Terug

Ouderbetrokkenheid

  • Gepubliceerd:
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs

Ouders die actief betrokken zijn bij het leren van hun kind, leveren een belangrijke bijdrage aan hun ontwikkeling.

Wat is bekend over ouderbetrokkenheid?

Betrokkenheid thuis is effectieve ouderbetrokkenheid. Het helpt als ouders samen met de kinderen praten over school, samen lezen en voorlezen en samen keuzes maken voor de toekomst. De school kan ouders helpen bij het stimuleren van de ontwikkeling van hun kinderen. Een goede samenwerking tussen school en ouders helpt daarbij. Ouders hoeven geen thuisonderwijzers te zijn; belangrijker is het dat ze hun kinderen ondersteunen en zelfvertrouwen geven.

Overzicht van kennis uit onderzoek

Lees een overzicht van wat we weten uit onderzoek.

  • Ouderbetrokkenheid en onderwijskansen

    NRO

    Ouders die thuis actief betrokken zijn bij het leren van hun kind leveren een belangrijke bijdrage aan hun ontwikkeling. De school kan hierbij een stimulerende rol vervullen.
      PO VO

Handvatten uit onderzoek

Wil je zelf aan de slag met ouderbetrokkenheid?  Onderstaande handvatten helpen je op weg. Allemaal zijn ze onderbouwd met kennis uit onderwijsonderzoek.

Voorbeelden uit de praktijk

Waar moet je op letten wanneer je zelf aan de slag gaat met ouderbetrokkenheid? Onderstaande praktijkvoorbeelden zijn ter illustratie en geven inzicht in onderbouwde en vernieuwende werkwijzen en interventies.

  • Podcast: Ouderbetrokkenheid en onderwijskansen

    NRO

    Twee leerkrachten bespreken met onderzoeker Eddie Denessen wat bekend is over ouderbetrokkenheid en hoe een schoolcultuur ervoor kan zorgen dat ouders nauw bij de school betrokken zijn.
    PO
    Beluister
  • Success for All - Samenwerken met ouders

    Success for All Nederland

    Uitgangspunt binnen Success for All is dat elk kind thuis de mogelijkheid krijgt om elke dag 20 minuten voor te lezen aan een enthousiaste luisteraar. Een voorbeeld uit Groningen laat zien hoe.
    PO
    Bekijk

Antwoorden op vragen uit de praktijk

De Kennisrotonde is een uniek loket voor de beantwoording van jeugd- en onderwijsvragen met kennis uit onderzoek. Onderstaande vragen zijn eerder gesteld over dit thema.

  • Hoe kunnen scholen betrokkenheid van ouders versterken en wat vraagt dit van de leerkrachten?

    PO

    Educatief partnerschap biedt een goede insteek om de wederzijdse betrokkenheid van school en ouders te versterken. De school is leidend bij de vormgeving van educatief partnerschap. Voldoende ruimte voor inbreng van de ouders is echter een voorwaarde voor succes. Belangrijk is dat scholen en de leraren positief en onbevooroordeeld staan tegenover de betrokkenheid van ouders. Ook is het goed als zij oog hebben voor cultuurverschillen en verschillen tussen ouders. Zij moeten met die verschillende ouders kunnen communiceren en kritisch kunnen kijken naar hun eigen geschiedenis en rol daarvan in het contact.

    Lees meer

  • Wat weten we over de relatie tussen ouderbetrokkenheid en leerresultaten van leerlingen?

    PO

    Samenwerking tussen ouders en school bestaat in verschillende vormen. Niet alle vormen van ouderbetrokkenheid zijn even effectief. Zo kunnen we meer verwachten van ouderbetrokkenheid thuis (samen lezen,  praten over school) dan van ouderbetrokkenheid op school (ouderparticipatie). Effecten van ouderbetrokkenheid zijn groter naarmate de sociale status van ouders lager is. Daarbij is het wel een voorwaarde dat de school deze ouders als serieuze gesprekspartners ziet. De relatie tussen ouderbetrokkenheid en leerresultaten is complex en is onder meer afhankelijk van de leeftijd en de sociaal-culturele achtergrond van kinderen. Niet alleen feitelijke samenwerking, maar ook de houding en verwachtingen van leraren doen ertoe. Ouders met een laag opleidingsniveau voelen zich meer betrokken dan veel leraren denken.

    Lees meer

  • Wat zijn effectieve communicatiemethoden om ouders in kwetsbare situaties van leerlingen in het speciaal basisonderwijs bij school te betrekken?

    PO

    Scholen bevorderen de betrokkenheid van ouders in kwetsbare situaties door de communicatie af te stemmen op hun behoeften aan autonomie, verbondenheid en competentie. Dat kunnen scholen doen door een respectvolle houding te hebben over de betrokkenheid van ouders, interesse te tonen in de thuiscultuur, en heldere verwachtingen uit te spreken. Het helpt daarbij om de communicatie aan te passen aan de taalvaardigheden en intellectuele mogelijkheden van ouders in kwetsbare situaties.

    Lees meer

  • Hoe moeten oudergesprekken worden ingevuld naar tevredenheid van zowel ouders als leraren?

    PO

    Scholen staan voor de taak om educatief partnerschap een goede invulling te geven. Basis daarvoor vormt een ouderbeleid waarin afspraken, procedures, overlegstructuren en verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Daarnaast is het belangrijk dat de partners bereid zijn tot samenwerking met respect voor ieders inbreng. Oudergesprekken blijken effectief wanneer er ruimte is voor uitwisseling, er vertrouwen is en een focus op onderwijsondersteunend gedrag. Gespreksprotocollen, reflectie en intervisie kunnen ondersteuning bieden. En deze kunnen de benodigde partnerschapsvaardigheden van leraren helpen ontwikkelen.

    Lees meer

  • Hoe kunnen basisscholen bij educatief partnerschap ouders beter informeren over het schooladvies?

    PO

    Bij educatief partnerschap worden ouders gezien als samenwerkingspartners van de school in opvoeding en het leerproces van leerlingen. Die relatie is wederzijds, ouders en school moeten beide initiatief tonen. Als de leraar ouders regelmatig informeert over schoolwerk en ontwikkeling van de leerling, bevordert dit de betrokkenheid van de ouders. Ook helpt dit (realistische) verwachtingen te kweken. Dat kan onder andere door de resultaten van de leervolgsystemen in groep 6 met ouders te delen en deze goed toe te lichten.

    Lees meer

Bekijk meer antwoorden  Stel je vraag

Verder verdiepen op dit thema

Hieronder vind je een selectie van uitgebreidere handboeken, wetenschappelijke studies en andere verdiepende kennisbronnen. Deze sectie bevat alleen bronnen die aanwijzingen bevatten voor effectieve aanpakken.


Mogen we je iets vragen?

Ga je deze informatie gebruiken in het onderwijs?
Wat vind je van de leesbaarheid van deze pagina?
In welke onderwijssector werk je?

Wil je nog iets anders kwijt? Laat het ons weten via het feedback-formulier.

Privacyverklaring

Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.

Onderwijsprofessionals kiezen op basis van kennis en ervaring
Onderwijskennis.nl bundelt kennis uit onderzoek over de effectiviteit van aanpakken en werkwijzen in het onderwijs. Onderwijskennis.nl adviseert echter niet welke aanpakken scholen zouden moeten kiezen. Deze keuze is de verantwoordelijkheid van de onderwijsprofessionals zelf. Zij beoordelen op basis van hun kennis en ervaring welke aanpakken het beste passen bij het onderwijs dat zij geven.