Lars Goertzen (OBS De Droomboom, Heerlen) – Missie naar Mars. Een interactief en innovatief leerarrangement waarbij wereldoriëntatie en talentontwikkeling samenkomen.

Binnen het interactieve leerarrangement Missie naar Mars krijgen de leerlingen van groep 8 van OBS De Droomboom de opdracht om Mars te koloniseren. Door middel van quests gaan leerlingen aan de slag met onderzoekend en ontwerpend leren. Dit leerarrangement fungeert als vliegwiel om zowel te werken aan wereldoriëntatie als aan samenwerking en talentontwikkeling. Onder begeleiding van de leerkracht brengen de leerlingen de ontwikkeling van kennis, houdingen en vaardigheden binnen een digitaal portfolio in beeld.

Goertzen: ‘Het leerarrangement Missie naar Mars is niet alleen een ontdekkingstocht door de ruimte maar ook als een reis die de bouwstenen legt voor het onderwijs van morgen.

Lars Goertzen
Lars Goertzen

Nieuwe benaderingswijzen binnen het onderwijs vragen om nieuwe beoordelingsmethodieken. Formatief beoordelen is wat mij betreft dé manier om leerprocessen rondom kennis, houdingen en vaardigheden inzichtelijk te maken voor kinderen en leerkrachten. De toevoeging van het ontwikkelde digitale portfolio maakt dat leerlingen alles in huis hebben om toekomstige veranderingen met succes tegemoet te treden.’

Zie ook: OBS De Droomboom: “Missie naar Mars”

De jury:

‘Lars Goertzen is wat de jury betreft een mooi voorbeeld van een leerkracht die niet monodiscliplinair lesgeeft, maar vakinhouden op inspirerende wijze met elkaar verbindt. Hij heeft het geven van feedback op een goede – wetenschappelijk onderbouwde – manier verwerkt in zijn project. Ook hedendaagse techniek zoals een digitaal portfolio, robotica, 3D-printen worden op een zinvolle, visueel aantrekkelijke en goed onderbouwde manier ingezet. De jury prijst Lars Goertzen om de constructieve manier waarop hij nadenkt over wat leerlingen nodig hebben in een veranderende en complexe maatschappij. Het door Goertzen ontwikkelde leerarrangement wordt inmiddels in meerdere groepen binnen De Droomboom ingezet, en ook andere scholen zijn geïnteresseerd. De jury juicht het toe dat deze Missie naar Mars zich meer en meer uitbreidt.’