Projectendatabase onderwijsonderzoek

Welkom bij de Projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database staan alle lopende en afgeronde onderzoeksprojecten van het NRO en zijn voorlopers. Daarnaast bevat de database rapportages over onderwijs van andere organisaties.

Lees meer informatie en achtergronden op de pagina Over de Projectendatabase.

Bekijk hoe u handig kunt Zoeken in de Projectendatabase.

31 resultaten
  • Aansluiting en overgangen tussen po en vo en tussen vmbo en mbo

    vo, mbo | Afgerond | 1 november 2014 t/m 28 februari 2017 | Rijksuniversiteit Groningen

    Sociaal milieu nog altijd van invloed op schoolloopbaan leerlingenHet schooladvies dat basisscholen geven aan leerlingen uit lagere sociale milieus is vaak wat lager dan voor kinderen met hoger opgeleide ouders. Dat blijkt uit een uitgebreide reviewstudie van de Rijksuniversiteit Groningen...

    Lees meer

  • Adaptiviteit in onderwijsinteractie

    basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 31 maart 2017 | Universiteit Utrecht

    Adaptiviteit in onderwijs staat momenteel bovenaan de onderwijsagenda. Beleidsstukken staan bol van verwijzingen naar adaptiviteit in onderwijs (bv. gepersonaliseerd leren/differentiatie/passend onderwijs). Scholen implementeren adaptief onderwijs op grote schaal en de onderwijsinspectie...

    Lees meer

  • Concrete en onderbouwde ontwerprichtlijnen voor formatief toetsen

    basisonderwijs, vo, mbo, hbo, wo | Afgerond | 1 maart 2018 t/m 28 februari 2019 | Open Universiteit

    Hoewel tussentijdse, formatieve toetsen in het onderwijs vaak gebruikt worden om het leerproces te ondersteunen, is er nog weinig wetenschappelijke onderbouwing voor de wijze waarop dit soort toetsen ontworpen zouden moeten worden om de grootste effecten te sorteren. In de...

    Lees meer

  • COVID-19 regeling inhaal- en ondersteuningsprogramma’s – 1e fase

    vve, basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | van 10 juli 2020 | VU

    In dit project brengen we (inter)nationale literatuur in kaart naar de effectiviteit van inhaal- en ondersteuningsprogramma’s, en van andere programma’s waar scholen en instellingen in de eerste tranche al subsidie voor hebben aangevraagd. Daarnaast brengen we in beeld hoe dergelijke...

    Lees meer

  • De toekomst van vakmanschap in het beroepsonderwijs

    vo, mbo | Afgerond | 1 mei 2015 t/m 31 augustus 2017 | Maastricht University

    Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen.Vakmanschap...

    Lees meer

  • Effecten van leesmotivatie-interventies. Uitkomsten van een meta-analyse

    basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 31 augustus 2016 | Erasmus Universiteit Rotterdam

    Veel kinderen zijn weinig gemotiveerd om te lezen. Omdat leesmotivatie is gerelateerd aan leesvaardigheid, is het belangrijk te zoeken naar effectieve manieren om de leesmotivatie van leerlingen te bevorderen. In deze overzichtsstudie geven we een beschrijving van leesmotivatie...

    Lees meer

  • Gelegenheid tot Leren – Opportunity To Learn (OTL)

    vo, mbo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 31 mei 2016 | Oberon BV

    Deze overzichtsstudie gaat over de effecten van de aansluiting van in het onderwijs aangeboden leerstof met de inhoud van examens en toetsen. In het vakjargon wordt deze aansluiting aangeduid met de term “Opportunity to Learn” (afgekort tot OTL), letterlijk dus de gelegenheid die aan...

    Lees meer

  • Het versterken van leiderschap van leraren in scholen

    basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | 1 september 2017 t/m 30 september 2019 | Hogeschool van Amsterdam

    Teacher leadership of het leiderschap van leraren komt steeds sprake ter sprake in discussies over het beroep van leraren. In het overzichtsartikel gaan we nader in op het concept teacher leadership, waarbij we verkennen waar de aandacht voor teacher leadership vandaan komt, hoe het begrip...

    Lees meer

  • Hoe kunnen leraren samenwerkend leren begeleiden?

    basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 31 december 2016 | Universiteit Utrecht

    Veel onderzoek naar samenwerkend leren richt zich op leerlingen: wat leren zij en hoe werken zij samen? Onderzoek dat zich richt op de rol van de leraar wordt minder vaak uitgevoerd, hoewel onderzoek laat zien dat het begeleiden van samenwerkend leren complex is. Zo blijkt bijvoorbeeld dat...

    Lees meer

  • Kennisagenda - De school als lerende en professionele organisatie

    basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 16 juli 2021 | Fontys Hogescholen

    Deze thema-beschrijving is geschreven voor de Kennisagenda voor het onderwijs. De kennisagenda focust op de zes thema’s waarvan verwacht wordt dat ze de grootste impact hebben op de onderwijskwaliteit.Per thema worden verschillende ‘gamechangers’ onderscheiden: onderwerpen waar kansen of...

    Lees meer

  • Kennisagenda - Gelijke kansen

    basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 18 juli 2021 | Serendip Onderzoek & Advies; Sardes

    Er zijn grote verschillen tussen leerlingen in leerprestaties en onderwijsloopbanen. Die verschillen zijn niet allemaal te verklaren door verschillen in aanleg of motivatie. Gelijke kansen in het onderwijs gaat over de invloed van omgevingskenmerken op de prestaties van leerlingen en...

    Lees meer

  • Kennisagenda - Kennis en vaardigheden van leerligen

    basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 14 juli 2021 | Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit

    In het onderwijs leren leerlingen en studenten de kennis en vaardigheden om goed te kunnen functioneren in de maatschappij. De term ‘kennis en vaardigheden’ verwijst naar de onderwijsinhoud die leerlingen zich eigen moeten maken: wat zouden leerlingen op school moeten leren? Daarnaast is...

    Lees meer

  • Kennisagenda - Kwalificaties van toekomstige learen en de kwaliteit van hun opleidng

    basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 17 juli 2021 | Universiteit Utrecht

    Voor goed onderwijs zijn bekwame leraren nodig. Een kwalificatie in het onderwijs is het bewijs dat de bekwaamheid van een leraar voldoet aan de eisen die de overheid voor het beroep heeft opgesteld. De kwalificaties van (toekomstige) leraren zijn opgenomen in een kwalificatiestructuur...

    Lees meer

  • Kennisagenda - Technologie in het onderwijs

    basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 13 juli 2021 | Universiteit Leiden & Kennisnet

    Technologie is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Zowel tijdens de les als bij de organisatie van het onderwijs wordt technologie gebruikt, in allerlei vormen. Technologie verwijst naar hardware en apparatuur zoals computers of laptops, maar ook naar software zoals applicaties of...

    Lees meer

  • Kennisagenda - Toegang tot inclusieve(re) leeromgevingen

    basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 15 juli 2021 | Hoeksche Waard

    Inclusief onderwijs is onderwijs dat aansluit bij de onderwijsbehoeften en ontwikkelingsmogelijkheden van álle leerlingen en studenten. Een inclusieve(re) leeromgeving gaat dan ook uit van diversiteit tussen leerlingen. Het doel van inclusie in het onderwijs is dat iedereen onderwijs kan...

    Lees meer

  • Kwaliteit van toetsen

    basisonderwijs, vo, mbo, hbo, wo | Afgerond | 1 januari 2014 t/m 24 februari 2015 | Universiteit Twente

    Kwaliteit van een toetsToetsen moeten van goede kwaliteit zijn. Of een toets kwalitatief goed is, hangt onder andere af van het doel van de toets en in welke fase van de toetscyclus deze zich bevindt. Dat blijkt uit een literatuurstudie van het Research Center voor Examinering en...

    Lees meer

  • Leren voor breed ondernemerschap: analyse van leeractiviteiten en -uitkomsten

    mbo | Afgerond | 1 september 2017 t/m 20 december 2018 | Wageningen University & Research

    Ondernemerschapsonderwijs groeit gestaag, met toenemende aandacht voor breed ondernemerschap. Naast het starten van een bedrijf gaat dit over ondernemend gedrag en onderliggende ondernemerschapscompetenties. Breed ondernemerschapsonderwijs biedt kansen voor aantrekkelijk, betekenisvol...

    Lees meer

  • Motivatie bij verschillende prestatieniveaus en sociale en etnische achtergrond

    basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | 1 januari 2014 t/m 24 februari 2015 | Universiteit van Amsterdam

    Leerlingen tonen meer inzet en presteren beter als docenten hun autonomie ondersteunen. En als leraren de prestaties van leerlingen beoordelen op grond van hun inzet en individuele vooruitgang, heeft dat een positieve invloed op hun motivatie. Dat geldt voor alle leerlingen ongeacht hun...

    Lees meer

  • Negatieve leerervaringen van mensen met lage basisvaardigheden

    mbo | Afgerond | 1 juni 2017 t/m 14 augustus 2017 | Universiteit van Amsterdam

    Laaggeletterdheid is een hardnekkig probleem. Uit praktijkervaringen blijkt dat negatieve leerervaringen daarin een rol kunnen spelen. De Tweede Kamer heeft eind 2016 via een motie aan de minister van Onderwijs gevraagd om in gesprek te gaan met de PO-, VO- en MBO Raad over negatieve...

    Lees meer

  • Onderzoek in academische opleidingsscholen (AOS)

    basisonderwijs, vo, mbo, hbo, wo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 30 november 2016 | Fontys Hogeschool

    Onderzoek in academische opleidingsscholen. OverzichtsstudieTien jaar na de officiële start van de eerste Academische opleidingsscholen (AOS-en) in 2005, staat de vraag centraal of de verbinding tussen onderwijspraktijk, opleiden en onderzoek inderdaad leidt tot krachtige gedragen...

    Lees meer

  • Onderzoek naar inhaal- en ondersteuningsprogramma’s COVID-19 2020-2021 in het mbo

    mbo | Afgerond | 7 oktober 2020 t/m 30 september 2022 | KBA Nijmegen

    Op maandag 16 maart 2020 sloten alle Nederlandse scholen als gevolg van het maatregelenpakket dat de overheid oplegde om het Corona-virus te bestrijden. Hoewel scholen grote inspanningen pleegden om les-op-afstand vorm te geven en kwetsbare leerlingen/studenten op te vangen, heeft het...

    Lees meer

  • Ontwikkeling keuzewijzer leesbevordering op maat

    vo, mbo | Afgerond | 1 mei 2017 t/m 30 april 2019 | Universiteit van Amsterdam

    Jongeren lezen steeds minder. Al in de loop van het basisonderwijs neemt de motivatie om te lezen af en deze trend zet zich bij veel jongeren voort in het vervolgonderwijs. Doordat jongeren weinig lezen stagneert de leesontwikkeling en onderhouden ze hun leesvaardigheid niet. Uit cijfers...

    Lees meer

  • Overzichtstudie naar Teacher Leadership voor de onderwijspraktijk

    basisonderwijs, vo, mbo, hbo, wo | Afgerond | 24 oktober 2017 t/m 31 december 2018 | Universiteit Utrecht

    ​De roep om 'teacher leadership' neemt toe: er wordt in toenemende mate verwacht dat leraren op alle onderwijsniveaus de verantwoordelijkheid krijgen én nemen voor cruciale aspecten van het onderwijs, zowel binnen als buiten de school. Er ontbreekt echter een overzicht van welke acties van...

    Lees meer

  • Pedagogisch-didactische aspecten van werkplekleren in het beroepsonderwijs

    vo, mbo, hbo | Afgerond | 15 september 2015 t/m 31 december 2016 | HAN University of Applied Sciences

    Werkplekleren is een belangrijk onderdeel van het curriculum in het beroepsonderwijs. In alle opleidingen binnen de beroepsonderwijskolom, vmbo, mbo en hbo, heeft buitenschools leren binnen arbeidsorganisaties een belangrijke plek. Vooral omdat het oefenen in de reële beroepspraktijk als...

    Lees meer