Kiki Varekamp en Christiaan Veldman winnen NRO-verbindingsprijs voor leraren 2017 voor toepassen onderzoek binnen de school

Kiki Varekamp en Christiaan Veldman, geschiedenisdocenten aan het Wolfert Tweetalig, zijn tijdens het NRO-congres op 1 november tot winnaar uitgeroepen van de NRO-verbindingsprijs voor leraren (NRO-onderwijsprijs) 2017. Het duo ontving de prijs van € 2.000 voor hun lesconcept waarmee ze het historisch engagement bij leerlingen stimuleren. 

Erkenning van de persoonlijke identiteit van leerlingen is nodig om te komen tot hoogwaardig geschiedenisonderwijs (Barton, 2009). Geschiedenisdocenten Veldman en Varekamp namen dit gegeven als basis voor de ontwikkeling van twee kennismakingslessen geschiedenis voor leerlingen van het Wolfert Tweetalig. Met de ‘Circles of Proximity Task’ brengen de leerlingen historische thema’s of gebeurtenissen in kaart die het dichtst bij hen staan. Met een korte vragenlijst lichten de leerlingen daarna hun voorkeuren toe.

De jury

De jury stelt vast dat leerlingen zich in toenemende mate betrokken voelen bij het vak door deze aandacht voor hun eigen identiteit en die van hun medeleerlingen. Veldman en Varekamp ontwikkelden een simpel doch doeltreffend concept om historisch engagement te stimuleren. De ontwikkelaars werken aan een duurzame integratie van het initiatief in hun onderbouwcurriculum.