Aansluiting en overgangen tussen po en vo en tussen vmbo en mbo
vo, mbo | Afgerond | 1 november 2014 t/m 28 februari 2017 | Rijksuniversiteit GroningenSociaal milieu nog altijd van invloed op schoolloopbaan leerlingenHet schooladvies dat basisscholen geven aan leerlingen uit lagere sociale milieus is vaak wat lager dan voor kinderen met hoger opgeleide ouders. Dat blijkt uit een uitgebreide reviewstudie van de Rijksuniversiteit Groningen...
Adaptiviteit in onderwijsinteractie
basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 31 maart 2017 | Universiteit UtrechtAdaptiviteit in onderwijs staat momenteel bovenaan de onderwijsagenda. Beleidsstukken staan bol van verwijzingen naar adaptiviteit in onderwijs (bv. gepersonaliseerd leren/differentiatie/passend onderwijs). Scholen implementeren adaptief onderwijs op grote schaal en de onderwijsinspectie...
Concrete en onderbouwde ontwerprichtlijnen voor formatief toetsen
basisonderwijs, vo, mbo, hbo, wo | Afgerond | 1 maart 2018 t/m 28 februari 2019 | Open UniversiteitHoewel tussentijdse, formatieve toetsen in het onderwijs vaak gebruikt worden om het leerproces te ondersteunen, is er nog weinig wetenschappelijke onderbouwing voor de wijze waarop dit soort toetsen ontworpen zouden moeten worden om de grootste effecten te sorteren. In de...
COVID-19 regeling inhaal- en ondersteuningsprogramma’s – 1e fase
vve, basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | van 10 juli 2020 | VUIn dit project brengen we (inter)nationale literatuur in kaart naar de effectiviteit van inhaal- en ondersteuningsprogramma’s, en van andere programma’s waar scholen en instellingen in de eerste tranche al subsidie voor hebben aangevraagd. Daarnaast brengen we in beeld hoe dergelijke...
De toekomst van vakmanschap in het beroepsonderwijs
vo, mbo | Afgerond | 1 mei 2015 t/m 31 augustus 2017 | Maastricht UniversitySpecialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen.Vakmanschap...
Effecten van leesmotivatie-interventies. Uitkomsten van een meta-analyse
basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 31 augustus 2016 | Erasmus Universiteit RotterdamVeel kinderen zijn weinig gemotiveerd om te lezen. Omdat leesmotivatie is gerelateerd aan leesvaardigheid, is het belangrijk te zoeken naar effectieve manieren om de leesmotivatie van leerlingen te bevorderen. In deze overzichtsstudie geven we een beschrijving van leesmotivatie...
Gelegenheid tot Leren – Opportunity To Learn (OTL)
vo, mbo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 31 mei 2016 | Oberon BVDeze overzichtsstudie gaat over de effecten van de aansluiting van in het onderwijs aangeboden leerstof met de inhoud van examens en toetsen. In het vakjargon wordt deze aansluiting aangeduid met de term “Opportunity to Learn” (afgekort tot OTL), letterlijk dus de gelegenheid die aan...
Het versterken van leiderschap van leraren in scholen
basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | 1 september 2017 t/m 30 september 2019 | Hogeschool van AmsterdamTeacher leadership of het leiderschap van leraren komt steeds sprake ter sprake in discussies over het beroep van leraren. In het overzichtsartikel gaan we nader in op het concept teacher leadership, waarbij we verkennen waar de aandacht voor teacher leadership vandaan komt, hoe het begrip...
Hoe kunnen leraren samenwerkend leren begeleiden?
basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 31 december 2016 | Universiteit UtrechtVeel onderzoek naar samenwerkend leren richt zich op leerlingen: wat leren zij en hoe werken zij samen? Onderzoek dat zich richt op de rol van de leraar wordt minder vaak uitgevoerd, hoewel onderzoek laat zien dat het begeleiden van samenwerkend leren complex is. Zo blijkt bijvoorbeeld dat...
Kennisagenda - De school als lerende en professionele organisatie
basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 16 juli 2021 | Fontys HogescholenDeze thema-beschrijving is geschreven voor de Kennisagenda voor het onderwijs. De kennisagenda focust op de zes thema’s waarvan verwacht wordt dat ze de grootste impact hebben op de onderwijskwaliteit.Per thema worden verschillende ‘gamechangers’ onderscheiden: onderwerpen waar kansen of...
Kennisagenda - Gelijke kansen
basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 18 juli 2021 | Serendip Onderzoek & Advies; SardesEr zijn grote verschillen tussen leerlingen in leerprestaties en onderwijsloopbanen. Die verschillen zijn niet allemaal te verklaren door verschillen in aanleg of motivatie. Gelijke kansen in het onderwijs gaat over de invloed van omgevingskenmerken op de prestaties van leerlingen en...
Kennisagenda - Kennis en vaardigheden van leerligen
basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 14 juli 2021 | Behavioural Science Institute, Radboud UniversiteitIn het onderwijs leren leerlingen en studenten de kennis en vaardigheden om goed te kunnen functioneren in de maatschappij. De term ‘kennis en vaardigheden’ verwijst naar de onderwijsinhoud die leerlingen zich eigen moeten maken: wat zouden leerlingen op school moeten leren? Daarnaast is...
Kennisagenda - Kwalificaties van toekomstige learen en de kwaliteit van hun opleidng
basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 17 juli 2021 | Universiteit UtrechtVoor goed onderwijs zijn bekwame leraren nodig. Een kwalificatie in het onderwijs is het bewijs dat de bekwaamheid van een leraar voldoet aan de eisen die de overheid voor het beroep heeft opgesteld. De kwalificaties van (toekomstige) leraren zijn opgenomen in een kwalificatiestructuur...
Kennisagenda - Technologie in het onderwijs
basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 13 juli 2021 | Universiteit Leiden & KennisnetTechnologie is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Zowel tijdens de les als bij de organisatie van het onderwijs wordt technologie gebruikt, in allerlei vormen. Technologie verwijst naar hardware en apparatuur zoals computers of laptops, maar ook naar software zoals applicaties of...
Kennisagenda - Toegang tot inclusieve(re) leeromgevingen
basisonderwijs, vo, so/vso, mbo | Afgerond | van 15 juli 2021 | Hoeksche WaardInclusief onderwijs is onderwijs dat aansluit bij de onderwijsbehoeften en ontwikkelingsmogelijkheden van álle leerlingen en studenten. Een inclusieve(re) leeromgeving gaat dan ook uit van diversiteit tussen leerlingen. Het doel van inclusie in het onderwijs is dat iedereen onderwijs kan...
Kwaliteit van toetsen
basisonderwijs, vo, mbo, hbo, wo | Afgerond | 1 januari 2014 t/m 24 februari 2015 | Universiteit TwenteKwaliteit van een toetsToetsen moeten van goede kwaliteit zijn. Of een toets kwalitatief goed is, hangt onder andere af van het doel van de toets en in welke fase van de toetscyclus deze zich bevindt. Dat blijkt uit een literatuurstudie van het Research Center voor Examinering en...
Leren voor breed ondernemerschap: analyse van leeractiviteiten en -uitkomsten
mbo | Afgerond | 1 september 2017 t/m 20 december 2018 | Wageningen University & ResearchOndernemerschapsonderwijs groeit gestaag, met toenemende aandacht voor breed ondernemerschap. Naast het starten van een bedrijf gaat dit over ondernemend gedrag en onderliggende ondernemerschapscompetenties. Breed ondernemerschapsonderwijs biedt kansen voor aantrekkelijk, betekenisvol...
Motivatie bij verschillende prestatieniveaus en sociale en etnische achtergrond
basisonderwijs, vo, mbo | Afgerond | 1 januari 2014 t/m 24 februari 2015 | Universiteit van AmsterdamLeerlingen tonen meer inzet en presteren beter als docenten hun autonomie ondersteunen. En als leraren de prestaties van leerlingen beoordelen op grond van hun inzet en individuele vooruitgang, heeft dat een positieve invloed op hun motivatie. Dat geldt voor alle leerlingen ongeacht hun...
Negatieve leerervaringen van mensen met lage basisvaardigheden
mbo | Afgerond | 1 juni 2017 t/m 14 augustus 2017 | Universiteit van AmsterdamLaaggeletterdheid is een hardnekkig probleem. Uit praktijkervaringen blijkt dat negatieve leerervaringen daarin een rol kunnen spelen. De Tweede Kamer heeft eind 2016 via een motie aan de minister van Onderwijs gevraagd om in gesprek te gaan met de PO-, VO- en MBO Raad over negatieve...
Onderzoek in academische opleidingsscholen (AOS)
basisonderwijs, vo, mbo, hbo, wo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 30 november 2016 | Fontys HogeschoolOnderzoek in academische opleidingsscholen. OverzichtsstudieTien jaar na de officiële start van de eerste Academische opleidingsscholen (AOS-en) in 2005, staat de vraag centraal of de verbinding tussen onderwijspraktijk, opleiden en onderzoek inderdaad leidt tot krachtige gedragen...
Onderzoek naar inhaal- en ondersteuningsprogramma’s COVID-19 2020-2021 in het mbo
mbo | Afgerond | 7 oktober 2020 t/m 30 september 2022 | KBA NijmegenOp maandag 16 maart 2020 sloten alle Nederlandse scholen als gevolg van het maatregelenpakket dat de overheid oplegde om het Corona-virus te bestrijden. Hoewel scholen grote inspanningen pleegden om les-op-afstand vorm te geven en kwetsbare leerlingen/studenten op te vangen, heeft het...
Ontwikkeling keuzewijzer leesbevordering op maat
vo, mbo | Afgerond | 1 mei 2017 t/m 30 april 2019 | Universiteit van AmsterdamJongeren lezen steeds minder. Al in de loop van het basisonderwijs neemt de motivatie om te lezen af en deze trend zet zich bij veel jongeren voort in het vervolgonderwijs. Doordat jongeren weinig lezen stagneert de leesontwikkeling en onderhouden ze hun leesvaardigheid niet. Uit cijfers...
Overzichtstudie naar Teacher Leadership voor de onderwijspraktijk
basisonderwijs, vo, mbo, hbo, wo | Afgerond | 24 oktober 2017 t/m 31 december 2018 | Universiteit UtrechtDe roep om 'teacher leadership' neemt toe: er wordt in toenemende mate verwacht dat leraren op alle onderwijsniveaus de verantwoordelijkheid krijgen én nemen voor cruciale aspecten van het onderwijs, zowel binnen als buiten de school. Er ontbreekt echter een overzicht van welke acties van...
Pedagogisch-didactische aspecten van werkplekleren in het beroepsonderwijs
vo, mbo, hbo | Afgerond | 15 september 2015 t/m 31 december 2016 | HAN University of Applied SciencesWerkplekleren is een belangrijk onderdeel van het curriculum in het beroepsonderwijs. In alle opleidingen binnen de beroepsonderwijskolom, vmbo, mbo en hbo, heeft buitenschools leren binnen arbeidsorganisaties een belangrijke plek. Vooral omdat het oefenen in de reële beroepspraktijk als...
Welkom bij de Projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database staan alle lopende en afgeronde onderzoeksprojecten van het NRO en zijn voorlopers. Daarnaast bevat de database rapportages over onderwijs van andere organisaties.
Lees meer informatie en achtergronden op de pagina Over de Projectendatabase.
Bekijk hoe u handig kunt Zoeken in de Projectendatabase.