Projectendatabase onderwijsonderzoek

Welkom bij de Projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database staan alle lopende en afgeronde onderzoeksprojecten van het NRO en zijn voorlopers. Daarnaast bevat de database rapportages over onderwijs van andere organisaties.

Lees meer informatie en achtergronden op de pagina Over de Projectendatabase.

Bekijk hoe u handig kunt Zoeken in de Projectendatabase.

117 resultaten
  • (Audit)onderzoek OV-boetes

    hbo, wo | Afgerond | Hypercube

    Voor elk van de maatregelen uit het pakket ov-boetemaatregelen vaststellen in hoeverre het bijdraagt aan minder ov-boetes. Daarnaast ook nagaan of er rond het pakket aan maatregen nog iets verbeterd kan worden.

    Lees meer

  • Actief in Europa

    vve, basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    Maak serieus werk van Europees onderwijsbeleid, adviseert de Onderwijsraad de regering. Want de huidige afwachtende houding van Nederland doet geen recht aan de toenemende invloed vanuit Europa op het onderwijs. De raad beveelt de onderwijsministers aan om in samenspraak met het...

    Lees meer

  • Advies Nationaal Programma Onderwijs

    basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo | Afgerond | Onderwijsraad

    De raad ziet het NPO als opmaat voor een noodzakelijke, bredere en blijvende verbetering van het onderwijs. Het is van belang dat het NPO niet alleen een kortlopend geïsoleerd herstelprogramma voor corona-gerelateerde problemen in het onderwijs is, maar wordt verbonden aan structurele...

    Lees meer

  • Advies over ondervangen gevolgen coronacrisis voor het onderwijs

    vve, basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    De minister voor Basis- en Voortgezet onderwijs en Media heeft de Onderwijsraad gevraagd om mee te denken over hoe de gevolgen van de coronacrisis voor het onderwijs te ondervangen zijn. De raad adviseert de minister de aandacht nu vooral te richten op drie zaken.

    Lees meer

  • Advies Strategische agenda hoger onderwijs en onderzoek

    hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    De raad zet drie kanttekeningen bij de agenda: hij beveelt aan een perspectief uit te werken op het ‘wat’ en ‘waartoe’ van hoger onderwijs (1), het is nodig een langetermijnstrategie te ontwikkelen op doorstroom en aansluiting binnen het hele onderwijsstelsel (2) en het zou daarbij...

    Lees meer

  • Artikel 23 Grondwet in maatschappelijk perspectief

    vve, basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    Er moet ruimte komen voor het stichten van scholen op basis van pedagogische visies of relatief nieuwe levensbeschouwelijke overtuigingen. Het recht van leerlingen op goed onderwijs staat echter voorop. Een school die voldoende leerlingen weet te trekken en vooraf deugdelijk onderwijs...

    Lees meer

  • Boeddhisme als richting

    vve, basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    De Onderwijsraad adviseert de minister het boeddhisme niet te erkennen als richting zoals bedoeld in de onderwijswetten. De concrete aanleiding tot dit advies vormt het voornemen van de gemeente Amsterdam om een bijzondere basisschool op boeddhistische grondslag op het gemeenschappelijk...

    Lees meer

  • Businesscase levensvatbaarheid imamopleiding

    hbo | Lopend | Hobéon

    De ministeries SZW en OCW laten een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor een toekomstige realisatie van een hbo-opleiding tot imam. Deze vraag komt voort uit twee door de Tweede Kamer aangenomen moties, waarin de regering wordt verzocht zich ervoor in te zetten dat opleidingen tot...

    Lees meer

  • Casereports: Praktische wijsheid als manifestatie van persoonsvorming in professionele...

    hbo | Lopend | 1 december 2022 t/m 31 december 2024 | Hogeschool Rotterdam - Rotterdam University of Applied Sciences

    IBinnen professionele masteropleidingen zijn de kwalificerende, persoonsvormende en socialiserende functie van het onderwijs nauw met elkaar verweven doordat verdieping in de vakdeskundigheid direct verbonden is aan de tradities en waarden van het vakgebied en de eigen persoonlijke...

    Lees meer

  • Challenge-based learning: een kans voor professionals voor leven lang ontwikkelen?

    hbo | Afgerond | 1 augustus 2022 t/m 15 december 2023 | Wageningen University & Research

    Lifelong development is a key challenge for higher education institutions (HEIs). Although HEIs offer various forms of post-initial learning opportunities for professionals, they still struggle to adequately meet different types of professionals’ learning needs. One possible solution...

    Lees meer

  • Cultuureducatie: leren, creëren, inspireren!

    vve, basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    Ontwikkel een referentiekader cultuureducatie, bevorder de deskundigheid op school en stel culturele infrastructuur meer in dienst van de scholen. Volgens de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur zijn dit noodzakelijke maatregelen die ervoor moeten zorgen dat cultuureducatie in het hart...

    Lees meer

  • De eerste 100 dagen in het hoger onderwijs; een overzichtsstudie

    hbo, wo | Afgerond | 1 maart 2021 t/m 1 december 2021 | KBA Nijmegen

    In deze overzichtsstudie brengen we ten eerste de internationale wetenschappelijk kennis in kaart over cruciale factoren die een succesvol verloop van de eerste100 dagen in het hoger onderwijs bevorderen en over manieren om uitval en switchen in het eerste studiejaar te verminderen. Ten...

    Lees meer

  • De leerling centraal?

    vve, basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    In het onderwijs is de afgelopen decennia een slingerbeweging waar te nemen, van leerling centraal naar lesstof centraal en vice versa. De raad vindt dat als maatschappelijke belangen en individuele belangen botsen, het maatschappelijk belang van onderwijs het zwaarst moet wegen.

    Lees meer

  • De lekkende bèta/technische pijpleiding en hoe deze te repareren

    vo, mbo, hbo, wo | Afgerond | 1 januari 2017 t/m 28 februari 2019 | KBA Nijmegen

    Ofschoon er de laatste jaren relatief meer vo-leerlingen instromen in de bèta/technische pijpleiding dan voorheen zijn daarmee de tekorten op de bèta/technische arbeidsmarkt nog niet opgelost. Een aanzienlijk deel stroomt immers voortijdig weer uit: de bèta/technische weglek. In dit...

    Lees meer

  • De lerende regio: werkzame mechanismes in de verankering van hoger onderwijs in de regio. Een...

    hbo, wo | Afgerond | 1 mei 2021 t/m 28 februari 2022 | HAN University of Applied Sciences

    In de strategische agenda voor het hoger onderwijs wordt gesteld dat voor toekomstbestendig onderwijs samenwerking met partners in de regio nodig is. Het hoger onderwijs heeft zich te ontwikkelen tot netwerkpartner, om bij te dragen bij aan versterken van initieel opleiden (student en...

    Lees meer

  • De rol van heterogeniteit in de doelgroep bij de vormgeving van Ad-programma’s

    hbo | Afgerond | 18 juli 2022 t/m 13 november 2023 | CAOP - Centre for Labour Relations in the public sector

    Associate degrees (Ad’s) zijn tweejarige hbo-opleidingen tussen mbo en hbo-bachelorniveau in. De grootste groep studenten in Ad-programma’s heeft een achtergrond in het mbo, ofwel als directe doorstromer of na een periode op de arbeidsmarkt. De diverse achtergrond van Ad-studenten maakt...

    Lees meer

  • De school en leerlingen met gedragsproblemen

    vve, basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    De Onderwijsraad stelt dat het werken aan gedragsproblemen bij leerlingen begint bij sterk onderwijs door een professioneel lerarenteam. Daarnaast is het wenselijk dat betrokkenen bij het onderwijs een nuchtere houding aannemen ten aanzien van classificatie van probleemgedrag. Het...

    Lees meer

  • De weerslag van de coronapandemie op docentenwelzijn in het hoger onderwijs

    wo, hbo | Lopend | 1 september 2022 t/m 31 januari 2024 | Hogeschool van Amsterdam

    Docentenwelzijn in het hoger onderwijs heeft al langere tijd de aandacht van beleidsmakers en onderzoekers (de Groot & Vrielink 2020; Zestor, 2019), mede vanwege de indirecte verbondenheid met het welzijn van studenten (Viac & Fraser 2020; Schleicher, 2018). Sinds het uitbreken van de...

    Lees meer

  • Decentraal onderwijsbeleid bij de tijd

    vve, basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    Het is tijd om de rol van gemeenten op onderwijsterrein te actualiseren om te komen tot een betere samenwerking bij decentraal onderwijs- en jongerenbeleid. De raad roept het Rijk op om een breed samengesteld beraad over dit onderwerp te organiseren.

    Lees meer

  • Diplomaregister

    vo, mbo, hbo, wo | Afgerond | Onderwijsraad

    De raad staat positief tegenover de door de minister voorgestelde invoering van een diplomaregister. De raad maakt daarbij wel een aantal kanttekeningen. In het bijzonder vraagt hij aandacht voor uitbreiding van de informatiewaarde van het register, voor de te stellen eisen aan het...

    Lees meer

  • Doordacht digitaal

    vve, basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    Verdere digitalisering van het onderwijs is hard nodig, maar dat moet wel op basis van doordachte keuzes gebeuren. Leerlingen moeten worden voorbereid op het leven en werken in een digitale maatschappij. Het vraagt inspanningen van overheid, scholen en uitgevers van digitale leermiddelen...

    Lees meer

  • Doorgeschoten differentiatie in het onderwijsstelsel

    vve, basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    Jongeren uit verschillende sociale groepen komen elkaar niet meer vanzelfsprekend tegen in het onderwijs en plaatsing in het voortgezet onderwijs wordt steeds bepalender voor het eindniveau van jongeren. De raad vindt dat er een fundamentele bezinning nodig is op de organisatie van het...

    Lees meer

  • E-didactiek: gebruik van ict-applicaties in lerarenopleidingen

    basisonderwijs, vo, mbo, hbo, wo | Afgerond | 1 februari 2015 t/m 31 mei 2016 | Hogeschool Windesheim

    Leraren benutten specifieke mogelijkheden ict nauwelijksLeraren zetten ict vooral klassikaal in of laten hun leerlingen, zeker in het primair onderwijs, met oefensoftware werken. Sociale media worden nauwelijks gebruikt, en ict toepassen voor samenwerking gebeurt heel weinig. In het...

    Lees meer

  • Een diploma van waarde

    vve, basisonderwijs, vo, so/vso, mbo, hbo, wo, post-initieel | Afgerond | Onderwijsraad

    De maatschappij moet ervan overtuigd zijn dat een diploma garandeert dat de gediplomeerde voldoende geëquipeerd is voor een vervolgopleiding of baan. Het vertrouwen van de samenleving in het diploma (subjectieve waarde) kan volgens de raad worden versterkt. De raad geeft een aantal...

    Lees meer