Verslag bijeenkomst NRO & BAB

Op woensdag 30 mei hebben de Beroepsvereniging Academische Basisschooldocenten (BAB) en het NRO een bijeenkomst georganiseerd. Samen met onderzoekers van NRO-projecten gingen de leden van BAB in gesprek.

De bijeenkomst had twee doelen. Als eerste was het doel om academische leerkrachten te inspireren om vragen vanuit de praktijk in een wetenschappelijke context te plaatsen.

Foto: BAB

Samen met de onderzoekers gingen de leerkrachten in gesprek over praktijkvragen die horen bij het onderwijs. Al snel werd duidelijk waarom het zo lastig is om een goede onderzoeksvraag te formuleren. Meestal spelen er meerdere aspecten een rol bij de totstandkoming van een vraag, maar ook bij het beantwoorden van een vraag. Die kunnen niet allemaal tegelijk onderzocht worden en daarom is het belangrijk om naar de kern van de vraag door te dringen. Dat is nog best een klus!

Tijdens het tweede deel van de bijeenkomst konden de onderzoekers input vragen van de academische leerkrachten voor hun lopende onderzoek. Zo wilden onderzoekers graag weten waar ze hun onderzoeksresultaten kunnen delen om zoveel mogelijk leraren te bereiken. Daarnaast gaven de academische leerkrachten terug aan de onderzoekers dat ze graag concreet willen weten hoeveel tijd ze kwijt zijn wanneer ze meewerken aan een onderzoek. Op deze manier kunnen ze het onderzoek beter inplannen in het lesrooster.

Het was een goede bijeenkomst met inspirerende gesprekken. BAB en NRO blijven zich inzetten voor een goede samenwerking tussen onderzoekers en academische leerkrachten, en beraden zich op een mogelijk vervolg.