijs
Instelling projectleider
Expertisecentrum Nederlands
Naam projectleider
Prof. dr. L.T.W. Verhoeven
Statusi
Indicator of het project reeds afgerond, lopend, of nog aankomend is.
Afgerond
Looptijd
1-1-2011 t/m 31-10-2013
Programma
Projectnummer
ODB10054

Meekomen in het voortgezet onderwijs

Als leerlingen in het voortgezet onderwijs goed mee willen komen, moeten ze voldoende leesvaardig zijn. Maar veel leerlingen in het vmbo hebben moeite met lezen, zowel met technisch als met begrijpend lezen. Om hun leesvaardigheid te verbeteren zou het goed zijn als deze leerlingen meer lezen. Maar vaak zijn juist leerlingen die hier moeite mee hebben, niet gemotiveerd om te lezen.
Om hen te motiveren zijn in dit onderzoeksproject leerlingen uit 5 vwo ingezet als leescoach. Zij begeleidden leerlingen uit de eerste klas van het vmbo aan de hand van een duidelijk omschreven programma. Doel was de leesvaardigheid en de leesmotivatie van de leerlingen in het vmbo te bevorderen.

Het onderzoek vond plaats op twee scholen, waar de 25 procent zwakste lezers werden geselecteerd. Zij werden random aan een controle- of interventiegroep toegewezen. De interventie duurde 7 tot 9 weken en de bijeenkomsten vonden 3 keer in de week plaats.

Niet langer of met meer plezier lezen

Na afloop bleken er geen verschillen te zijn tussen de leerlingen uit de interventiegroep en die uit de controlegroep. Op een aantal maten voor leesvaardigheid (woord lezen, tekst lezen en een mazetaak) gingen beide groepen significant vooruit. De interventiegroep leek wel iets vaker thuis in een leesboek te lezen, maar zij lazen niet langer per keer dan de anderen. Ook bleken zij niet meer plezier aan het lezen te beleven of er meer belang aan te hechten.

Beïnvloeding van de uitkomsten

De onderzoekers merken op dat de periode waarin de interventie plaatsvond erg kort was. Bovendien vielen veel bijeenkomsten uit of ze sloten niet aan op het dagrooster van de leerlingen. Ook waren de leerlingen niet gemotiveerd om naar de bijeenkomsten te gaan. Dit zou de uitkomst van het onderzoek kunnen hebben beïnvloed.

Relevante link(s)
Gerelateerde projecten

Deze projectendatabase onderwijsonderzoek is in ontwikkeling en zal stap voor stap worden verbeterd. We horen graag uw reactie. Stuurt u deze alstublieft naar: webbeheer@nro.nl.