De NRO-verbindingsprijzen

Foto: Edwin Weers
Foto: Edwin Weers

Winnaars NRO-verbindingsprijzen bekend

De winnaars van de NRO-verbindingsprijzen 2016 zijn bekend! Rodica Ernst mocht de NRO-onderwijsprijs in ontvangst nemen, en Monica Koster en Renske Bouwer werden tot winnaars van de NRO-VOR-praktijkprijs gekroond. De NRO-verbindingsprijzen werden tijdens het NRO-congres op 2 november 2016 uitgereikt. Elke prijs bedroeg 2.000 euro. Een deskundige jury had zes kandidaten genomineerd voor de twee prijzen. Het publiek koost daarnaast een eigen favoriet.

» Docente Rodica Ernst wint NRO-onderwijsprijs 2016 voor toepassen onderzoek binnen de school
» Monica Koster en Renske Bouwer winnen NRO-VOR-praktijkprijs 2016 voor vertaling onderzoek naar onderwijspraktijk

De NRO-verbindingsprijzen onderstrepen het belang van onderzoek met relevantie voor de onderwijspraktijk. De prijzen stimuleren onderzoekers om te streven naar kennisbenutting, en leraren om gebruik te maken van wetenschappelijk onderzoek en producten die daarop zijn gebaseerd. Van de genomineerde inzendingen zijn video’s gemaakt die andere onderzoekers en leraren kunnen inspireren om ook met onderzoek onderwijs te verbeteren.

Prijsuitreiking op 2 november

De feestelijke prijsuitreiking vond plaats op 2 november tijdens het NRO-congres. Aan beide prijzen is een bedrag van € 2.000 verbonden. Het publiek koos tijdens het congres bovendien een eigen favoriet. Alle genomineerde kandidaten presenteerden hun project op het congres.

De prijzen

De NRO-VOR-praktijkprijs is bestemd voor een wetenschapper wiens onderzoek op doeltreffende manier is vertaald naar een product of activiteit voor de onderwijspraktijk of het onderwijsbeleid. De NRO-onderwijsprijs, die in 2016 voor het eerst werd uitgereikt, is bestemd voor een leraar of andere onderwijsprofessional die op doeltreffende wijze binnen de school gebruik maakt van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek.

Jury

De jury beoordeelde de inzendingen van de NRO-VOR-praktijkprijs op wetenschappelijke kwaliteit, relevantie voor het onderwijs, bereik en kwaliteit, en duurzaamheid van de ontwikkelde producten. De inzendingen voor de NRO-onderwijsprijs werden beoordeeld op de manier waarop de onderwijsprofessional inzichten uit wetenschappelijk onderzoek vertaalt naar de lespraktijk, op de impact binnen en buiten de school, op inspiratie die uitgaat van deze praktijk voor andere onderwijsprofessionals en op de kwaliteit en de relevantie van het gebruikte onderzoek.
De jury van de NRO-VOR-praktijkprijs bestond uit:

  • Agnes Wolbert (voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer – voorzitter)
  • Monique Volman (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de VOR)
  • Dick van der Wateren (docent natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem, wetenschapper, auteur en edublogger).

Voor de NRO-onderwijsprijs werd deze jury aangevuld met:

  • Liesbeth Breek (docente Frans en onderwijsontwikkelaar Petrus Canisius College Alkmaar, auteur lesmethode Frans en docententrainer)
  • Cordula Rooijendijk (directeur en leerkracht Montessorischool De Amstel in Amsterdam)
  • Erna de Wolff (docente gezondheidszorg Albeda College Rotterdam).

Samenwerking

De NRO-verbindingsprijzen zijn een initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek in samenwerking met de Vereniging voor Onderwijs Research, de PO-Raad en de VO-raad.