Winnaars vorige edities NRO-verbindingsprijzen

Winnaars 2019

Halbe Osinga, Joyce Kuenen en Wilbert van der Heul. Foto: Edwin Weers (Magazine on the Spot)

NRO-verbindingsprijs voor leraren

Winnaar: Joyce Kuenen (BS De Bloemaert, Tilburg)
De bijdrage van beeldend vormen aan de fijne motoriek en schrijfvoorwaarden 

Genomineerden:

Halbe Osinga

Ik heb hier goede herinneringen aan. Het heeft een enorme boost gegeven aan mijn persoonlijke ontwikkeling als docent en mens. Ik denk dat evidence informed onderwijs een noodzaak aan het worden is, met name voor docenten zelf.

Halbe Osinga, docent rsg de Borgen
Saskia Wools, Ellen Rusman en Evelyne Meens. Foto: Edwin Weers (Magazine on the Spot)

NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers

Winnaar: Ellen Rusman (Open Universiteit),
Viewbrics. ‘Spiegel’ je vaardig: vakoverstijgende vaardigheden aanleren in het vo

Genomineerden:


Winnaars 2018

Foto: Thijs ter Hart fotografie

NRO-verbindingsprijs voor leraren

Winnaar: Daisy Beelen (NOVA College),
Een gesimuleerde praktijkroute voor niveau 2 ICT.

Genomineerden:

NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers

Winnaar: Eric-Jan Wagenmakers (Universiteit van Amsterdam),
JASP: Een gratis en gebruikersvriendelijk statistiekprogramma.

Genomineerden:


Winnaars 2017

v.l.n.r. Mila Bosman, Lars Goertzen, Michael van Praag, Kiki Varekamp, Christiaan Veldman, Marijke Mullender-Wijnsma, Henriëtte Maassen van den Brink, Asifa Majid, Patricia Manko en Katinka Baehr. © Elodie Burrillon | http://hucopix.com

NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers 

Winnaar: Marijke Mullender-Wijnsma (Rijksuniversiteit Groningen),
Fit & Vaardig op school

Genomineerde: Asifa Majid (Radboud Universiteit Nijmegen),
Taal der zintuigen. Kinderen leren over verschillende talen en culturen door zelf interactieve onderzoeksprojecten te doen

NRO-verbindingsprijs voor leraren 

Winnaars: Christiaan Veldman en Kiki Varekamp (Wolfert Tweetalig, Rotterdam),
Identiteit en geschiedenisonderwijs op de tweetalige en multiculturele school. Onderzoek naar de zelfbenoemde identiteit van leerlingen en het verband met hun keuze van historische thema’s

Genomineerden: 

De jury

De jury van de NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers bestond uit:

  • Wilfried Admiraal (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit Leiden)
  • Henriëtte Maassen van den Brink (voorzitter van de Onderwijsraad)
  • Dick van der Wateren (docent natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem).

Voor de NRO-verbindingsprijs voor leraren werd deze jury uitgebreid met:

  • Liesbeth Breek (docente Frans aan het Petrus Canisius College Alkmaar)
  • Erna Winter (leerkracht BS Joseph Roosendaal)
  • Erna de Wolff (docente gezondheidszorg Albeda College Rotterdam).

Voorzitter van beide jury’s was Henriëtte Maassen van den Brink, voorzitter van de Onderwijsraad.


Winnaars 2016

Foto: Edwin Weers

NRO-VOR-praktijkprijs 2016 voor onderzoekers

Winnaar: Renske Bouwer & Monica Koster (Universiteit Utrecht),
Lesprogramma “Tekster”, voor schrijfvaardigheid in de bovenbouw van het basisonderwijs

NRO-onderwijsprijs 2016 voor leraren

Winnaar: Rodica Ernst (Udens College),
De metadenkende leerling: effecten van de META-methode

De jury
De jury van de NRO-VOR-praktijkprijs bestond uit Agnes Wolbert (voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer – voorzitter), Monique Volman (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de VOR), en Dick van der Wateren (docent natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem, wetenschapper, auteur en edublogger). Voor de NRO-onderwijsprijs werd deze jury aangevuld met Liesbeth Breek (docente Frans en onderwijsontwikkelaar Petrus Canisius College Alkmaar, auteur lesmethode Frans en docententrainer), Cordula Rooijendijk (directeur en leerkracht Montessorischool De Amstel in Amsterdam) en Erna de Wolff (docente gezondheidszorg Albeda College Rotterdam).


Winnaars 2015

NRO-VOR-praktijkprijs 2015 voor onderzoekers

De NRO-VOR-Praktijkprijs werd in 2015 voor het eerst uitgereikt. De jury bepaalde dat Linda van den Bergh en Anje Ros winnaars van de NRO-VOR-Praktijkprijs 2015 werden. De jury was onder de indruk van het prachtige materiaal waarmee leerkrachten in het basisonderwijs het geven van goede feedback kunnen verbeteren. De twee andere genomineerden waren Ton de Jong namens het Go-lab consortium met Go-lab en Mariëtte Lusse met Handreiking samenwerken met ouders in het vo en mbo.

Bekijk hieronder de nominatiefilmpjes.

De jury
De jury bestond uit voorzitter Agnes Wolbert (voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer), Monique Volman (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de VOR) en Dick van der Wateren (leraar natuurkunde en nl&t aan het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem, wetenschapper, auteur en edublogger).