Werkplaatsen Onderwijsonderzoek

Op deze pagina vindt u actuele informatie over het onderzoeksprogramma Werkplaatsen Onderwijsonderzoek.

Doel van het programma
Structurele samenwerkingsverbanden van scholen en onderzoeksinstellingen lijken een goede bedding te vormen voor een koppeling van onderzoek en onderwijsvernieuwing. Dit worden wel academische werkplaatsen, kenniswerkplaatsen of werkplaatsen onderwijsonderzoek genoemd. Het NRO hanteert de naam ‘werkplaatsen onderwijsonderzoek’.

Dit onderzoeksprogramma biedt ruimte aan werkplaatsen onderwijsonderzoek in verschillende onderwijssectoren:

Toekomstige werkplaatsen

Van oktober 2018 tot najaar 2020 lopen twee werkplaatsen onderwijsonderzoek in het mbo. Zo’n werkplaats is een samenwerking tussen één of meer mbo-instellingen, en onderzoekers van universiteiten en hogescholen; zij hebben gezamenlijk een aanvraag opgesteld en voeren in samenwerking het onderzoek uit.

Beide werkplaatsen zijn rondom een thema ingericht. Eén van de werkplaatsen richt zich op het thema ict en leren; de andere werkplaats richt zich op het thema burgerschap. Na de start van de werkplaatsen bepalen de mbo-instellingen en onderzoekers van universiteiten en hogescholen gezamenlijk waarnaar zij precies onderzoek willen doen en hoe zij dit willen opzetten.

Financiering
De financiering voor de twee werkplaatsen is beschikbaar gesteld door het ministerie van OCW. Daarnaast dragen de deelnemende instellingen zelf bij aan de financiering. De werkplaatsen hebben een looptijd van twee jaar. Hierna zullen het NRO en het ministerie van OCW de werkplaatsen evalueren en bepalen of ze met twee jaar worden verlengd.

Meer informatie
Call for proposals Werkplaatsen Onderwijsonderzoek in het mbo (gesloten)

Toegekende projecten
De twee werkplaatsen die subsidie ontvangen hebben vindt u in de NRO-projectendatabase:

Bijeenkomsten
N.v.t.

De PO-Raad stelt aan het NRO financiering beschikbaar voor één werkplaats onderwijsonderzoek in het primair onderwijs. Het gaat om een bedrag van in totaal € 600.000, te besteden in de schooljaren 2018-2019, 2019-2020 en 2020-2021.

Deze werkplaats is bedoeld om door middel van structurele samenwerking tussen onderzoek en onderwijspraktijk, kennis en inzichten te verkrijgen op het thema ‘gepersonaliseerd leren met ICT in het primair onderwijs’. In de werkplaats draait het om het genereren van op onderzoek gebaseerde kennis die aansluit bij actuele schoolontwikkelingsvragen, en om het gebruik daarvan in de onderwijspraktijk.

De procedure
De procedure bij het NRO kent 2 fases:
(1) het kenbaar maken van uw belangstelling via het indienen en presenteren van een vooraanmelding en
(2) het uitwerken van een volledige subsidieaanvraag.

Besturen in het primair onderwijs konden tot uiterlijk 9 maart, 14:00 uur hun interesse in deze werkplaats kenbaar maken door een ‘formulier vooraanmelding’ in te dienen bij het NRO. Op 23 maart konden vooraanmeldingen met een persoonlijke presentatie toegelicht worden voor een commissie van experts.
Uitgewerkte aanvragen konden tot 24 mei 2018, 14:00 uur ingediend worden.

Budget
De financiering voor de werkplaats ‘Gepersonaliseerd leren met ICT in het po’ is afkomstig van de PO-Raad. Er is in totaal € 600.000 beschikbaar.

Meer informatie

Toegekende projecten
N.v.t.

Bijeenkomsten
N.v.t.

Lopende werkplaatsen

Binnen deze pilot werken basisscholen, hogescholen en universiteiten vanuit een gelijkwaardige positie aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Hierbij vormen vragen uit de onderwijspraktijk de basis voor het onderzoek. De PO-Raad en het NRO zijn initiatiefnemers.

Onderwijs van hogere kwaliteit
Doel van de pilot in het primair onderwijs is om de kwaliteit van de onderwijs­praktijk te verhogen door:
1) het met (wetenschappelijke) kennis onderbouwd (evidence informed) handelen van onderwijzend personeel te vergroten;
2) kennis te ontwikkelen en te ontsluiten die op regionaal (en mogelijk landelijk) niveau leidt tot een kennisbasis bij besturen, scholen en leerkrachten;
3) de hogescholen en universiteiten een structurele verbinding met de praktijk te bieden voor opleiding en onderzoek.

De pilot draagt zo bij aan de ambities uit de Lerarenagenda en aan die uit het Bestuursakkoord PO 2014, gesloten tussen PO-Raad en het ministerie van OCW.

Budget
Het budget voor de pilot met twee werkplaatsen po is in totaal € 744.000. Dit is aangevuld met een budget van € 375.000 voor een derde werkplaats. Dit is in zijn geheel afkomstig van het ministerie van OCW.

Meer informatie
Call for Proposals Pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek Primair Onderwijs (gesloten)

Zie ook:

Toegekende projecten
In 2016 kregen twee projecten in het primair onderwijs subsidie toegekend voor deelname aan de pilot werkplaatsen onderwijsonderzoek. De derde werkplaats in het primair onderwijs startte later dat jaar. De pilot leverde in februari 2018 een tussenrapportage van het eerste jaar onderzoek op.

De drie projecten vindt u in de NRO-projectendatabase:

Bijeenkomsten
Op 14 september 2016 gingen de werkplaatsen po officieel van start in het bijzijn van minister Bussemaker.
Eind maart 2017 bracht een delegatie van het Vlaams Ministerie van Onderwijs & Vorming een werkbezoek aan de po-werkplaats POINT (Passend Onderwijs voor Ieder Nieuw Talent) in Tilburg: lees een impressie van het Vlaamse werkbezoek.

Twee samenwerkingsverbanden van vo-scholen, hogescholen en universiteiten gaan een pilot uitvoeren voor schoolontwikkeling door praktijkgericht onderzoek in de vorm van werkplaatsen. Zij ontvangen hiervoor subsidie voor de schooljaren 2017-2018 en 2018-2019.

Budget
Het ministerie van OCW stelde twee maal € 350.000 beschikbaar voor twee werkplaatsen onderwijsonderzoek in het voortgezet onderwijs, te besteden in de schooljaren 2017 – 2018 en 2018 – 2019.

Meer informatie

Toegekende projecten
In 2017 ontvingen twee werkplaatsen onderwijsonderzoek in het voortgezet onderwijs subsidie.

De twee projecten vindt u in de NRO-projectendatabase:

Bijeenkomsten
N.v.t.

De PO-Raad heeft het initiatief genomen om een pilot te starten om de mogelijkheden en beperkingen van structurele samenwerking tussen onderwijsinstellingen, hogescholen en universiteiten in een Werkplaats Onderwijsonderzoek, gericht op het verbeteren van onderwijs via praktijkgericht onderzoek, in beeld te krijgen.

Budget
Het budget voor deze subsidieronde bedraagt in totaal € 150.000; hiervan komt € 50.000 uit het vaste budget van de NRO Programmaraad voor praktijkgericht onderwijsonderzoek (PPO). De overige financiering voor het aanvullende onderzoek is afkomstig van het ministerie van OCW.

Meer informatie
Call for proposals Samenwerking Onderwijspraktijk, Hogescholen en Universiteiten ten behoeve van schoolontwikkeling/-innovatie (gesloten)

Toegekende projecten
In 2016 ontving één project subsidie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Oberon in samenwerking met de Universiteit Utrecht. Het project vindt u in de NRO-projectendatabase:

Bijeenkomsten
N.v.t.

Het NRO en de PO-Raad over de Werkplaatsen

De werkplaatsen onderwijsonderzoek primair onderwijs aan het woord

Andere initiatieven
Naast het NRO zijn er in Nederland nog andere initiatieven die zich bezighouden met werkplaatsen. In de zorg loopt bijvoorbeeld het ZonMW-programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd. Dit programma ondersteunt de transformatie van de jeugdhulp met 12 academische werkplaatsen.

Contactpersonen
Algemeen

Linda Sontag
ppo@nro.nl
tel. 070 344 09 41

Gitta Snijders
ppo@nro.nl
tel. 070 344 05 12

Werkplaatsen Onderwijsonderzoek mbo

Nina Ouddeken
ppo@nro.nl
tel. 070 349 41 04