Projectendatabase onderwijsonderzoek

Welkom bij de Projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database staan alle lopende en afgeronde onderzoeksprojecten van het NRO en zijn voorlopers. Daarnaast bevat de database rapportages over onderwijs van andere organisaties.

Lees meer informatie en achtergronden op de pagina Over de Projectendatabase.

Bekijk hoe u handig kunt Zoeken in de Projectendatabase.

30 resultaten
  • Bevorderen schrijfvaardigheid in mens- en maatschappijvakken

    vo | Afgerond | 1 juni 2014 t/m 1 april 2016 | Universiteit van Amsterdam

    Leerlingen in het voortgezet onderwijs schrijven veel bij de mens- en maatschappijvakken. De kwaliteit van deze teksten laat echter te wensen over, zowel op vakinhoud (redeneren met vakconcepten) als op algemene tekstkwaliteit. Dit project richt zich op de ontwikkeling van...

    Lees meer

  • De laaggeletterden centraal

    post-initieel | Afgerond | 15 juni 2017 t/m 15 januari 2020 | Open Universiteit

    Laaggeletterden hebben verschillende motieven om al dan niet een taalcursus te volgen. Uit 48 interviews met laaggeletterden blijkt dat er op basis van hun behoeften en ervaring een indeling gemaakt kan worden in: Bouwers: jongere laaggeletterden met een migratie-achtergrond die een hoger...

    Lees meer

  • De metadenkende leerling: effecten van de IMPROVE-methode

    vo | Afgerond | 1 mei 2015 t/m 30 november 2016 | Udens College

    De META-methode verbetert de inzet van metacognitie in de (wiskunde)les.Metacognitieve vaardigheden zoals oriënteren, controleren, reguleren en monitoren, zijn vaardigheden die leerlingen vaker in moeten zetten naar mate (wiskundige) problemen complexer worden. Doorgaans ontwikkelen zij...

    Lees meer

  • De rol van ouders bij studiekeuze en beroepskeuze in (v)mbo

    vo, mbo | Afgerond | 1 september 2014 t/m 30 september 2018 | Universiteit van Amsterdam

    Ouders zijn doorgaans belangrijke gesprekspartners bij de studie- en beroepskeuze van hun kinderen. Maar tegelijkertijd kan het moeilijk zijn voor ouders om hierbij te ondersteunen. Het onderwijssysteem met de verschillende leerwegen en niveaus en de vele beroepsrichtingen maken...

    Lees meer

  • De WOBBLE Studie: Het Wiebelkinderen Onderzoek naar Betere Breinprestaties en LeerEffecten

    so/vso | Afgerond | 1 augustus 2018 t/m 31 januari 2020 | Open Universiteit

    Een op de drie tot vier kinderen in het basisonderwijs heeft een niet optimale verwerking van zintuiglijke prikkels. Sommige kinderen zijn te gevoelig of juist niet gevoelig genoeg voor prikkels om goed mee te doen in de klas. Er worden hulpmiddelen gebruikt om de aandacht van deze...

    Lees meer

  • Differentiatie in ouderbetrokkenheid: het belang van thuis communiceren

    basisonderwijs | Afgerond | 1 september 2014 t/m 30 april 2019 | Vrije Universiteit Amsterdam

    ​​Uit onderzoek weten we dat de ontwikkeling van kinderen wordt bevorderd als ouders bij het onderwijs zijn betrokken. Bij ouderbetrokkenheid denken we vaak aan ouderparticipatie op school. Dit onderzoek gaat echter over thuisbetrokkenheid. Juist deze betrokkenheid van ouders thuis is...

    Lees meer

  • Digitaal oefenen en ouderbetrokkenheid bij taal- en rekenprestaties in het voortgezet onderwijs

    vo | Afgerond | 1 juni 2014 t/m 30 september 2016 | Maastricht University

    Om te zorgen dat leerlingen voldoen aan de vastgestelde referentieniveaus voor taal en rekenen zetten veel VO-scholen in op digitale, gedifferentieerde oefenprogramma’s, zoals Muiswerk. Omdat er nog maar weinig wetenschappelijk bewijs is voor de effectiviteit van deze programma’s, is...

    Lees meer

  • Doorbraakproject Onderwijs & ICT

    basisonderwijs, vo | Afgerond | 1 juli 2015 t/m 30 april 2018 | Universiteit Utrecht

    Bij gepersonaliseerd leren met ict werkt gedeelde controle van leraar en leerling over het leerprocesInterventies rond gepersonaliseerd leren met ict in po- en vo-scholen hebben positieve effecten op cognitieve leerprestaties en niet of nauwelijks op motivatie en zelfregulerend leren van...

    Lees meer

  • Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

    basisonderwijs | Afgerond | 1 juli 2015 t/m 31 oktober 2016 | Radboud Universiteit Nijmegen

    Oefensoftware draagt bij aan het leren lezen in groep 3Het gebruik van oefensoftware in het leesonderwijs in groep 3 biedt een toegevoegde waarde voor de ontwikkeling van de leesvaardigheid. Dit blijkt uit een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, in samenwerking met de...

    Lees meer

  • Formatief toetsen van vaardigheden middels ‘rubrics’ met videovoorbeelden in het Voortgezet...

    vo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 30 november 2019 | Open Universiteit

    Viewbrics, 'spiegel' je vaardig via een online formatieve evaluatiemethodiek Samenwerken, presenteren en informatievaardigheden zijn vaardigheden die we in het onderwijs vaak gebruiken. We gaan er binnen het onderwijs, vaak onterecht, van uit dat onze leerlingen deze complexe vaardigheden...

    Lees meer

  • Gebruik van toetsen bij het plannen van leertrajecten (S(B)O)

    basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2015 t/m 31 december 2016 | Universiteit van Amsterdam

    Toetsresultaten gebruiken voor het kiezen en plannen van leerroutes in het s(b)oDirecteuren, intern begeleiders en leerkrachten van scholen voor speciaal (basis)onderwijs tobben vaak met de vraag of het onderwijsaanbod voor bepaalde leerlingen aangepast moet worden, en zo ja, hoe dan. Het...

    Lees meer

  • Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

    basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2015 t/m 28 februari 2017 | Universiteit Utrecht

    Docententraining helpt VMBO-docenten om hun leerlingen te motiverenVeel docenten vinden het lastig om hun leerlingen optimaal te motiveren. Eerder onderzoek laat zien dat de motivatie van Nederlandse leerlingen relatief laag is en afneemt naarmate de leerlingen ouder worden. Een korte...

    Lees meer

  • Individueel maatwerk in voortgezet onderwijs (MEGAband)

    vo | Afgerond | 1 juni 2014 t/m 31 december 2015 | Stichting Onderwijs Midden-Limburg

    Vanuit haar visie ziet de Academische Opleidingsschool BC Broekhin Roermond het als haar kerntaak zich als kansenschool te profileren. Onze visie rust op de pijlers ‘excelleren’, ‘kansen bieden door differentiëren’ en ‘onderzoeken’. We ambiëren een school waar leerlingen en docenten hun...

    Lees meer

  • Kwaliteit van sturing in het primair onderwijs

    basisonderwijs | Afgerond | 1 maart 2017 t/m 30 juni 2019 | Rijksuniversiteit Groningen

    Het bestuurlijk vermogen van 34 besturen van basisscholen die met krimp te maken hebben is onderzocht met behulp van vragenlijsten en interviews in 2017 en 2018. Het bestuurlijk vermogen betrof enerzijds het doorlopen van een formatieve evaluatiecyclus met betrekking tot beschikbare data...

    Lees meer

  • Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

    basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2015 t/m 31 december 2016 | Universiteit Leiden

    Digitale boeken kunnen het aantal digitale leeskilometers vergroten in groep 3. De digitale boeken zijn in het bijzonder geschikt om zwakke lezers te ondersteunen, die moeite hebben de tekst van boeken zelfstandig te lezen. Oplichten van tekst leidt daarbij tot betere resultaten dan...

    Lees meer

  • Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen

    basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2016 t/m 31 december 2017 | Universiteit van Amsterdam

    Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen Leerkrachten hebben, in samenwerking met onderzoekers, een tool ontwikkeld om reflectie op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen bij basisschoolleerlingen te stimuleren. De tool bestaat uit een aantal kaartjes...

    Lees meer

  • Meetkunde uit de kunst in de klas

    basisonderwijs | Afgerond | 1 september 2015 t/m 19 september 2019 | Universiteit Utrecht

    Meetkunst: Combinatie kunst- en reken/wiskundeonderwijs voor goede én leuke lessen​In het onderzoeksproject 'Meetkunst' zijn reken/wiskundeactiviteiten verbonden met beeldende kunst. Meer dan 1600 leerlingen uit de bovenbouw van de basisschool hebben van hun eigen leerkracht een serie...

    Lees meer

  • Mindmappen in de kleuterklas

    vve, basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2016 t/m 31 januari 2018 | Vrije Universiteit Amsterdam

    In dit project leren leerkrachten om bij leesactiviteiten samen met kinderen (4-7 jaar) mindmaps te construeren bij het verhaal, en deze mindmaps daarnaast ook in te zetten als tool bij de verteltafel. Onderzocht wordt wat de effecten zijn van deze mindmapdidactiek op de luister- en...

    Lees meer

  • Onderwijsdifferentiatie met Computer-Adaptieve Oefentoetsen met docentenfeedback

    vo | Afgerond | 1 mei 2014 t/m 31 augustus 2015 | Maastricht University

    Scholen willen een gepersonaliseerd onderwijsprogramma aanbieden aan leerlingen om adequaat in te spelen op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Voor leraren vraagt het teveel tijd en kunde om voor iedere leerling afzonderlijk een onderwijspakket op maat te ontwikkelen. Daarom...

    Lees meer

  • Onderzoek naar relaties tussen fysieke activiteit en leerprestaties

    basisonderwijs | Afgerond | 1 april 2015 t/m 31 oktober 2018 | Universitair Medisch Centrum Groningen

    Bewegen is goed voor de gezondheid van kinderen. Maar worden ze er ook slimmer van? Een grootschalige studie bracht de effecten van bewegingsonderwijs in kaart op onder andere een aantal cognitieve vaardigheden van kinderen, zoals aandacht en werkgeheugen, en hun schoolprestaties bij...

    Lees meer

  • Ontwikkeling van instructiemateriaal voor een constructieve en autonome leeromgeving voor W&T

    basisonderwijs | Afgerond | 30 mei 2016 t/m 15 oktober 2018 | Saxion Hogeschool

    Effectieve W&​T-les: taalgericht en met instructie voorafWetenschap en technologie (W&T) wordt steeds belangrijker in het dagelijks leven en in het onderwijs. In W&T-lessen leren kinderen onderzoeksvaardigheden in te zetten om (technische) problemen op te lossen en nieuwe kennis op te doen...

    Lees meer

  • Opbrengstgericht werken, werken met referentieniveaus en de omgang met excellente leerlingen

    basisonderwijs | Afgerond | 1 oktober 2009 t/m 20 maart 2013 | Rijksuniversiteit Groningen, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs

    Het beleid van de landelijke overheid gericht op het verbeteren van de kwaliteit van het primair  onderwijs uitgedrukt in prestaties van leerlingen, richt zich met name op drie speerpunten:het invoeren van referentieniveaus zodat leerkrachten een duidelijk doel hebben om naar toe te werken...

    Lees meer

  • Samenwerken in homogene en heterogene groepen in primair onderwijs

    basisonderwijs | Afgerond | 1 juli 2014 t/m 31 december 2015 | Universiteit Twente

    Samen in de klas met STIP: Samenwerken tijdens Taak-, Inhoud- en Procesdifferentiatie Projectleider: Tessa Eysink (Universiteit Twente)Om elke leerling op zijn of haar eigen niveau uit te dagen, zullen leerkrachten tijdens de les moeten differentiëren. Veel leerkrachten in het primair...

    Lees meer

  • Samenwerkend lezen stimuleert tekstbegrip van leerlingen in het voortgezet onderwijs

    vo | Afgerond | 1 juni 2014 t/m 15 april 2016 | Universiteit van Amsterdam

    Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn onvoldoende vaardig om teksten uit schoolboeken te lezen. Dit is problematisch aangezien de leerlingen de informatie daardoor niet opslaan en het leren uitblijft. Samen met het onderwijzen van vakinhoudelijke kennis, doen docenten er goed...

    Lees meer