-
Uitgelicht: Afstandsonderwijs
Praktische informatiebronnen worden al volop aangeboden voor leraren en ouders. Het NRO voegt daar graag kennis uit onderwijsonderzoek aan toe. Op deze pagina bieden we gebundelde kennisbronnen aan over het onderwijs op afstand in tijden van corona. -
Uitgelicht: Gedrag en onderwijs
Hoe ga je als leraar om met een leerling die snel druk is? Wat doe je als je moeilijk contact krijgt met een leerling? Kennis uit onderzoek biedt handvatten over het omgaan met gedragsproblemen of uitdagend gedrag. -
Uitgelicht: Onderwijsachterstanden
Wat is eigenlijk het meest effectief om binnen school te doen voor achterstandsleerlingen? Binnen het programma Onderwijskansen wordt daarvoor bestaande kennis uit onderzoek verzameld, en nieuwe kennis ontwikkeld.
Alle thema's
Wij hebben op diverse thema's bundelingen gemaakt van relevante content. Een overzicht van alle themapagina's.
-
Afstandsonderwijs
Praktische informatiebronnen worden al volop aangeboden voor leraren en ouders. Het NRO voegt daar graag kennis uit onderwijsonderzoek aan toe. Op deze pagina bieden we gebundelde kennisbronnen aan over het onderwijs op afstand in tijden van corona. -
Begrijpend lezen
Goed kunnen lezen heeft veel invloed op je schoolloopbaan, carrière en maatschappelijke leven. Op scholen is er daarom veel aandacht voor begrijpend lezen. Welke aanpakken zijn effectief? -
Corona-gerelateerd onderzoek
De coronacrisis heeft veel impact op onderwijs: er leven veel vragen in het veld die nog onderzocht moeten worden. Op deze pagina vind je twee vragenlijsten waarmee je ons helpt tot een goed overzicht te komen en informatie die het NRO en de Kennisrotonde al voor jou gebundeld hebben. -
Gedrag en onderwijs
Hoe ga je als leraar om met een leerling die snel druk is? Wat doe je als je moeilijk contact krijgt met een leerling? Kennis uit onderzoek biedt handvatten over het omgaan met gedragsproblemen of uitdagend gedrag. -
Gelijke kansen op de arbeidsmarkt
Jongeren met een migratieachtergrond zijn vaker werkloos dan jongeren zonder migratieachtergrond. Dat is deels te verklaren door opleidingsniveau, studierichting, sekse en sociaaleconomische positie. Maar een groot deel van het verschil blijft onverklaard. Hoe en waarom ontstaat dit verschil? -
Onderwijsachterstanden voorkomen en verkleinen
Wat is eigenlijk het meest effectief om binnen school te doen voor achterstandsleerlingen? Binnen het programma Onderwijskansen wordt daarvoor bestaande kennis uit onderzoek verzameld, en nieuwe kennis ontwikkeld. -
Onderzoekende houding en cultuur
Word je door onderzoek een betere leraar? Hoe krijgt een school een onderzoekende cultuur? Scholen kunnen verschillende vormen van onderzoek inzetten. Bijvoorbeeld om het onderwijs te vernieuwen of verbeteren. Bepaalde factoren dragen bij aan het succes van onderzoek in de school. -
Ouderbetrokkenheid in vve en primair onderwijs
De betrokkenheid van ouders kan een belangrijke bijdrage leveren aan de leerresultaten van hun kinderen. Dit is overduidelijk aangetoond, in diverse onderzoeken. We weten ook het een en ander over wat ouders kunnen doen om die ontwikkeling te stimuleren. -
Passend onderwijs
Vijf jaar onderzoek naar passend onderwijs heeft een bescheiden boekenkast vol onderzoeksrapporten opgeleverd. Veel van deze studies zijn gericht op het beleidsniveau. Toch hebben ze ook relevante inzichten en resultaten opgeleverd voor de praktijk. Wat weten we inmiddels over de gevolgen van passend onderwijs voor leraren en schoolteams in het primair en voortgezet onderwijs? -
Toetsen en beoordelen
Waarom toetsen we leerlingen eigenlijk? Een toets kan verschillende doelen hebben. Er zijn summatieve toetsen waarmee je na afloop bepaalt of een leerling de stof beheerst, zoals een afsluitende toets of een examen. Daartegenover staan formatieve toetsen. Een formatieve toets vindt tijdens het leren plaats en is nadrukkelijk bedoeld om het leerproces te verbeteren. -
Zittenblijven of overgaan?
In Nederland blijven veel kinderen zitten. Leraren en ouders verwachten vaak dat die kinderen daar baat bij hebben. Maar uit onderzoek blijkt dat zittenblijven op de lange termijn geen voordelige effecten heeft. Zittenblijven wordt daarom vooral gezien als tijdverspilling voor het kind. De vraag is dus: hoe kun je zittenblijven voorkomen?