Winnaars vorige edities NRO-verbindingsprijzen
Winnaars 2019
NRO-verbindingsprijs voor leraren
Winnaar: Joyce Kuenen (BS De Bloemaert, Tilburg)
De bijdrage van beeldend vormen aan de fijne motoriek en schrijfvoorwaarden
Genomineerden:
- Wilbert van der Heul (mbo Albeda Zorgcollege),
Werken met de WIL-Key! Het stimuleren van de zelfregulatie van de student op de werkvloer - Halbe Osinga (rsg Ronerborg),
Natuurkundemysterie van de Ronerborg
Ik heb hier goede herinneringen aan. Het heeft een enorme boost gegeven aan mijn persoonlijke ontwikkeling als docent en mens. Ik denk dat evidence informed onderwijs een noodzaak aan het worden is, met name voor docenten zelf.
NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers
Winnaar: Ellen Rusman (Open Universiteit),
Viewbrics. ‘Spiegel’ je vaardig: vakoverstijgende vaardigheden aanleren in het vo
Genomineerden:
- Evelyne Meens (Fontys Hogescholen),
Studie(keuze)succes in het hbo: De Startthermometer - Saskia Wools (Stichting Cito),
Vier je succes met Groeimeter!
Winnaars 2018
NRO-verbindingsprijs voor leraren
Winnaar: Daisy Beelen (NOVA College),
Een gesimuleerde praktijkroute voor niveau 2 ICT.
Genomineerden:
- Marie-Louise Bijl (Apollo 11),
Begeleidingstool voor onderzoekend en ontwerpend leren. - Kim Blankendaal (Don Bosco College),
Pre-Academisch Onderwijs: praktisch en toekomstgericht onderwijs, een doorlopende leerlijn voor het vwo.
NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers
Winnaar: Eric-Jan Wagenmakers (Universiteit van Amsterdam),
JASP: Een gratis en gebruikersvriendelijk statistiekprogramma.
Genomineerden:
- Joris Hoeboer (De Haagse Hogeschool),
De MQ Scan: Snel, betrouwbaar en gevalideerd inzicht in motorische ontwikkeling van kinderen. - Janine Stubbe (Codarts Rotterdam),
Performing artist and Athlete Health Monitor.
Winnaars 2017
NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers
Winnaar: Marijke Mullender-Wijnsma (Rijksuniversiteit Groningen),
Fit & Vaardig op school
Genomineerde: Asifa Majid (Radboud Universiteit Nijmegen),
Taal der zintuigen. Kinderen leren over verschillende talen en culturen door zelf interactieve onderzoeksprojecten te doen
NRO-verbindingsprijs voor leraren
Winnaars: Christiaan Veldman en Kiki Varekamp (Wolfert Tweetalig, Rotterdam),
Identiteit en geschiedenisonderwijs op de tweetalige en multiculturele school. Onderzoek naar de zelfbenoemde identiteit van leerlingen en het verband met hun keuze van historische thema’s
Genomineerden:
- Mila Bosman (Hout- en Meubileringscollege (HMC), Rotterdam), Atelier: Maken en leren in een makerspace
- Lars Goertzen (OBS De Droomboom, Heerlen), Missie naar Mars. Een interactief en innovatief leerarrangement waarbij wereldoriëntatie en talentontwikkeling samenkomen
De jury
De jury van de NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers bestond uit:
- Wilfried Admiraal (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit Leiden)
- Henriëtte Maassen van den Brink (voorzitter van de Onderwijsraad)
- Dick van der Wateren (docent natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem).
Voor de NRO-verbindingsprijs voor leraren werd deze jury uitgebreid met:
- Liesbeth Breek (docente Frans aan het Petrus Canisius College Alkmaar)
- Erna Winter (leerkracht BS Joseph Roosendaal)
- Erna de Wolff (docente gezondheidszorg Albeda College Rotterdam).
Voorzitter van beide jury’s was Henriëtte Maassen van den Brink, voorzitter van de Onderwijsraad.
Winnaars 2016
NRO-VOR-praktijkprijs 2016 voor onderzoekers
Winnaar: Renske Bouwer & Monica Koster (Universiteit Utrecht),
Lesprogramma “Tekster”, voor schrijfvaardigheid in de bovenbouw van het basisonderwijs
- Publiekswinnaar: Lia Voerman (Universiteit Utrecht) & Frans Faber, Didactisch Coachen: Hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen
- Genomineerde: Joris Hoeboer (Haagse Hogeschool), Een beweegparcours als praktisch alternatief voor een motoriektest in het bewegingsonderwijs
NRO-onderwijsprijs 2016 voor leraren
Winnaar: Rodica Ernst (Udens College),
De metadenkende leerling: effecten van de META-methode
- Publiekswinnaar: Karin Nijman (Ichthus Lyceum, Driehuis) en Inge Verstraete, Handboek Leren Leren voor het Voortgezet Onderwijs – 5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk
- Genomineerde: Petra Husmann-Verweij (OBS De Boeier, Lelystad), Rekengesprekken voeren
De jury
De jury van de NRO-VOR-praktijkprijs bestond uit Agnes Wolbert (voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer – voorzitter), Monique Volman (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de VOR), en Dick van der Wateren (docent natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem, wetenschapper, auteur en edublogger). Voor de NRO-onderwijsprijs werd deze jury aangevuld met Liesbeth Breek (docente Frans en onderwijsontwikkelaar Petrus Canisius College Alkmaar, auteur lesmethode Frans en docententrainer), Cordula Rooijendijk (directeur en leerkracht Montessorischool De Amstel in Amsterdam) en Erna de Wolff (docente gezondheidszorg Albeda College Rotterdam).
Winnaars 2015
NRO-VOR-praktijkprijs 2015 voor onderzoekers
De NRO-VOR-Praktijkprijs werd in 2015 voor het eerst uitgereikt. De jury bepaalde dat Linda van den Bergh en Anje Ros winnaars van de NRO-VOR-Praktijkprijs 2015 werden. De jury was onder de indruk van het prachtige materiaal waarmee leerkrachten in het basisonderwijs het geven van goede feedback kunnen verbeteren. De twee andere genomineerden waren Ton de Jong namens het Go-lab consortium met Go-lab en Mariëtte Lusse met Handreiking samenwerken met ouders in het vo en mbo.
Bekijk hieronder de nominatiefilmpjes.
De jury
De jury bestond uit voorzitter Agnes Wolbert (voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer), Monique Volman (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de VOR) en Dick van der Wateren (leraar natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem, wetenschapper, auteur en edublogger).