Bevorderen schrijfvaardigheid in mens- en maatschappijvakken
vo | Afgerond | 1 juni 2014 t/m 1 april 2016 | Universiteit van AmsterdamLeerlingen in het voortgezet onderwijs schrijven veel bij de mens- en maatschappijvakken. De kwaliteit van deze teksten laat echter te wensen over, zowel op vakinhoud (redeneren met vakconcepten) als op algemene tekstkwaliteit. Dit project richt zich op de ontwikkeling van...
De laaggeletterden centraal
post-initieel | Afgerond | 15 juni 2017 t/m 15 januari 2020 | Open UniversiteitLaaggeletterden hebben verschillende motieven om al dan niet een taalcursus te volgen. Uit 48 interviews met laaggeletterden blijkt dat er op basis van hun behoeften en ervaring een indeling gemaakt kan worden in: Bouwers: jongere laaggeletterden met een migratie-achtergrond die een hoger...
De metadenkende leerling: effecten van de IMPROVE-methode
vo | Afgerond | 1 mei 2015 t/m 30 november 2016 | Udens CollegeDe META-methode verbetert de inzet van metacognitie in de (wiskunde)les.Metacognitieve vaardigheden zoals oriënteren, controleren, reguleren en monitoren, zijn vaardigheden die leerlingen vaker in moeten zetten naar mate (wiskundige) problemen complexer worden. Doorgaans ontwikkelen zij...
De rol van ouders bij studiekeuze en beroepskeuze in (v)mbo
vo, mbo | Afgerond | 1 september 2014 t/m 30 september 2018 | Universiteit van AmsterdamOuders zijn doorgaans belangrijke gesprekspartners bij de studie- en beroepskeuze van hun kinderen. Maar tegelijkertijd kan het moeilijk zijn voor ouders om hierbij te ondersteunen. Het onderwijssysteem met de verschillende leerwegen en niveaus en de vele beroepsrichtingen maken...
De WOBBLE Studie: Het Wiebelkinderen Onderzoek naar Betere Breinprestaties en LeerEffecten
so/vso | Afgerond | 1 augustus 2018 t/m 31 januari 2020 | Open UniversiteitEen op de drie tot vier kinderen in het basisonderwijs heeft een niet optimale verwerking van zintuiglijke prikkels. Sommige kinderen zijn te gevoelig of juist niet gevoelig genoeg voor prikkels om goed mee te doen in de klas. Er worden hulpmiddelen gebruikt om de aandacht van deze...
Differentiatie in ouderbetrokkenheid: het belang van thuis communiceren
basisonderwijs | Afgerond | 1 september 2014 t/m 30 april 2019 | Vrije Universiteit AmsterdamUit onderzoek weten we dat de ontwikkeling van kinderen wordt bevorderd als ouders bij het onderwijs zijn betrokken. Bij ouderbetrokkenheid denken we vaak aan ouderparticipatie op school. Dit onderzoek gaat echter over thuisbetrokkenheid. Juist deze betrokkenheid van ouders thuis is...
Digitaal oefenen en ouderbetrokkenheid bij taal- en rekenprestaties in het voortgezet onderwijs
vo | Afgerond | 1 juni 2014 t/m 30 september 2016 | Maastricht UniversityOm te zorgen dat leerlingen voldoen aan de vastgestelde referentieniveaus voor taal en rekenen zetten veel VO-scholen in op digitale, gedifferentieerde oefenprogramma’s, zoals Muiswerk. Omdat er nog maar weinig wetenschappelijk bewijs is voor de effectiviteit van deze programma’s, is...
Doorbraakproject Onderwijs & ICT
basisonderwijs, vo | Afgerond | 1 juli 2015 t/m 30 april 2018 | Universiteit UtrechtBij gepersonaliseerd leren met ict werkt gedeelde controle van leraar en leerling over het leerprocesInterventies rond gepersonaliseerd leren met ict in po- en vo-scholen hebben positieve effecten op cognitieve leerprestaties en niet of nauwelijks op motivatie en zelfregulerend leren van...
Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen
basisonderwijs | Afgerond | 1 juli 2015 t/m 31 oktober 2016 | Radboud Universiteit NijmegenOefensoftware draagt bij aan het leren lezen in groep 3Het gebruik van oefensoftware in het leesonderwijs in groep 3 biedt een toegevoegde waarde voor de ontwikkeling van de leesvaardigheid. Dit blijkt uit een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, in samenwerking met de...
Formatief toetsen van vaardigheden middels ‘rubrics’ met videovoorbeelden in het Voortgezet...
vo | Afgerond | 1 september 2015 t/m 30 november 2019 | Open UniversiteitViewbrics, 'spiegel' je vaardig via een online formatieve evaluatiemethodiek Samenwerken, presenteren en informatievaardigheden zijn vaardigheden die we in het onderwijs vaak gebruiken. We gaan er binnen het onderwijs, vaak onterecht, van uit dat onze leerlingen deze complexe vaardigheden...
Gebruik van toetsen bij het plannen van leertrajecten (S(B)O)
basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2015 t/m 31 december 2016 | Universiteit van AmsterdamToetsresultaten gebruiken voor het kiezen en plannen van leerroutes in het s(b)oDirecteuren, intern begeleiders en leerkrachten van scholen voor speciaal (basis)onderwijs tobben vaak met de vraag of het onderwijsaanbod voor bepaalde leerlingen aangepast moet worden, en zo ja, hoe dan. Het...
Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken
basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2015 t/m 28 februari 2017 | Universiteit UtrechtDocententraining helpt VMBO-docenten om hun leerlingen te motiverenVeel docenten vinden het lastig om hun leerlingen optimaal te motiveren. Eerder onderzoek laat zien dat de motivatie van Nederlandse leerlingen relatief laag is en afneemt naarmate de leerlingen ouder worden. Een korte...
Individueel maatwerk in voortgezet onderwijs (MEGAband)
vo | Afgerond | 1 juni 2014 t/m 31 december 2015 | Stichting Onderwijs Midden-LimburgVanuit haar visie ziet de Academische Opleidingsschool BC Broekhin Roermond het als haar kerntaak zich als kansenschool te profileren. Onze visie rust op de pijlers ‘excelleren’, ‘kansen bieden door differentiëren’ en ‘onderzoeken’. We ambiëren een school waar leerlingen en docenten hun...
Kwaliteit van sturing in het primair onderwijs
basisonderwijs | Afgerond | 1 maart 2017 t/m 30 juni 2019 | Rijksuniversiteit GroningenHet bestuurlijk vermogen van 34 besturen van basisscholen die met krimp te maken hebben is onderzocht met behulp van vragenlijsten en interviews in 2017 en 2018. Het bestuurlijk vermogen betrof enerzijds het doorlopen van een formatieve evaluatiecyclus met betrekking tot beschikbare data...
Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT
basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2015 t/m 31 december 2016 | Universiteit LeidenDigitale boeken kunnen het aantal digitale leeskilometers vergroten in groep 3. De digitale boeken zijn in het bijzonder geschikt om zwakke lezers te ondersteunen, die moeite hebben de tekst van boeken zelfstandig te lezen. Oplichten van tekst leidt daarbij tot betere resultaten dan...
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2016 t/m 31 december 2017 | Universiteit van AmsterdamLeren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen Leerkrachten hebben, in samenwerking met onderzoekers, een tool ontwikkeld om reflectie op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen bij basisschoolleerlingen te stimuleren. De tool bestaat uit een aantal kaartjes...
Meetkunde uit de kunst in de klas
basisonderwijs | Afgerond | 1 september 2015 t/m 19 september 2019 | Universiteit UtrechtMeetkunst: Combinatie kunst- en reken/wiskundeonderwijs voor goede én leuke lessenIn het onderzoeksproject 'Meetkunst' zijn reken/wiskundeactiviteiten verbonden met beeldende kunst. Meer dan 1600 leerlingen uit de bovenbouw van de basisschool hebben van hun eigen leerkracht een serie...
Mindmappen in de kleuterklas
vve, basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2016 t/m 31 januari 2018 | Vrije Universiteit AmsterdamIn dit project leren leerkrachten om bij leesactiviteiten samen met kinderen (4-7 jaar) mindmaps te construeren bij het verhaal, en deze mindmaps daarnaast ook in te zetten als tool bij de verteltafel. Onderzocht wordt wat de effecten zijn van deze mindmapdidactiek op de luister- en...
Onderwijsdifferentiatie met Computer-Adaptieve Oefentoetsen met docentenfeedback
vo | Afgerond | 1 mei 2014 t/m 31 augustus 2015 | Maastricht UniversityScholen willen een gepersonaliseerd onderwijsprogramma aanbieden aan leerlingen om adequaat in te spelen op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Voor leraren vraagt het teveel tijd en kunde om voor iedere leerling afzonderlijk een onderwijspakket op maat te ontwikkelen. Daarom...
Onderzoek naar relaties tussen fysieke activiteit en leerprestaties
basisonderwijs | Afgerond | 1 april 2015 t/m 31 oktober 2018 | Universitair Medisch Centrum GroningenBewegen is goed voor de gezondheid van kinderen. Maar worden ze er ook slimmer van? Een grootschalige studie bracht de effecten van bewegingsonderwijs in kaart op onder andere een aantal cognitieve vaardigheden van kinderen, zoals aandacht en werkgeheugen, en hun schoolprestaties bij...
Ontwikkeling van instructiemateriaal voor een constructieve en autonome leeromgeving voor W&T
basisonderwijs | Afgerond | 30 mei 2016 t/m 15 oktober 2018 | Saxion HogeschoolEffectieve W&T-les: taalgericht en met instructie voorafWetenschap en technologie (W&T) wordt steeds belangrijker in het dagelijks leven en in het onderwijs. In W&T-lessen leren kinderen onderzoeksvaardigheden in te zetten om (technische) problemen op te lossen en nieuwe kennis op te doen...
Opbrengstgericht werken, werken met referentieniveaus en de omgang met excellente leerlingen
basisonderwijs | Afgerond | 1 oktober 2009 t/m 20 maart 2013 | Rijksuniversiteit Groningen, Gronings Instituut voor Onderzoek van OnderwijsHet beleid van de landelijke overheid gericht op het verbeteren van de kwaliteit van het primair onderwijs uitgedrukt in prestaties van leerlingen, richt zich met name op drie speerpunten:het invoeren van referentieniveaus zodat leerkrachten een duidelijk doel hebben om naar toe te werken...
Samenwerken in homogene en heterogene groepen in primair onderwijs
basisonderwijs | Afgerond | 1 juli 2014 t/m 31 december 2015 | Universiteit TwenteSamen in de klas met STIP: Samenwerken tijdens Taak-, Inhoud- en Procesdifferentiatie Projectleider: Tessa Eysink (Universiteit Twente)Om elke leerling op zijn of haar eigen niveau uit te dagen, zullen leerkrachten tijdens de les moeten differentiëren. Veel leerkrachten in het primair...
Samenwerkend lezen stimuleert tekstbegrip van leerlingen in het voortgezet onderwijs
vo | Afgerond | 1 juni 2014 t/m 15 april 2016 | Universiteit van AmsterdamVeel leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn onvoldoende vaardig om teksten uit schoolboeken te lezen. Dit is problematisch aangezien de leerlingen de informatie daardoor niet opslaan en het leren uitblijft. Samen met het onderwijzen van vakinhoudelijke kennis, doen docenten er goed...
Welkom bij de Projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database staan alle lopende en afgeronde onderzoeksprojecten van het NRO en zijn voorlopers. Daarnaast bevat de database rapportages over onderwijs van andere organisaties.
Lees meer informatie en achtergronden op de pagina Over de Projectendatabase.
Bekijk hoe u handig kunt Zoeken in de Projectendatabase.