Projectendatabase onderwijsonderzoek

Welkom bij de Projectendatabase onderwijsonderzoek van het NRO. In deze database staan alle lopende en afgeronde onderzoeksprojecten van het NRO en zijn voorlopers. Daarnaast bevat de database rapportages over onderwijs van andere organisaties.

Lees meer informatie en achtergronden op de pagina Over de Projectendatabase.

Bekijk hoe u handig kunt Zoeken in de Projectendatabase.

18 resultaten
  • De effectiviteit van het PDKS-onderwijsconcept

    basisonderwijs | Afgerond | 1 september 2015 t/m 30 november 2018 | Universiteit Twente

    Met sprongen vooruit: resultaten van twee longitudinale onderzoeken naar toekomstbestendig basisonderwijs Scholen moeten leerlingen voorbereiden op de samenleving van de toekomst. Door simpelweg ruimte te bieden om 21e-eeuwse vaardigheden te oefenen, worden leerlingen elk jaar een beetje...

    Lees meer

  • De ontwikkeling van een onderzoekscultuur op scholen voor praktijkgericht onderzoek

    basisonderwijs, vo | Afgerond | 1 augustus 2015 t/m 31 december 2018 | Fontys Hogeschool

    Rol van schoolleiders bij de ontwikkeling van een onderzoekscultuur cruciaal In de periode van 2,5 jaar van dit onderzoek is de onderzoekscultuur op de deelnemende basisscholen flink gegroeid, door interventies van schoolleiders. De schoolleiders zijn hierin begeleid met behulp van de sca...

    Lees meer

  • Differentiatie binnen beroepsgerichte lessen Techniek & Vakmanschap

    vo | Afgerond | 1 augustus 2015 t/m 31 januari 2017 | Technische Universiteit Eindhoven - Eindhoven University of Technology

    Praktijkdocenten kiezen selectief: maximaal drie doelen voor differentiatie.Grote verschillen tussen leerlingen en een groot aantal leerdoelen. Dat is waar praktijkdocenten Techniek & Vakmanschap (T&V) dagelijks mee te maken hebben. In een gezamenlijk project zijn onderzoekers en docenten...

    Lees meer

  • Differentiatie in de rekenles in het mbo

    mbo | Afgerond | 1 juni 2014 t/m 31 december 2015 | Universiteit Utrecht

    Model interne differentiatie bruikbaar bij rekenonderwijs mboIn het mbo wordt sinds 2010 rekenen gegeven. De resultaten op de pilotexamens in 2012 en 2013 vielen tegen. Mede naar aanleiding hiervan zijn ROCs op zoek naar manieren om het rekenonderwijs te versterken opdat de resultaten...

    Lees meer

  • Effectief leesstrategie-onderwijs voor en door docenten Nederlands

    vo | Afgerond | 1 juli 2016 t/m 24 januari 2018 | Universiteit Utrecht

    'Leren door observeren' kansrijk voor vmbo-leesonderwijsLeerlingen uit het vmbo vinden lezen lang niet altijd makkelijk. Recent onderzoek wijst uit dat er kansen liggen bij een didactiek waarbij leerlingen niet meteen zelf gaan lezen, maar eerst bij een rolmodel de kunst afkijken. In het...

    Lees meer

  • Hardop denkend voordoen geeft de mbo-student houvast

    mbo | Afgerond | 1 juni 2014 t/m 31 december 2015 | Expertisecentrum Nederlands

    Hardop denkend voordoen tijdens de lessen begrijpend lezen (bij het vak Nederlands) wordt gewaardeerd door mbo-studenten en –docenten. Docenten vinden het lastig om vormen van samenwerkend leren, waarbij studenten uitgedaagd worden om gelezen teksten actief te verwerken, en erover met...

    Lees meer

  • Leereffecten computerspel voor rekenen bij kleuters

    basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2014 t/m 30 april 2016 | Universiteit Utrecht

    Een effectief educatief computerspel voor de ontwikkeling van getalbegrip bij kleutersVoor kleuters in groep 1 en 2 van de basisschool die zich spelenderwijs gaan voorbereiden op het rekenonderwijs in groep 3, is er nu een weinig docent intensieve methoden ontwikkeld om, wanneer nodig,...

    Lees meer

  • Lesson Study: een effectieve professionaliseringsmethode?

    vo | Afgerond | 1 oktober 2015 t/m 31 januari 2017 | Rijksuniversiteit Groningen

    Lesson Study is een professionaliseringsaanpak waaraan leraren van elk vak en niveau – van primair tot hoger onderwijs – kunnen deelnemen. Leraren doorlopen in teamverband een cyclus met verschillende stappen om het leren van een specifiek onderwerp door leerlingen te verbeteren. Ze...

    Lees meer

  • Maatwerk door differentiatie handelingsrepertoire docenten

    vo | Afgerond | 1 juni 2015 t/m 31 december 2016 | Universiteit Utrecht

    Het project Maatwerk Mogelijk! bouwt voort op eerder onderzoek naar maatwerkgericht handelen van docenten, dat is uitgevoerd samen met docenten van het Baken Stad College. Maatwerkgericht handelen houdt in dat handelingen van docenten aansluiten bij de leerbehoefte van de (individuele)...

    Lees meer

  • Naar een gezamenlijke inspanning: Ontwikkeling van scholen voor voortgezet onderwijs als...

    vo | Afgerond | 1 mei 2014 t/m 30 april 2018 | Universiteit van Amsterdam

    Samen werken en leren, geholpen door draagvlak en personeelsbeleid, draagt het meeste bij aan de ontwikkeling van een school als professionele leergemeenschap. Dat blijkt uit onderzoek naar professionele leergemeenschappen op veertien scholen in het voortgezet onderwijs.

    Lees meer

  • Ondersteuning bij ontwikkeling van design-based learning – PlatooLab

    basisonderwijs | Afgerond | 1 juli 2016 t/m 31 januari 2018 | Technische Universiteit Eindhoven - Eindhoven University of Technology

    Hoewel Design Based Leren (DBL) gezien wordt als een gepaste aanpak om 21ste-eeuwse vaardigheden te leren, zijn er praktische obstakels die basisschool-leerkrachten vaak verhinderen DBL (succesvol) te implementeren in de les. Er zijn geen volledig uitgewerkte lesboeken, de leerkracht moet...

    Lees meer

  • Ontwikkeling van het historisch denken bij leerlingen

    basisonderwijs | Afgerond | 1 juni 2016 t/m 31 januari 2018 | De Activiteit

    Historisch redeneren helpt leerlingen de dynamiek te begrijpen tussen verschillende tijdsperiodes en op die manier dieper inzicht te krijgen in de geschiedenis. Zelf onderzoek doen biedt een goede kans voor historisch redeneren, omdat je voor het doen van onderzoek vragen opstelt, bronnen...

    Lees meer

  • Opleiden in (v)mbo voor verduurzaming van de groene sector

    mbo | Afgerond | 15 februari 2017 t/m 15 februari 2019 | Oberon BV

    De Whole School Approach (WSA) voor duurzame ontwikkeling is een integrale schoolaanpak om duurzame ontwikkeling te integreren in vele facetten van onderwijs. Integreren in de visie, het curriculum en de didactiek, de bedrijfsvoering, de deskundigheidsbevordering van al het personeel en...

    Lees meer

  • Passend onderwijs voor nieuwkomers in het voortgezet onderwijs

    vo | Afgerond | 1 juni 2016 t/m 30 september 2017 | Universiteit van Amsterdam

    Nieuwkomers in de leeftijd vanaf 12 jaar krijgen onderwijs in de Internationale Schakelklas (ISK) voordat zij doorstromen naar het regulier onderwijs. Op basis van aanmeldingsgegevens wordt bepaald in welk onderwijstraject een leerling terechtkomt en welk doorstroomniveau wordt nagestreefd...

    Lees meer

  • Samenwerken aan onderwijsonderzoek in leerateliers

    vo | Afgerond | 1 augustus 2017 t/m 31 oktober 2019 | Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO)

    Drie universitaire lerarenopleidingen (RDA, ESoE en de ULT) met twee hbo-lerarenopleidingen (FLOT en HAN) werken samen met scholen van Ons Middelbaar Onderwijs om een vernieuwende vorm van opleiden (studenten) en professionaliseren (docenten) te ontwikkelen. De ambitie is om expliciet te...

    Lees meer

  • Terugkijken met een tablet: De opbrengsten van de digitale gymles

    vo | Afgerond | 1 mei 2015 t/m 30 november 2016 | Hogeschool Windesheim

    Digitale technologie is in de gymles geen nieuw fenomeen. Op een groeiend aantal scholen worden tablets in de gymles gebruikt, of overwegen docenten dit te doen. Het gebruik bestaat vaak uit het geven van instructie en feedback met digitale videobeelden. Hiervoor zijn inmiddels praktisch...

    Lees meer

  • Vakspecifiek leren

    vo | Afgerond | 1 juni 2016 t/m 28 februari 2018 | Radboud Universiteit Nijmegen

    Gepersonaliseerd leren vraagt van docenten dat ze opnieuw gaan nadenken over hun onderwijs en hun rol en meerwaarde als docent. Leerlingen krijgen (gedeelde) verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces, maar tegelijk moet wel het eindniveau gehaald worden. Docenten vragen zich af waar...

    Lees meer

  • Wiskundige denkactiviteit in wiskunde op havo en vwo

    vo | Afgerond | 1 augustus 2014 t/m 31 december 2015 | Universiteit Utrecht

    Docent van cruciaal belang voor het wiskundig denken van leerlingenDe wiskundedocent is de cruciale factor die maakt dat leerlingen leren wiskundig te denken. Dat is de hoofdconclusie van het praktijkonderzoek “Wiskundige denkactiviteit in praktijk”, dat een consortium onder leiding van...

    Lees meer